Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Begränsad prestanda OBD2 ger inga felkoder NG9-3X 2,0T XWD

  1. #1

    Begränsad prestanda OBD2 ger inga felkoder NG9-3X 2,0T XWD

    Hej,

    Vi har en SAAB ng93x 2.0T XWD som vi är mycket nöjda med, bilen har dock vid ett par tillfällen senaste veckan gått "ryckigt" vid start då den stått en längre tid, t.ex. över natten. Den står i eget varmgarage.

    Symptom är att den känns orkeslös, om man då gasar så får man felmeddelandet "Begränsad prestanda". Får inga felkoder med min generiska odb2 läsare.

    Jag har googlat på detta och funnit en drös med anledningar, varför jag ställer en separat fråga är för att höra med er som säkerligen vet bättre om det finns någon "best practice" för felsökning och åtgärd av problemet.

    Potentiella felkällor jag funnit med hjälp av google är t.ex. spjällhus, tändspolar och tändstift. Finns det fler som ni ser det? Är det någon särskild ordning man skulle kunna tänka sig att titta på felkällorna? Samt, kan en Tech2 sätta fingret på problemet, även om odb2 läsaren kammar noll?


    Tack på förhand!


    //Andreas

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Ang Tech2 så är svaret ja, börja där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Alright, jag ska se om jag kan få tillgång/låna en sådan av en som jag vet har det... återkommer om det.

    Någon som har andra spår/förslag på sådant jag bör kolla på?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458
    Tech2, ja. Sedan är det ju enkelt att byta tändstift, så det skulle jag uteslutit som första grej.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Okay, jo det har du rätt i... det är nog mer jag som vill åka en gång till mekgaraget och inte fram och tillbaka ((: man blir mer och mer bekväm...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500
    Får du felmeddelande som du fått är det mer än tändstift,jag skulle tro spjällhuset. Kontrollera med tech-2. Byta stift kan man dock göra nån gång extra än rekommenderat,dom blir trötta rätt snabbt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Får du felmeddelande som du fått är det mer än tändstift,jag skulle tro spjällhuset. Kontrollera med tech-2. Byta stift kan man dock göra nån gång extra än rekommenderat,dom blir trötta rätt snabbt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    En följdfråga, är Tech2 uttrycklig med vad som orsakar felet eller är det koder man måste ha någon manual för att tolka? (står det i klartext t.ex. "spjällhus" eller liknande?)

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500
    Nja,ibland ibland inte,har bara kört tech2 på min ng9-3 en gång så jag vet inte exakt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #9
    Tech2 är betydligt mer utförlig, det står inte bara P0xxyyxzz utan även en beskrivning av felet.

    Citat Ursprungligen postat av alundstroem Visa inlägg
    En följdfråga, är Tech2 uttrycklig med vad som orsakar felet eller är det koder man måste ha någon manual för att tolka? (står det i klartext t.ex. "spjällhus" eller liknande?)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Tech2 är betydligt mer utförlig, det står inte bara P0xxyyxzz utan även en beskrivning av felet.
    Tack! Har ett par följdfrågor angående felsökning med Tech2 - kommer Tech2 hitta något även om inte Check Engine är tänd? "Begränsad prestanda" har uppkommit 3-4 ggr men aldrig lett till att CE tänts... jag antar att det är att betrakta som intermittent och inte "fruset"? Eller måste jag provocera fram felet med Tech2 inkopplad? (vet inte ens om man får/kan/ska ha Tech2 inkopplad och samtidigt köra bilen..?)

    Frågvis... jag vet... men kanske better safe than sorry (:

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163
    Om det finns felkoder sparade så hittar Tech2 dessa, annars får du provocera fram felet med Tech2 inkopplat (inga problem att köra med Tech2 inkopplad, men ni bör kanske vara två då)
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Om det finns felkoder sparade så hittar Tech2 dessa, annars får du provocera fram felet med Tech2 inkopplat (inga problem att köra med Tech2 inkopplad, men ni bör kanske vara två då)
    /Johan
    Det ska vi vara, tack för alla förslag så långt!

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av alundstroem Visa inlägg
    - då den stått en längre tid, t.ex. över natten.
    Hmm - hvordan står det til med batteriet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Tech2 läser ur alla ecuer, inte bara motorstyr.
    Fel kan t.ex. vara i esp, automatlåda, xwd m.m.

  15. #15
    Jag skulle vilja tacka alla som svarade på min tråd, lösningen var dock lite... oväntad... vet inte hur det hänt men kontakt/kabel vid gasspjällhuset var extremt skitig och hade en mindre skada... efter åtgärd där går bilen klockrent (och har gjort så över en vecka, väntade lite med att svara för att se att det håller)

    Passade på att rengöra allt så man har ryggen fri (:

    Åter igen, stort tack för alla svar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten... kan man markera en tråd som "löst" eller så?

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458
    Härligt att det löst sig.

    Citat Ursprungligen postat av alundstroem Visa inlägg
    Förresten... kan man markera en tråd som "löst" eller så?
    Ja, det kan du själv göra genom att redigera första inlägget i tråden, välja avancerad och sedan sätta prefix "Löst".

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 188
    Senaste inlägg: 2024-03-17, 16:05
  2. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-12-06, 14:01
  3. Begränsad Prestanda 9-3 1,8t biopower -09
    Av monzza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •