Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Oljeläckage Saab 9000 A50, (1998).

  1. #1

    Oljeläckage Saab 9000 A50, (1998).

    Hej igen!

    Nu lagom till att det är dags att besiktiga bilen så har jag märkt att det uppkommit ett oljeläckage efter det att jag bytt olja på bilen. Det läcker inte mycket, och det är inte från filter/oljeplugg, men det är något jag är rädd att besiktningen reagerar på. Problemet är att jag kan inte se vart det kommer ifrån, så jag vänder mig hit för hjälp! Nedan kommer bilder på hur det ser ut. Jag har problem med min kamera som inte vill fokusera, men det kanske hjälper lite ändå.

    16810807_10208077460603923_1179209863_o_zpsovtet1rk.jpg
    16833011_10208077460763927_777746671_o_zpsjymde0f3.jpg

    Det rinner uppifrån och kommer ner över filter/tråget. Värt att notera är att det är så lite att oljenivån på stickan inte har förändrats på två veckor. Om det är någon som kanske vet vad det är så uppskattas alla tips!

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Kan du inte försöka kolla uppifrån och se var oljan kommer ifrån? Man skulle ju kunna tänka sig topp- eller ventilkåpspackning.
    Att tvättar rent för att lättare detektera läckaget brukar vara en god början.
    Nu är det inte så lätt att avgöra på bilderna men det verkar ju inte precis rinna olja. OM det bara fuktar lite så brukar det gå igenom besiktning (även om alla besiktningsmän är individer och bedömer olika).
    Sen tycker jag kanske oavsett att det alltid är bra att täta läckage, stora som små.

    M.v.h. Karl
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Kan du inte försöka kolla uppifrån och se var oljan kommer ifrån? Man skulle ju kunna tänka sig topp- eller ventilkåpspackning.
    Att tvättar rent för att lättare detektera läckaget brukar vara en god början.
    Nu är det inte så lätt att avgöra på bilderna men det verkar ju inte precis rinna olja. OM det bara fuktar lite så brukar det gå igenom besiktning (även om alla besiktningsmän är individer och bedömer olika).
    Sen tycker jag kanske oavsett att det alltid är bra att täta läckage, stora som små.

    M.v.h. Karl
    Jag kan verkligen inte se någonting uppifrån men det ser ut att komma från vänster sida av motorn, (om man står framför och kollar ner i den), och min gissning är att det kanske kan vara en pump eller dylikt som läcker? Jag ska försöka kolla på det mer när jag har möjlighet till dagsljus men tack för tips om vart jag ska börja leta.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Kolla inget, det ser jätte bra ut, som ny motor.
    Menar allvar, inga problem på SBP.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Dagljus och bra lampa så blir det nog enklare. Finns en del saker som kan orsaka läckage i den regionen, vissa mer troliga än andra. Rören/slangarna till oljekylaren? Tätningen mellan filterhållaren och blocket? Redan nämnda saker.

    Bilden är inte jättetydlig men jag håller med George. Det ska inte vara några problem att besiktiga.
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-02-20 klockan 18:20.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Är de inga hängande droppar , så går det nog igenom . Annars är också packboxen vid remskivan på vevaxeln vanlig att den läcker.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Dagljus och bra lampa så blir det nog enklare. Finns en del saker som kan orsaka läckage i den regionen, vissa mer troliga än andra. Rören/slangarna till oljekylaren? Tätningen mellan filterhållaren och blocket? Redan nämnda saker.

    Bilden är inte jättetydlig men jag håller med George. Det ska inte vara några problem att besiktiga.
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Kolla inget, det ser jätte bra ut, som ny motor.
    Menar allvar, inga problem på SBP.
    Citat Ursprungligen postat av janka Visa inlägg
    Är de inga hängande droppar , så går det nog igenom . Annars är också packboxen vid remskivan på vevaxeln vanlig att den läcker.
    Jag ska imorgon med bättre ljus/kamera kika vidare och se vad det är för något. Även om det går igen besiktningen så vill jag försöka hålla bilen fin eftersom att den i övrigt är i så bra skick. Tack för alla svar, jag återkommer imorgon igen.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Dagljus och bra lampa så blir det nog enklare. Finns en del saker som kan orsaka läckage i den regionen, vissa mer troliga än andra. Rören/slangarna till oljekylaren? Tätningen mellan filterhållaren och blocket? Redan nämnda saker.

    Bilden är inte jättetydlig men jag håller med George. Det ska inte vara några problem att besiktiga.
    Nu blir det lite knasigt eftersom att jag har två trådar där den andra handlar om väghållningen, (och där hjälper du mig redan.)

    Jag skulle bara vilja komma tillbaka till det här med oljan lite, eftersom att jag idag kunde få tillgång till en ordentlig lyft. Det ser ut att komma från turbon om jag inte är helt ute och cyklar. Åter igen så har inte oljenivån ändrats efter 80 mils långkörning, men det ser väldigt allvarligt ut. Jag slänger upp en film här så kanske du, eller någon annan duktig på forumet, kan se vad det är som läcker?

    https://www.youtube.com/watch?v=NYVg...ature=youtu.be

    Edit: Nu har jag snurrat till det, är det inte styrservopumpen som har fått massa olja över sig?

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2017-02-24 klockan 14:01.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Nu blir det lite knasigt eftersom att jag har två trådar där den andra handlar om väghållningen, (och där hjälper du mig redan.)

    Jag skulle bara vilja komma tillbaka till det här med oljan lite,
    Det var just för att undvika knaset jag delade det till 2 trådar efter som frågorna huserar i olika forumgrenar.
    Oljeläckaget i en och sen svajiga gången i en annan.
    Hoppas det blir tydligast så
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    De här film visar helt annat bild av olja läckage och de är rätt så mycket, vilka framgår inte av första två foto.
    Torka rent med lacknafta och kolla efter en dag. Du får också smaka för att ringa om felet.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Den del som allra mest blöt ut i filmen är vattenpumpen. Servopumpen sitter långt bort så den har inte med saken att göra. Kan det vara slangarna mellan blocket och oljekylaren?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Den del som allra mest blöt ut i filmen är vattenpumpen. Servopumpen sitter långt bort så den har inte med saken att göra. Kan det vara slangarna mellan blocket och oljekylaren?
    Javist, de är långt till servo och jag delar din uppfattning...De är nog slang kopplingar (slangar) / filter / oljakylare boven och av fart vinden allt hamnar på V-pumpen. Vill man ha tät: slangar mot filter bör man använda VVS grejer tip line o pasta då kommer att vara bra allt annat funkar inte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Den del som allra mest blöt ut i filmen är vattenpumpen. Servopumpen sitter långt bort så den har inte med saken att göra. Kan det vara slangarna mellan blocket och oljekylaren?
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Javist, de är långt till servo och jag delar din uppfattning...De är nog slang kopplingar (slangar) / filter / oljakylare boven och av fart vinden allt hamnar på V-pumpen. Vill man ha tät: slangar mot filter bör man använda VVS grejer tip line o pasta då kommer att vara bra allt annat funkar inte.
    Jag ska smaka på det för att se om det smakar sött, (kylvatten), eller om det är olja. Är oerhört svårt att säga. Det är lustigt att ni säger vattenpump för jag har fått fylla på den med ett mellanrum på kanske 3 månader. Läcker inte mycket, men det sipprar ut någonstans. Skulle det kunna vara så att det bara är riktigt smutsigt vatten man ser?

    Jag kollade bilen igen nu och oljenivån har inte flyttat sig sen igår. När man kollar på mängden det är på filmen så känns det ju som att jag vid det här laget ska kunna se en skillnad.

    Imorgon ska jag ta av innerskärmen för att försöka hitta vart det är det kommer ifrån. Jag uppdaterar med en ny film då.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2017-02-24 klockan 20:08.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    OM det bara fuktar lite så brukar det gå igenom besiktning (även om alla besiktningsmän är individer och bedömer olika).
    Vi hade en bil (B202i) som fuktade en liten aning som vi aldrig hittade varifrån (ingen mätbar oljeförbrukning), efter en 2 på detta (vilket är helt i enlighet med deras instruktioner, det gick ut anvisningar centralt att man skulle bli hårdare på oljedrop för runt 10 år sedan) så rengjorde vi tråget inför alla senare besiktningar - läckaget blev aldrig stort så det "löste" problemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Den del som allra mest blöt ut i filmen är vattenpumpen. Servopumpen sitter långt bort så den har inte med saken att göra. Kan det vara slangarna mellan blocket och oljekylaren?
    Jag har inte hunnit att hissa upp bilen idag men när jag kollar uppifrån och ned så ser det ut som att läckaget skulle kunna kom från slangarna som kommer från oljekylaren, (om det är den som sitter framför vanliga kylaren/kondensorn). Det läcker precis under eller nära vattenpumpen, (kan inte se en specifik plats eftersom att det är så kletigt). Om det är denna slangen som läcker, är det något jag kan fixa själv då? Det ser ut att vara samma typ av fästning som på AC-kompressorn och jag vet inte helt hur man gör med den. Är det lättaste att lämna in den och få det bytt kanske?

    16935569_10208112785847032_2001997938_o_zpsm5s2pjqj.jpg

    Jag hittade ingen bra bild men det ser ut som att det skulle kunna läcka från motsvarande där jag ringade in på denna bilden.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2017-02-25 klockan 17:33.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #16
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Det var ungefär där jag menade men hade gissat på lite längre ner på bilden. På själva rörstumpen. Är det slangen som är boven så kan du absolut fixa det själv men kopplingarna kan sitta ganska hårt och du behövet en lite större fastnyckel. Byt hela slangen. Vet inte dimensionen rakt upp och ner.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Det var ungefär där jag menade men hade gissat på lite längre ner på bilden. På själva rörstumpen. Är det slangen som är boven så kan du absolut fixa det själv men kopplingarna kan sitta ganska hårt och du behövet en lite större fastnyckel. Byt hela slangen. Vet inte dimensionen rakt upp och ner.
    Fråga 1: Behöver jag citera någon för att personen ska se att jag har svarat i tråden, (gäller generellt och inte bara här), för om det inte behövs så ska jag sluta med det.

    Fråga 2: Det ser ut som att detta är något jag kan fixa själv med lite pill, har ett himla bra rör jag använder för att få lite hävkraft när jag är i Sundsvall och fungerar inte det har jag en hel del fastnycklar med.

    Frågan är ju då om den delen brukar "gå sönder" eller om jag kan täta det med något annat? Det var snack om någon pasta här i tråden förut som man kanske kan använda? Jag hittar inte någonstans där jag bara kan köpa själva slangen/rören som sätts mot motorn utan det ser ut som att man behöver köpa hela kylaren.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    1) Nej, och ja du kan sluta med det.
    Att citera någon i helhet eller en del av ett inlägg är för att det man skriver står i relation till det man citerar om flera har postat.
    Så att citera föregående inlägg är meningslöst och skapar bara onödigt scrollande, speciellt på små skärmar som mobiler/Tapatalk.
    Det finns inget sätt för dig att uppmärksamma en person att du svarat, det är upp till den andra parten att t.ex. prenumerera eller på andra sätt kolla om någon postat vidare.
    Ett bra sätt är att använda snabbsökningarna och "Visa mina inlägg" så ser du om någon postat efter dig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    I värsta fall kan jag ha en slang i gömmorna. När du byter slangen så kommer du förstås också behöva ny olja.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #20
    Okej Herman, då lägger jag av med det!

    Jag åker tillbaka till Sundsvall på måndag och har då möjlighet att undersöka bilen bättre. Jag skriver till dig då Jörgen med mer information!

    Tack för alla som har hjälpt, jag uppdaterar grundposten med information om jag lyckas lösa problemet senare.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 A50 2.0T 1998 ABS lampan lyser.
    Av MuLLvaD3n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 20:56
  2. Glapp i Servon Saab 9000 1998 CSE A50
    Av MuLLvaD3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 02:40
  3. Bakbroms : Saab 9000 Aero, 1998
    Av dboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 17:31
  4. Saab 9000 2.0t 150 1998 startar ej
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •