Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9-5 2,3 BioPower - Hackar o beter sig skumt?

  1. #1

    9-5 2,3 BioPower - Hackar o beter sig skumt?

    Hejsan

    I det här ämnet vet jag att det skrivits spaltmeter men var och en verkar ha sina egna teorier ang de problem jag nu beskriver.

    Min 9-5 SC 2,3t BioPower -07'a började för ca 1 vecka sedan att hugga till när motorn kommit upp i värme och jag höll jämngas. Första gången hände det när jag accelererat färdigt och lagt mig i 110kmh på motorvägen. Helt plötsligt högg bilen till precis som att motorn stängdes av under nån millisekund. Därefter gick bilen normalt i ca 1 vecka.
    När jag en dag skulle köra från bussen så gick allt fint tills bilen blivit varm och jag lagt mig i en stabil hastighet av 90kmh. Då helt plötsligt högg den till igen, gick normalt ca. 5-min o sen nästa hugg o sen gjorde den så ett bar ggr innan jag kommit hem. En sträcka på ca 2 mil.

    Dagen efter gick bilen normalt igen och inga hugg alls =S ..

    Kan tillägga att när bilen väl hugger till så är det så att man nästan far ut genom rutan trots att man är bältad!

    Har läst runt en massa o läst allt ifrån bränslepump, vevaxelgivare, spridare , spjällhus m.m.

    Idag blev jag sur så jag ringde o pratade med en duktig kille på saab-verkstaden här i stan. Han tyckte detta lät som soppapumpen o rekommenderade att jag byter ut denna. Nu är bilen inbokad på verkstaden för att få pumpen bytt.

    Han nämnde även att pumparna byttes på fabriksgarantin när bilarna bara var något/några år gamla? Varför? Dålig kvalitet?

    Vad är era erfarenheter ang detta problem?? Måste ha hänt många fler än mig! Vad var felet för er isf?

    Lite orolig för att jag nu kommer slänga 4500kr på ny pump o att problemet ska vara kvar!

    Med vänlig hälsning, Pär

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Roman-varning

    Skriv in i profilen vart du bor.

    Några felkoder?

    Låter mer som ett tändkassett = DI fel, den som sitter uppe på motorn.

    Den kan man alltid provbyta först.

    Lägger till att -07 hade väl fel på programmet och skall uppdateras till -08, kör du original eller trim?
    Senast redigerat av RZ den 2017-02-21 klockan 14:18.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    I vår 9-5'a hemma hade jag exakt samma problem och då var det Tändkasett som var kass. Det var dock en 9-5, 2002 2.3 turbo bensinare. Inte säkert att det är ditt problem men felen jag upplevde var precis som du beskriver dem.

    Edit: Som Herman brukar säga, har du läst ut felkoder? Det kan vara ett bra första steg.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Att börja med 4500:- när det finns billigare komponenter som kan fela känns inte som smidigaste vägen att gå.
    Att mäta är att veta vill man inte det kan man ju prova med känt fungerande komponenter som är enkla att byta

    Bränslepumpen och TK är två av dessa men att läsa felkoder är att börja i rätt ände
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Har nu bett Saab att felsöka den först. Var med lite inne på TK först men den är bytt till en ny Saab original för ca 2 år sen. Borde väll hålla längre =S Om inte annat så har jag en bil ståendes som jag kan plocka över TK från. Den är också Saab original o ca två år gammal. Dock sa killen på Saab att om det är TK så skulle motorlampan tänds då systemet är grymt känsligt för fel i tändsystemet men inte alls känner av bränslet lika bra.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    CE tänds till slut.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    TK ska hålla längre än så, men man kan aldrig vara säker. Saker har ibland en tendens att gå sönder i förtid. Det har ni väl aldrig varit med om...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Har nu lämnat bilen hos Saab så dom kan kika på den under morgondagen.

    När jag körde bilen dit ryckte den inte alls o startade lätt både varm o kall. Ingen CE lampa tändes. Däremot kändes bilen slö o ville inte knuffa på som vanligt! Kikade till wastegatestaget så inte det hoppat av ( har varit med om det på en annan 9-5'a med slöhet som följd). Men staget satt där det skulle. Tycker också det börjar luta åt TK mer och mer nu. Dock var inte bilen så slå som den blir vid limp-home..

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hann du titta till bv bakom TK under plastlocket?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Han menar denna
    Backventil_VVJPG.jpg

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Lägg in denna i FAQ med lite text.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Japp den är hel. Den bytte jag för ett halvår sedan till en i metall från Maptunparts så den är hel. Bytte även hela slangsatsen med de två backventilerna som sitter till bromsservot. Alla de tre backventilerna var kassa när jag bytte dom =S ! Så det är iaf inte nån av dom ventilerna ;-)

    Kan väll tillägga att jag ändå kikade på ventilerna för att vara extra säker XD

    Däremot nått som slog mig innan är om evap-ventilerna kan spöka?? Eller de kan inte påverka motorgången direkt? Inte jätteinsatt i deras funktion..
    Senast redigerat av Loket900t den 2017-02-21 klockan 20:56.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Min -07 Aero hackade och ryckte till vid några enstaka tillfällen (vid fullgas) tidigare utan att felkoder eller CE visade sig och långt senare fick jag äntligen CE och felkoder och det visade sig vara TK'n (3.7C) som tackat för sig.
    Förutom felkoder som pekade ut den fanns även synliga bevis för att den inte var helt frist. Annan TK löste problemet i mitt fall

    Spricka i plasten på undersidan
    IMG_0047.jpg
    Och när man lossade den fanns spruckna komponenter
    IMG_0050.jpg


    Därmed inte sagt att ditt problem måste vara TK'n utan det är nog en av flera kandidater

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Min auktoriserade verkstad rekommenderade mig för ett år sedan att köra en del på BF istället för enbart E85 om jag inte ville komma in och byta spridare under våren.
    Spridarrengöring och mycket BF95 har gjort susen, körde hela sommaren och hösten på E85 utan ryckningarna som jag hade tidigare. E85 är torrt för spridarna och kan kärva en del enligt dem.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Min -07 Aero hackade och ryckte till vid några enstaka tillfällen (vid fullgas) tidigare utan att felkoder eller CE visade sig och långt senare fick jag äntligen CE och felkoder och det visade sig vara TK'n (3.7C) som tackat för sig.
    Förutom felkoder som pekade ut den fanns även synliga bevis för att den inte var helt frist. Annan TK löste problemet i mitt fall

    Spricka i plasten på undersidan
    IMG_0047.jpg
    Och när man lossade den fanns spruckna komponenter
    IMG_0050.jpg


    Därmed inte sagt att ditt problem måste vara TK'n utan det är nog en av flera kandidater
    Men kan man få ut felkoder på t ex fel/misständningar TK utan att CE tänds eller den måste tändas för att trigga felkoderna?

    PS. Har kikat på din 9-5'a många ggr Herman o måste säga att det är en riktigt riktigt fin bil! Din bil var mycket orsaken att jag köpte min ;-)

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Min auktoriserade verkstad rekommenderade mig för ett år sedan att köra en del på BF istället för enbart E85 om jag inte ville komma in och byta spridare under våren.
    Spridarrengöring och mycket BF95 har gjort susen, körde hela sommaren och hösten på E85 utan ryckningarna som jag hade tidigare. E85 är torrt för spridarna och kan kärva en del enligt dem.
    Har även jag hört. De senaste tre åren har dock bilen, förutom någon enstaka tank, enbart körts på BF95.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Min auktoriserade verkstad rekommenderade mig för ett år sedan att köra en del på BF istället för enbart E85 om jag inte ville komma in och byta spridare under våren.
    Spridarrengöring och mycket BF95 har gjort susen, körde hela sommaren och hösten på E85 utan ryckningarna som jag hade tidigare. E85 är torrt för spridarna och kan kärva en del enligt dem.
    Original-program?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    @Arne Intressant, jag kör nästan uteslutande på E85 året runt på -05 och -07 med kanske en flaska SI-Alcohol en gång per år och bil och har inga som helst spridarproblem (vad jag känner till)
    Kanske för jag ser till att de får öppna fullt ofta

    @Loket Koder lagras när fel detekteras men CE tänds inte förrän det är skadligt och lampan kan ju ha lyst/blinkat när blicken var fokuserad på annat.
    Så att läsa ut ev. koder är alltid en bra start.
    Och när man läst och dokumenterat så ser man till att nolla koderna så man vet nästa gång man läser att det inte är äldre och kanske irrelevanta koder som finns lagrade.
    Jag har sett bilar som nyss varit på verkstad och t.ex. fått TK'n bytt men som varit 'fulla' av felkoder.
    Då betyder koderna bara att 'Problem har funnits i bilens liv' utan att säga när vilket är väldigt relevant.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    @HeRmAN Du har nog hållit efter dina spridare med rengöring bättre än de tidigare ägarna till min -07 9-5 2,3t BP :-) Jag har kört med STP injector cleaner för att göra ren spridarna, men Red Line SI-Alcohol verkar vara rätt groggvirke för att slippa beläggningarna som kommer med E85 (och slippa STPs rengöring fr.o.m nu)

    Skriver upp på inköpslistan, tack.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Har inte sett nånstans att du bytt stift? Bytt ALLTID dom först i felsökningssyfte....

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. og900 beter sig skumt!
    Av Rico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 19:24
  2. ACC helt död + Hellyset beter sig skumt
    Av m0set i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 14:38
  3. Ng900 som beter sig skumt.
    Av Lindell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 09:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •