Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: CANBUS styrd fläktmotor 9-3 års 2008

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72

    CANBUS styrd fläktmotor 9-3 års 2008

    Hej undrar ifall någon har koll på hur fläkten på en 9-3 biopower års 2008 triggas igång

    Har eftermonterad en bensinvärmare som kan skicka en 12V styrsignal till ACC men vad förstår så triggas min fläkt igång med CANBUS och att dra igång den med 12V som man kan göra på lite äldre bilar så funkar inte det

    det går 4 kablar till fläkten

    1) tjock röd med konstant 12V även när tändning är avstängd

    2) tjock svart med konstant jord

    3) tunn blå/vit som har 12V när fläkten är avstängd och drar jag igång fläkten så sjunker spänningen neråt 9V, 6V men fläkthastigheten

    4 ) tunn grön/brun som jag tyckte pulserade mellan 11-12V och 8,5 V när fläkten var igång


    Någon som har några tips på hur jag skulle kunna få igång fläkten ihop med webasto bensinvärmare,

    Det finns något som heter webasto IPCU som man kan köpa till för webasto värmare
    finns en manual här http://techwebasto.com/documentation...l-instructions

    är detta något som skulle kunna funka ,,

    Hur sker styrningen på Eberspächer värmaren i detta bilar ( som finns för diesel 9-3)

    mvh Kostas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Det kan säkert fungera.
    Ring till Webasto eller maila och hör med dem?

    Fläkten är ju PWM styrd och IPCUn är ju en PWM enhet

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    hur startas värmaren?

    Jag har en 2008 ttid. den har ju bränslevärmare. den startas från bilens vanliga menyer. finns tyvärr bara timer eller direktstart dock.

    Men då startar ju bilen även coupéfläkten.

    Får jag gissa så startar huvudinstrumentet både värmare och fläkt.

    Här skulle man ju kunna ta reda på vad för meddelanden som skickas till ACC när den skall startas, om du vill implementera någon egen canbus-nod som kan skicka ut detta när värmaren startar. Alternativt om du kan få din värmare att startas via huvudinstrumentet så kommer den att sköta start av fläkt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej

    någon egen CANBUS har jag ingen aning om hur man skulle bygga ,, (några tips ??))


    ifall jag skulle kunna väcka ACC panelen på något enkelt sätt så skulle hjälpa men hur

    Zimm misstänker att din bränslevärmare är ihopkopplad med bilens CANBUS ( original montering) och då sköter du allt från bilens meny ,, det som du inte klarar av tror jag är med fjärrstyrning eller GSM ,,

    Min Thermo Top E har jag en fjärrkontroll till (T91 heter den ) och får jag fläkten att komma igång så blir det även att starta den med SMS/GSM,

    Det jag har att leka med är en styrsignal på 12V från Thermo Top E som på något sätt ska styra en PWM styrd fläkt.


    mvh Kostas

    Vad står PWM för ??

    jag har förstått att webastos IPCU relä/modul kan programmerar lite olika och då är frågan hur för just min bil

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Ja självklart är den inkopplad på bilens canbus.

    Ja det finns massor av sätt att göra en egen canbus-nod.

    Om dess enda uppgift är att ta in en 12v signal och på den skicka ut lite meddelanden på canbus för att starta ACC så är det inget jättesvårt om man är bekväm med att jobba med canbus.

    Men du kommer inte hitta någon sådan "plug and play" lösning om inte webasto har en sådan för rätt bilmodell.

    men webasto har sålt denna till dig för att ha till denna bilen? eller är den någon universalgrej?

    PWM står för pulse width modulation. det är ett sätt att styra hastigheten på elmotorer med digitala kretsar. kort förklarat så startar man och stänger av strömmen till fläkten väldigt fort. Om man sen varierar hur stor del av tiden strömmen är på kontra hur mycket strömmen är av så varieras effekten motorn får.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Webaston som jag kopplar in är en beg från tidigare bil men universal anslutningar där bland annat så finns det ett tidsrelä som startar och stänger fläkten via 2 kablar som matar fläkten direkt , där man även kan få ut en styr 12V för att väcka ACC

    Har kollat runt på webastos IPCU och dessa kan programmeras men olika värden de värdena man kan sätta är följande

    Duty Cycle (anges i %)
    Frequency (anges i HZ)
    Voltage (anges i volt från 1v upp till 14,5)
    Function (här kan man välja mellan Low side active eller High side active)

    Så ifall jag kan få någon att programmera en IPCU vilka värden ska den programmeras till ??


    Dessvärre så är jag inte van med canbus för att ge mig på att programmera något eget men ifall det inte är allt för svårt så vore det kul att göra

    tror att huvudspåret är ifall någon kan hjälpa till med vilka värden IPCU ska ha för just denna bil och fläkten

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Man vill alltså mata fläkten helt separat, utan att använda sig av befintlig styrning.

    Duty cycle, här är ju hur snabbt du vill att fläkten skall gå. 0-100%. kan nog vara trevligt å kunna testa sig fram här lite.

    Frequency, frekvensen är inte så viktig när det kommer till motorer och PWM, motorer är ganska "tröga". 20khz eller över kan vara trevligt. bara ett exempel så brukar skruvdragare ha en relativt låg PWM-frekvens. Det gör att de tjuter. här kan säkert de flesta förstå vad jag menar. motorn slås på och av inom det hörbara bandet, vilket gör att man kan höra den slås på och av. Håller man sig över 20khz så är inte det ett "problem". högre frekvenser sätter större press på komponentval i styrningen dock. Snabba transistorer är dyrare än långsamma, kör man en långsam transistor för fort så hamnar den mycket i "dödbandet" mellan på och av vilket gör att mycket effekt går åt i styrningen, överhettning eller ineffektivitet som resultat.

    Voltage, här vet jag inte vad de menar för spänning. men det kan inte vara en säkerhetsgrej? som gör att den stänger av värmaren när batteriet går under en viss spänning så att man inte drar ur batteriet? för fläktens spänning är ju bara vad batteriets spänning är ^^ ser inte varför man skulle behöva programmera det.

    Function. här får du nog mäta dig fram. det finns två sätt att styra en fläkt. antingen så ger man den 12v på ena pinnen, och så styr man den genom att koppla den andra pinnen till och från jord. Alternativet till det är att man kopplar ena pinnen till jord, och sen styr man den genom att koppla den andra pinnen till och från 12v.

    Jag kollade i WIS, men det är inte tydligt där vilket är fallet. det sitter ett reglerdon på fläktmotorkåpan som tar in plus och minus, och styrsignaler från ACC, men sen vet man inte vad som händer i lådan.

    Får jag gissa så får fläkten 12v permanent och sen att man drar minussidan låg. Det är det vanligaste när man håller på med mosfets(en typ av transistor) vilket jag tror man använder.

    Här får man även vara lite försiktig. är kretsen aktiv på lågsidan så kan man nog koppla in värmarens utgång direkt till motorn efter bilens egen styrning. Skulle motorn vara aktiv på högsidan så hade jag varit väldigt tveksam till att koppla på spänning där. beroende på hur kretsen är uppbyggd så skulle det kunna få dåliga konsekvenser.

    Och är det endast fläkten man vill köra? man behöver inte ställa spjäll och sådant korrekt?

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    WIS skvallrar om att det är 2KHz PWM frekvens de kör med, lägre än jag trodde, de har nog nått lågpassfilter för att få bort oväsen.


  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hittade ett intressant dokument där det står för saab 9-3 (dessvärre inte för vilka årsmodell)

    Hersteller Modell MJ Duty Cycle% Frequenz Hz Spannung V Funktion
    Saab 9-3 75 2000 10 LSA


    kan inte tyska men i detta dok så tolkar jag att


    Duty Cycle 75
    Frequency 2000Hz (2KHz)
    Voltage 10V
    Function Low side active

    så allt du skrev ovan stämmer bra med vad som står i detta dok

    jag skulle tro att värdet på voltage är vilken spänning man ska skicka in , skickar man in 12.5 V så går den nog på högvarv medans 10v så går den på 1/3 ,,, ( enligt hur min blå/vita kabel beter sig, "tunn blå/vit som har 12V när fläkten är avstängd och drar jag igång fläkten så sjunker spänningen neråt 9V, 6V men fläkthastigheten"


    enligt det du skickade så är mina kablar följande

    stift 1 = svart grov
    stift 2 =grön/brun
    stift 3 =blå/vit
    stift 4 = röd grov

    så min grön/bruna är min PWM styrning och min blåvita är ja säg det ( den har 12v när fläkten är avstängd och spänningen sjunker i takt med att jag höjer fläkthastigheten)


    ifall jag nu tittar på manualen för IPCU modulen så ska min grön/bruna PWM kabel klippas och från IPCU så ska E kopplas in på den avklippta gröna/bruna kabeln och A från IPCU också på den avklippta grön/bruna men den som går till fläktmotorn

    det jag inte förstår i IPCU manualen är kabel märkt 4
    4 With IPCU
    Low Side
    Active). Required in vehicles
    depending on the HVAC
    control.

    titta i bifogade filer och se hur du tolkar det ??
    Bifogade filer Bifogade filer

Liknande ämnen

  1. Lambda styrd vedpanna?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 21:57
  2. Bygga om höger- till vänsterstyrd? OG9-5
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 14:48
  3. Vad är en 9-3aero cab H-styrd värd?
    Av lampann i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 22:42
  4. fläktmotor ACC
    Av drerkle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •