Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur låter era 1.9 TiD vid start?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Hur låter era 1.9 TiD vid start?

    Bytte ju åt mig en 9-3 från 2007 med kopplingshaveri och jag bytte allt det och bilen går ju kanon men.... jag irriterar mig över gnugget när man ska starta den. Det låter orytmiskt och det krävs säkert 10 sekunder startmotorsnurr innan den startar. Det låter ungefär som kransen skulle vara oval också, det är liksom inget jämt surr när startmotorn går utan ja det blir orytmiskt och sen att det tar lite tid innan den går. Ungefär som att den tömmer sig på bränsle typ.
    Glödstiften är nya och allt fungerar så. Det stör mig som sagt men å andra sidan kanske det är så de är...... den har gått strax under 20k mil och går som sagt utmärkt annars. Batteriet är inte gammalt och startmotorn är såklart en kandidat men ja?

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det låter inte normalt. Min TiD från 2006 startar som vilken annan frisk bil som helst. Max 2-3 sekunder startmotor, oftast ännu snabbare.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Har du tagit ett kompprov på den? Låter som det går lättare förbi vissa cylindrar än andra...
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    nej inget kompprov än så länge. Ska byta startmotor till att börja med, det känns ändå på nåt vis som det är där det felar. Den går ju som sagt utmärkt i övrigt, drar ingen olja och går bra i övrigt. Jag har förvisso ingen annan att jämföra med......

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Ovalt svänghjul låter väl inte helt sannolikt. Fast å andra sidan, behövs ju inte mycket ovalitet för att förändra kuggspelet och därmed ljudet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    nej ovalt sådant tror inte jag heller men ljudet är lite så på nåt vis. Dessutom är det ju helt nytt men det betyder ju inget förvisso. Kan ju vara nå mög med startmotorn som sagt, har inte rivit i just nån sån där. Vet inte om de har planetväxel eller inte. En trasig sådan kan ju ge div märkliga symptom.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Väntar du på att glödstiften ska värmas upp innan du drar igång starten?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jo det gör jag. Det låter dock helt lika oavsett om man kallstartar eller när den är varm. Lite oroligare gång nå sekunder när den är kallstartad. Annars lika.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Nu har jag fått tummen ur och bytt startmotorn och vilken skillnad..........det är som natt och dag typ. Det lustiga är ju att den oförtrutet lunkat på i samma takt sen trådstart men nu blir det vinter och jag vill inte ha nå krångel då så jag bytte. Har inte rivit isär den men den primära man såg direkt var ju obefintligt bussning i drivgaveln. Där glappar det typ 5-6mm så jag antar att den är helt borta. Antar att det är planetväxel i dessa så elmotorn är det nog antagligen inget större fel på eftersom den ändå snurrat på men lite andfådd då.
    Har läst om många som haft liknande symptom som jag och det är ju garanterat typ samma fel på allihop. Tror inte som många är inne på att det är för klena kablar eller nåt sånt utan nu är det ju kanonsnurr på det. Startar på nån sekund bara, inget nötande alls så det betyder nog mycket att få upp den lite i varv vid startögonblicket. Tidigare var det nog en tredjedel typ..........
    Nu vet jag dock inte hur eftermarknadsstarterna är i beskaffenhet. Själv tog jag hem en ny Mitsubishi av senaste utförande.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Stefan, bytte du till 55585238 eller 55585237? Anledning till frågan är att det tycks skilja på GM art nr mellan Z19DTH för manuell (55585238 ) och automat (55585237). Enligt Lucas är skillnaden (förutom att den för manuell är tyngre (3.84 kg mot 3.6 kg)), att avståndet från kolen till bortre kanten på 10-tandade kuggen är olika (4 mot 8.5 mm).

    Någon som vet om det trots allt går att montera båda startmotormodellerna i en manuell Z19DTH?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det är olika start mellan automat och manuell så det behöver du nog inte fundera på att testa. På min manuella hade jag att välja på 55352882 och 55585238 och den senare är dyrare original och den grävde jag fram nya mitsubishi aggregat som motsvarade detta. Vet ej än idag vad som skiljer dem åt. Ser lika ut.........Kanske mer guld i den senare för det var en markant skillnad på pris hos saab/gm. Se pm för övrigt.
    Senast redigerat av StefanM den 2020-05-04 klockan 08:20.

Liknande ämnen

  1. Rök vid start OG9-5
    Av McDiezel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 10:11
  2. Gsm start
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 22:16
  3. Rök vid start, 9-5:a
    Av Bartender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •