Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Dålig väghålling 9000 A50 -98

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    När jag var fattig student så försökte jag alltid att ta reda på felet innan jag började köpa delar. Tipsen i tråden är relevanta och bra, men det finns många delar i hjulupphängningarna. Det blir fort dyrt att byta grejor på vinst och förlust.

    Om du har möjlighet, så hissa upp bilen säkert och känn sedan bussningarna med till exempel kofot. Då brukar man enkelt kunna se om nånting glappar eller är utslitet. Verkar bussningarna OK så skulle jag misstänka stötdämparna.

    Lycka till!

    //Niklas
    Jo men precis, jag vill ju inte byta något som fungerar. Jag skulle våga säga att hela framvagnen är bra, dels för att jag inte kan framkalla något grabb men också för att nästan alla gummibussningar som sitter i framvagnen är bytta. Bakvagnen kan jag inte svara lika exakt på, jag har inte hunnit kolla vad Jörgen tipsade om senast, främre stora bussningarna, men ska göra detta så fort tillfälle finns! Jag ska återkomma med mer information om det när det är klart.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Försök att trycka in en nagel i däckgummi och se om det fortfarande mjukt,
    På fyra år kan dom ha torkat om man inte förvarar dom rätt under sommar perioden.
    Antar att Ultragrip är dubbade. (Och 2,5 bar räcker på vinterdäcken).
    Jag fick en anmärkning på mina bakre kräng, bussningar när dom såg ut som dina.
    Om jag inte hittar något annat fel så får jag kolla på att byta bakre kräng!

    Fortsatt tack för all hjälp hörrni! Imorgon är jag åter hemma i Sundsvall med ordentliga verktyg.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Har du känt så alla nya bussningar i framvagnen är rätt monterade? Om nåt skruvförband glappat upp efter bytet så kan det förklara dina problem. Känn om nåt glappar, dra åt eventuella lösa skruar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #23
    Hej, jag ber om ursäkt för att jag bara har försvunnit från tråden. Det har tyvärr inte funnits någon som helst tid ledig för att kunna kolla på bilen. Hur som helst, idag var jag ute igen och fick möjlighet att lyfta den, det enda jag kan hitta som glappar är det jag visar här nedanför:



    Vad är det som glappar här och tror ni det kan vara anledningen till att jag har så dålig väghållning? Den har blivit sämre sen jag skapade tråden och om det blåser ute känner man att hela bilen kränger på ett sätt den inte annars gör i blåst.

    Tacksam för alla svar,
    Pontus.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Jag vill inte köra med mer bar än jag måste för vägarna där jag vanligtvis kör är rent krasst förjävliga och komforten blir oerhört mycket bättre när jag har lite lägre bar i.



    Det ska vara original, köpte via en bilverkstad men enligt honom beställer han från Orio, (Saab parts), och det ska vara bra grejer.



    Tror du inte nya original räcker för bruksbil?

    Kan vara värt att säga att jag är student och är stundvis glad med att kunna tanka bilen. Gör därför så mycket jag bara kn själv för att spara lite slantar! Allt jag köper till bilen köper jag via saabparts.com!
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nya original räcker.
    Bytt dessa ännu???

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Bytt dessa ännu???
    Ja, bytt på verkstad. Har inte gjort någon skillnad på hur den känns när jag kör den.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  6. #26
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Har du råd med fjäderbensstag?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har du råd med fjäderbensstag?
    Alltså, jag har "råd" att byta vad som behöver bytas för att jag ska få bilen brukbar. Jag vill dock inte byta saker jag inte behöver byta. Tror du ett fjäderbensstag löser mitt problem? Bilen är original i övrigt och det är framförallt på motorvägen jag känner av det. Delen jag vickade på filmen, vad kallas den?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Har du kollat skicket på stötdämparna bak?

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    När man bytt delar i framvagnen så måste Toe-in kontrolleras,om det blir fel så kan bilen bli väldigt "nervös"spårkänslig kan kännas som bakändan kastar ut när man svänger.
    En 9000 som är ok ska inte behöva fjäderbensstag för normal körning.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Alltså, jag har "råd" att byta vad som behöver bytas för att jag ska få bilen brukbar. Jag vill dock inte byta saker jag inte behöver byta. Tror du ett fjäderbensstag löser mitt problem? Bilen är original i övrigt och det är framförallt på motorvägen jag känner av det. Delen jag vickade på filmen, vad kallas den?
    Jag tror att det var krängningshämmarstaget du vickade på i videon. Även om gummit skulle vara lite slitet bör det inte ge några jättekonsekvenser för bilens uppförande.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    När man bytt delar i framvagnen så måste Toe-in kontrolleras,om det blir fel så kan bilen bli väldigt "nervös"spårkänslig kan kännas som bakändan kastar ut när man svänger.
    En 9000 som är ok ska inte behöva fjäderbensstag för normal körning.
    Detta är den bästa beskrivningen på mitt problem hittills! När du skriver toe-in, vad menar du då? Är det en vanlig framvagns/hjul-inställning?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Dessa är precis helt bytta och nya, du kan se skickat på dem på första filmen jag skickade. Det ska inte vara något fel på dem.
    När jag tittar på din video där man ser en flygplansbussning tycker jag den ser trasig ut, det är inte så att du drog åt centrumbulten för den i upphissat läge (den riskerar att vridas sönder då, måste dras åt efter man släppt ner bilen/hjulet normalt nerfjädrat)?

    Det är också så att just dåliga flygplansbussningen är en av d vanligaste orsakerna till dålig väghållning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    När jag tittar på din video där man ser en flygplansbussning tycker jag den ser trasig ut, det är inte så att du drog åt centrumbulten för den i upphissat läge (den riskerar att vridas sönder då, måste dras åt efter man släppt ner bilen/hjulet normalt nerfjädrat)?

    Det är också så att just dåliga flygplansbussningen är en av d vanligaste orsakerna till dålig väghållning.
    Det var inte jag som bytte något utan det gjordes på verkstad. Det är inte omöjligt att de gjorde fel. Jag försökte googla på flygplansbussning men hittar inget, vilken del är det du menar? Jag kan kolla noggrannare på den om jag vet vad jag letar efter!
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Här: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...3_8965253.html

    När man en gång sett den löst blir namnet uppenbart.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Här: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...3_8965253.html

    När man en gång sett den löst blir namnet uppenbart.
    Okej, så det skulle kunna vara så att verkstaden helt enkelt monterade dem fel? Jag ska försöka ta en bättre film på specifikt dem för att visa er lite bättre hur det ser ut. Jag ska göra framvagns/hjul-inställning med men vill vänta tills att sommardäcken sitter på eftersom att vintern nästan är över.

    Jo men det stämmer fan, om jag pausar i videon kan jag se att den ser "sprucken" ut nertill. Det är mycket möjligt att detta är problemet eftersom att den "ormiga" känslan uppstod efter bytet.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Toe in/toe out är hjulens vinkel i längsled,enklast är nog att googla,det var svårt att förklara enkelt.
    Hittade en sida om hjulvinklar
    http://www.motorapa.se/teknik/camber...a-hjalper-dig/

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Okej, så det skulle kunna vara så att verkstaden helt enkelt monterade dem fel? Jag ska försöka ta en bättre film på specifikt dem för att visa er lite bättre hur det ser ut. Jag ska göra framvagns/hjul-inställning med men vill vänta tills att sommardäcken sitter på eftersom att vintern nästan är över.

    Jo men det stämmer fan, om jag pausar i videon kan jag se att den ser "sprucken" ut nertill. Det är mycket möjligt att detta är problemet eftersom att den "ormiga" känslan uppstod efter bytet.
    Jag tycker också den ser sprucken ut, men det är svårt att vara säker bara genom att titta på bild. Problemet behöver inte heller nödvändigtvis vara montering, det kan också ha varit så att gummit är för dåligt från början, en hel del pirat har betydligt sämre kvalité på gummit än Saabs originalbussningar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Toe in/toe out är hjulens vinkel i längsled,enklast är nog att googla,det var svårt att förklara enkelt.
    Hittade en sida om hjulvinklar
    http://www.motorapa.se/teknik/camber...a-hjalper-dig/
    Jag utför detta så fort att jag har fått på sommardäcken, (gör det på verkstad och vill inte betala för det dubbla gånger). Tack för ditt tips.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tycker också den ser sprucken ut, men det är svårt att vara säker bara genom att titta på bild. Problemet behöver inte heller nödvändigtvis vara montering, det kan också ha varit så att gummit är för dåligt från början, en hel del pirat har betydligt sämre kvalité på gummit än Saabs originalbussningar.
    Jag kollade på båda bakre länkarmsbussningarna idag och de ser felfria ut. Det måste varit smuts på första filmen, men här har du en till ifall att du vill inspektera vidare:



    Jag vill tacka alla som har hjälpt mig hittills, nedan gör jag en lista på problemen som det skulle kunna vara:

    Lista
    1: Bakre länkarmsbussningar - Kollade och ser bra ut.
    2: Toe in/toe Out inställning - görs så fort sommardäcken sitter på och är alltså inte kontrollerat än.
    3: Främre stora bussningarna i bakvagnen - Ska kontrolleras imorgon av en vän på verkstad tillsammans med allt annat.
    4: Däcken - Vi märker om det är något som är dåligt med dem när sommardäcken åker på.

    Eftersom att jag inte kan se något direkt "trasigt" själv så får jag imorgon hjälp av en vän på verkstad att kontrollera alla bussningar som skulle kunna vara trasiga, han kommer även gå över saker som dämpare där jag inte kan se om det är slitet eller ej, förhoppningsvis vet jag mer då. Jag vill inte bara börja byta random saker. Utöver att vi kollar efter fel får jag en andra person som kan hjälpa mig att beskriva problemet. Skulle vi inte hitta något mekaniskt fel imorgon får "toe in/toe out/hjulinställningar göras.

    Tack alla för hjälpen, jag uppdaterar er så fort jag vet mer själv!
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2017-03-27 klockan 12:49.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  19. #39
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Trodde faktiskt att du gjort framvagnsinställning redan, samt att det kan man inte göra om bakre länkarmsbussningarna är dåliga. (Om man är seriös)

    När du gjorde filmen skulle du haft ett bräckjärn och bänt rejält i dom, då kunde vi sett skicket på dom ((=
    Senast redigerat av RZ den 2017-03-27 klockan 12:59.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Jag kollade på båda bakre länkarmsbussningarna idag och de ser felfria ut. Det måste varit smuts på första filmen, men här har du en till ifall att du vill inspektera vidare
    Jag skulle nog säga att flygplansbussningarna är fortsatt misstänkta om ormigheten uppstod i samband med byte av dem - dessa är den största enskilda orsaken till sådana problem. Var det Saab original du bytte till?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Dålig tomgång på 9000 TCS!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-31, 19:36
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. Uppgradera väghålling och bromsar og900
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •