Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fläkten går hela tiden och suger ut batteriet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Cool Fläkten går hela tiden och suger ut batteriet

    Hej kolleger

    Jag kom ner i garaget i morse och då var bilen helt död så jag fick lossa kablar och sätta på laddaren. Nu kollade jag med att sätta på kablar och upptäckte att kylfläktarna går igång och slutar ej snurra. Hur stannar jag detta ? är det termostaten ? finns en annan styrning på fläktarna ?

    Tacksam för snabbt svar då jag måste åka på jobbresa månd morgon


  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Snabba svar kan man få om man ger korrekt information...

    Börja att läsa här

    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    Lathund för inlägg om felsökning

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Har krystallkula sloknet? Når du får koblet til strømmen igjen vil du se at dette gjelder en (Saab) 9-5 05 2,3t aut.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nei, det har den inte men jag vet inte varför det skall vara så svårt...
    Spåkulan har en CTEK som underhållsladdning men även den börjar bli ansträngd.


    Citat Ursprungligen postat av lorddilton Visa inlägg
    hej jag köpte en 9-5 05 2,3t att nyss ...
    Men det vore trevligt mer lite mer aktiva forumbesökare så vi slipper lägga en massa tid på sådant som TS skall informera om.
    I detta fall finns det enkla åtgärder för att stänga av fläkten när man lämnar bilen.
    Men om man parkerar och fläkten går skulle jag stanna och kolla att den stänger av innan jag lämmar garaget, speciellt på vintern då den inte bör gå alls.
    Om man lämnar bilen en het sommardag när kylfläkten går har jag förståelse för!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    - Men det vore trevligt mer lite mer aktiva forumbesökare så vi slipper lägga en massa tid på sådant som TS skall informera om.
    Tiltredes

    Jeg syns dette skjer oftere og oftere og her om dagen var det vel 5+ tifeller av dette. Jeg velger nå, der jeg tror jeg bidra med noe i en tråd, å vente med innspill til adekvat informasjon er gitt. Det gir TS større mulighet for å få et kvalitetssikret svar/innspill på et ev. problem. Dette medfører at jeg ikke har postet, selv om ingen andre innspill kom.

    Holdningen har nok ingen "oppdragende" effekt, men da bidrar i allefall ikke jeg med kvalifisert synsing.

    Men dette er OT mht. tema i denne tråden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    hej och tack men jag är helt ny här o gjorde ett fel i all hast då jag var i panik, har fått nytt jobb och är mkt beroende av min bil men taskig ekonomi efter 3 år arbetslös
    ska bättra mig

    det gäller en saab 9-5 05 aut combi

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kylfläktarna styrs av DICE beroende på kylvätsketemp. tryck i klimatanläggningen, utetemp. och bilens hastighet.

    De reläer DICE styr är
    81 Relä högfart, Vänster
    396 Relä högfart, Höger
    155 Relä lågfart, 2 fläktar

    När bilen är avstängd, (tändning från) kan ändå relä 81 och 155 aktiveras
    För att förhindra det kan du då dra ur säkring 1 (MAXI säkring) (när du parkerar för natten) så bör fläktarna som går på lågfart stanna.
    Skulle det vara så att fläkten går på fullfart är det säkring 14
    Säkringarna hittar du i centralen bakom batteriet i motorrummet.

    Det finns olika tider i styrningen som aktiveras när man slår av tändningen beroende på t.ex. temp. på kylvätskan och detta gör att fläktarna kan starta och gå i 30s eller 3min.
    Så om du stannar och fläktarna startar kan du ju kolla om de stannar efter dessa tider eller fortsätter att gå.

    Vad visar tempmätaren? Utetempen?

    Felet kan ju bero på en massa olika saker som felaktiga temp.givare, defekt DICE eller reläer som hänt sig.

    Lycka till på nya jobbet
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-20 klockan 09:49. Anledning: Mer utförligt inlägg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    hej stort tack för tips och ursäkta för att jag inte svarat direkt, jag hade lite tur för jag tror att det berodde på för mkt vätska i kylsystemet för jag tömde ut 1,5 dl och då slutade fäktarna gå

    har nu kört 165 mil och allt fungerar super och den drar bara 0,82 på landsväg och blandat 0,95

    vill passa på och berömma den som sköter sidan för det känns tryggt att ha tillgång till den

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Men lugn nu, är ditt lock till kylarvätskan trasigt?

    Överflödig vätska ska kunna tryckas ur den vägen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det gula locket öppnar när trycket är över 140-150kPa (1,4-1,5Bar)
    Nytt lock till -05 kostar under 150:-
    Från -06 är locket av någon anledning dyrare, tycker det ser likadant ut


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Kupéfläkten går på max hela tiden?
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 21:56
  2. Problem: Fläkten går på ~80% hela tiden
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •