Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Får man mer om man säljer bilen i delar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Får man mer om man säljer bilen i delar?

    Har tröttnat på min 9-5 från 2004 och köpt mig en ny Aero. Men har väldigt svårt att få sålt bilen, ligger ute för 5000kr men ändå ingen som hör av sig. Är en 2004 2,3T med 220hk motorn som rullat 29k mil, den borde väl vara värd sitt pris tycker man?

    Är det bättre om jag istället ställer av och skruvar ner den i delar och sedan skickar till skroten? Kan man tjäna bra på inredning osv, för bilen är i bra skick helt klart och fungerar jättebra med nämligen.

  2. #2
    Sugmotor Forsisbergets avatar
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    26
    Medlem#
    10533
    Jo visst tjänar man mer om man säljer bilen i delar men då krävs det att man har tid och ork för att demontera!
    Själv håller jag på med att demontera ner massor 9-5 som jag troligtvis inte skulle kunna få sålt. Så go for it och
    ____________________________________________
    Saab 9-5 SE Sedan, 150hk (original), 1999
    Steg 1 - 240hk, E85
    TDHL04-15t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Det beror på hur delarna ser ut, skick och färg på både inredning och kaross delar. Sen beror det på hur du räknar..tid för ner montering samt att du får ha sakerna liggandes för det kan ta tid att få sakerna sålda.
    Bilen är säkert värd 5 beroende på vilka fel som finns, är inte många som vill riva motor eller ens felsöka det första man gör...

    Det kan räcka att du formulerat annonsen fel.. Viktigare än man tror samt att du har nytagna bilder ...

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Var finns bilen? Är den som du beskriver den så kan jag vara intresserad av att köpa den.
    Det låter konstigt att du inte skulle kunna få den såld för 5000:- om den är skattad, besiktad och allt fungerar, nästan oavsett vilket skick den är i.

    Huruvida man tjänar mer på att sälja den i delar beror helt på typen av bil, efterfrågan på delar, och framförallt hur mycket tid och energi man orkar lägga ner på det.
    Slaktar du ner bilen totalt och lyckas sälja varenda del så får du troligtvis mångdubbelt mer än om du säljer den som komplett bil, men det kräver lite jobb och framförallt tid innan du lyckats få alla delar sålda. Men har du ingen brådska och har plats att förvara alla delar på så kommer du med all sannolikhet att tjäna på det, bara du inte har bråttom att få pengarna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Och att ha den som reservdels bil till din nya Aero (beroende på årsmodell).

  6. #6
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Tycker det det är lite tråkigt med bilar som inte tillverkas länge, som blir "slaktade" för minsta lilla när det fortfarande finns hopp kvar för dom.

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Sen är de tyvärr skillnad på bil och bil...
    Det jag inte begriper är varför man slaktar ner en tämligen snikutrustad kärra utan godis. Dels är det bara ett fåtal eftertraktade delar på bilen, och i övrigt är det mest bara småkrafs som knappt säljs och då för små struntsummor. En dåligt utrustad kärra är ju bättre att sälja hel då det knappast är värt att plocka isär och sälja några få delar enkelt för några tusenlappar, och sedan hålla på i evigheter mer småplock för att tjäna någon hundralapp här och där.

    Min egen og9-3 SE -02 är däremot en annan historia... I grund och botten är det en 9-3 2.0T SE -02 som rullat en bit över 28k mil. Rost finns det gott om i hundbenen, nederkant på dörrar, stenskott på huven och börjar även komma lite i stötdämparinfästningarna bak. Bilen är idag så gott som fullsmetad interiört, men många nya inredningsdetaljer och full Aero-spec invändigt med fina säten m.m. Under huven sitter en B205R med smidda kolvar som gått 6k mil, toppen renoverad för några hundra mil sedan, "powerflex" runt om hela bilen, nya fjäderben med B8:or, nytt 3" helsats osv osv. På blocket eller annan köp/sälj skulle jag kanske på sin höjd få 15k för bilen skattad och klar...och då ska jag ha tur! OM jag i stället plockar ner bilen så kommer bara motor och drivlina inbringa inbringa kanske 7-8k, inredningsdetaljer för kanske 1500-2000 kr, och resterande delar kan jag plocka själv till mitt nya bygge och därigenom slippa köpa nytt till den. Där snackar vi för egen del nästan 25-30k i besparing för egen del vad gäller alla chassidelar, IC, slangar, spridare, avgas, bromsar osv. Så för mig så skulle den grovt inbringa 10-12k i lätt säljbara delar samt orsaka en besparing på 25-30k i delar på ett annat projekt.

    Så kommer jag plocka ner min bil, absolut! Tråkigt, ja för bilen går riktigt bra och är riktigt trevlig. Men ekonomiskt är det orimligt att sälja den komplett.....tyvärr!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Var säljer man enklast delar till og9-5?
    Av murmurer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 23:23
  2. Växellåds Jörgen säljer ut delar av sin samling.
    Av växellåds jörgen i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 02:31
  3. Sida från USA som säljer delar till Saab och andra bilar
    Av Lorenz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 16:26
  4. Var kan man gjuta av delar till bilen?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:56
  5. Köpa delar till bilen!
    Av Fredrik.j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •