Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vanligt med trasig automat på gammal OG9-5 -98

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747

    Vanligt med trasig automat på gammal OG9-5 -98

    En granne har en 9-5:a(-98 ) som hon ska bli av med men som har en dålig automat.
    Kan det vara något enklare fel eller brukar det vara totalhaveri?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Kan vara haveri men börja kolla oljans färg och mängd, oljan ska vara röd och fin . Jag har varit med om att automater inte fungerat som har kunnas lösa med oljebyte + filterbyte. nu tror jag att 9-5 inte har ett filter utan en sil.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Kan vara haveri men börja kolla oljans färg och mängd, oljan ska vara röd och fin . Jag har varit med om att automater inte fungerat som har kunnas lösa med oljebyte + filterbyte. nu tror jag att 9-5 inte har ett filter utan en sil.
    Kolla oljan, och fyll på / byt om det verkar behövas. Ta det sedan därifrån.
    /Johan

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jag skulle nog tro att 90% av alla automatproblem härrör från obefintlig service. Det är inte bilens fel iallafall.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Hon vill bli av med bilen och har erbjudit mig att köpa den men tror inte jag har tid med ytterligare en bil.
    Tydligen är filter och olja bytt i lådan någon gång i höstas.
    Efter det så gick den fint i några månader men nu rycker den när man kör bakåt och driver inte alls framåt.
    Lokala saabverkstan har dömt ut lådan.
    turbo + en massa annat bytt för 1 år sedan för 20000:- samt nya däck i samma veva runtom. 2.3se Mörkgrön 24000mil

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    ja det blir ju lite moment 22...........det är klart man ska laga den men man får ju inget för dem.........Det är lite synd att inte alla värdesätter dem lite mer och ser vad man egentligen får för pengarna. Nu skrotas dem ju för bagatellfel och värdet på dem blir ju därefter.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Tydligen är filter och olja bytt i lådan någon gång i höstas.
    Efter det så gick den fint i några månader men nu rycker den när man kör bakåt och driver inte alls framåt.
    Lokala saabverkstan har dömt ut lådan.
    Att den lokala Saabverkstan har "dömt ut lådan" säger väldgt lite, det är få som kan meka automatlåda och om man tittar i WIS på felsökning så finns i stort sett bara byt låda som åtgärd.

    Den fyrväxlade automaten 98-01 har rykte om sig att vara en slitvarg utan speciella svagheter. Min har snart gått 55k mil utan andra åtgärder än service enligt plan och byte av utsliten växellägesgivare runt 40k (inte ditt fel)

    Sedan, gick automatlådan bra INNAN byte av olja? Det är rätt vanligt att det hälls i fel oljor i automatlådorna, och det är inte som motorolja att det inte spelar så stor roll. I godartade fall räcker det med att byta tillbaka till rätt olja (Dexron III för den lådan), i elaka fall har något tagit skada, som t.ex. förstört packningar.

    En annan möjliget är att om detta var första oljebytet någonsin på automaten, att den delvis löst upp någon smuts som sedan blockerat något.

    Oavsett, första åtgärden är att byta olja (och i samband med det se vad som sitter i filtret) och se om det hjälper, med lite tur räcker det.

    Naturligtvis kan det vara något annat fel som ger symptomen. Om det finns någon felkod i växellådan (enklast med Tech2), speciellt med lysande växellådslampa så börjar man där.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vanligt att AC-kompressorn är trasig? NG9-3
    Av BasRutten i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2019-08-22, 22:36
  2. 9-5 -03 2.3t automat - trasig turbo..?
    Av rickard81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •