Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startproblem och felkod p0628 Cadillac BLS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Startproblem och felkod p0628 Cadillac BLS

    Hej,

    Då min bror som bara är en "halv" SAAB-ägare stött på svåra problem på sistone så hoppas vi finna hjälp här hos er experter.

    Bilen är en Cadillac BLS, sedan från 07. Turboladdad 2.0 litersmotor på 210HK, chiptrimmad sedan 7 år tillbaka med BSR steg 1, 250HK.

    Min brors story:
    4 januari. Dåligt batteri och -15 grader. Motorlampan började lysa (felkod P1681) men bilen gick normalt och felkoden gick att radera och har inte kommit tillbaka. Batteriet var dock urkasst och var stendött efter (startade normalt med startkablar). Batteriet byttes och bilen fungerar därefter som den ska. (Vet dock inte om detta har någon relevans, men båda felkoder har med motorstyrdon att göra, p1681 har inte kommit tillbaka efter detta)

    Ca 20 januari. Stänger av bilen med nyckeln men den stängs inte av på direkt. Stryps efter ett par sekunder och får efter det felkod P0628 (motorlampan började lysa). Gick inte att radera och bilen gick inte att starta. Förutom motorlampan verkade dock batteriet (belysningen) och allt annat reagera som vanligt, försökte dock aldrig starta (startmotorn tickade aldrig).

    Första lokala verkstaden: Ser till så att bilen startar (kunde inte riktigt förklara hur, antagligen norsk reset av ECU?). Den tutar dock när den startas och visar upp antisladdfel och massa annat i SIDen. Går helt normalt att köra. När man försöker stänga av den genom att vrida nyckeln till läge 0 försöker den dock starta bilen igen istället för att stänga av (elektroniken i kombiinstrumentet blir galen och flimrar till). Konstaterar således alltså att åtminstone tändningslåset måste bytas för att kunna gå vidare och säger att relä 8 och 11 är dåliga/brunnit. Han har dock ingen tech2.

    Bilen körs efter det enbart 2 km, stängs av genom ett klassiskt motorstopp och får stå stilla i 4 dagar. När det väl var dags för nästa verkstadsbesök var dock bilens batteri totalt stendött och gick således inte att starta längre. Inte ens med startkablar!

    Första besök hos certifierad Cadillac-verkstad. Konstaterar att tändningslås + CIM-modul måste bytas. Byter detta, testar och allt är frid och fröjd. När jag sedan kör hem den får jag dock samma problem med att stänga av den som tidigare (stryps inte på direkten på andra försöket - samma dag alltså). Verkstad säger att reläerna är ok så gör inget.

    Andra besök hos Cadillac-verkstad. De följer felsökningsschema och byter bränslepumpsrelät (+ relä 8 och 11 då jag sa till om det). Jag kör bilen 6 dagar utan problem innan felkoden och motorlampa kommer tillbaka ( p0628 ). Bilen går ej att starta (elektronik lyser upp men inget händer när tändningen slås på (inget tickande). Felkod går precis som tidigare ej att radera med elm327, men efter reset (kopplade bort minuspolen till batteriet i 10 sekunder) så försvinner felkod och bil går att starta, fungerar som vanligt också.

    Så följande har bytts:
    Tändningslås
    CIM-modul
    Bränslepumpsrelät, relä 8+11


    Efter att ha betalt över 20 tusen i div. verkstadskostnader utan att ha fått en lösning på problemen hoppas vi att någon av er har en bra idé om vad som kan vara fel...



    /Eken
    Senast redigerat av Eken92 den 2017-02-18 klockan 13:53.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det har ju dykt upp rätt många SAABar där motorstyrdonet faktiskt har varit dåligt. En enkel felsökning när den inte startar är att man gör bilen strömlös. Därefter brukar bilen starta en gång och gå vettigt för att sen inte starta mer.
    Jag skulle nog sätta mina pengar på att Trionic-styrdonet är kass.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Ditt motorstyrdon behövs bytas.

    En vanlig Saab verkstad kan fixa detta.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack så mycket för svaren! Att det verkar vara just motorstyrdonet som felar är samma slutsats som vi dragit (eventuella problem med kontaktdon eller kortis har dock inte uteslutits helt).

    Bilen ska (tyvärr) in och felsökas en fjärde gång redan imorgon bitti så det vore, om möjligt, högst intressant och till oerhört stor hjälp om någon hade koll på följande frågor:

    Hur ser det ut med byte till en begagnad ECM? Exempelvis Maptun säljer begagnade Trionic 8:or men använder enbart sitt eget artikelnummer och inte det riktiga. Om en sådan skulle införskaffas skulle självklart en fråga gå iväg direkt till återförsäljaren för att säkerställa att det verkligen är rätt styrdon, men är det någon som vet redan nu hur det fungerar med omflashning o dyl.? Kan man plocka ur mjukvaran ur det befintliga styrdonen (med steg 1-chipp) innan det gifts ur för att sedan gifta in det nya och ladda in samma mjukvara? Frågan om det går att ladda in samma mjukvara ställs pga det steg 1-chipp från BSR som nu finns i bilen. Har ej koll vilka parametrar BSR använder sig av för att se till så att mjukvaran inte kan installeras på fler än en bil och funderar således på om ett byte av styrdon skulle kunna få PCCn att tro att det inte är samma bil längre?

    På tal om mjukvara, är det någon som varit med om att det enbart är mjukvaran som felat och fått sitt problem åtgärdat efter en komplett omflashning till originalmjukvara? Kan man anta att detta måste göras mha Tech2 och att återställa till originalmjukvara mha BSRs PPC inte ger samma effekt? Har tyvärr inte koll på vilka filer som laddas om.

    Huruvida någon lyckats avhjälpa liknande fel genom att löda om styrdonets kretskort vore även det intressant att veta, men detta kommer nog undvikas för att minimera riskerna för fel och tidsslöseri (tolkar det dessutom som att det kan bli problem att sätta in ett nytt styrdon om man inte gift ur det gamla?).

    Till sist, efter att ha läst om tusen olika begrepp och förkortningar skulle ett klargörande för följande även vara snällt: är PCM (Powertrain Control Module - dvs det felkoderna klagar på) just styrdonet Trionic 8/ECM eller finns det något ytterligare styrdon med detta specifika namn?

    Tack så jättemycket för all er tid och hjälp!
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Finns en annan tråd om just ett T8-styrdonsmöte som gått snett, så jag skulle rekommendera (om man inte vill meka själv) att man antingen byter till ett helt nytt styrdon enligt instruktionen i verkstadshandboken eller kontaktar Maptun alternativt Nordic (eller någon annan som faktiskt har gjort detta tidigare) som vet vad dom pysslar med för att stoppa in ett begagnat. Detta då donet måste konfigureras rätt på ett sätt som inte beskrivs i verkstadshandboken, och du vill troligen inte betala för att verkstaden tränar på bilen för att lista ut hur man ska göra.

    Det som verkar hända (vad jag läst) i burkarna är att lödningar släpper på ett ställe där det behövs lödas av, bollas om och lödas tillbaka en ytmonterat krets, något som man bara gör i nödfall eller i utbildningssyfte, det är relativt riskfyllt även för proffs.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-02-19 klockan 18:59.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vet inte specifikt vilken tråd Långmilare syftar på men detta är en av alla T8-styrdonstrådar men den kanske är läsvärd
    Styrenhetsfel felkod P0601 på Saab 1.8t BioPower 2008

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som verkar hända (vad jag läst) i burkarna är att lödningar släpper på ett ställe där det behövs lödas av, bollas om och lödas tillbaka en ytmonterat krets, något som man bara gör i nödfall eller i utbildningssyfte, det är relativt riskfyllt även för proffs.
    Har du några fler detaljer om vad det är för typ av krets och typ av kapsel. Är det BGA så är det såvitt jag känner till i praktiken omöjligt att göra. QFN och TQFP med ner till 0.5 mm delning har jag klarat med framgång många gånger (efter lite övning). Det är enklare än man kan tro med rätt utrustning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du har nog läst samma som jag, jag drog slutsatsen att det var någon form av BGA man jag kanske drog fel slutsats.

    Om man har rätt resurser så går det ofta rent teoretiskt att löda om BGA, det finns gott om firmor som kan göra reball efter man lött loss den... Lönsamt, nej.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, jag har inte läst något om vad det skulle vara för typ av komponent, bara nyfiken och intresserad av att lära mer om fel som man kan förväntas råka ut för. Löda om BGA går mer eller mindre bra om man har tillgång till en produktionslina men det har jag inte, däremot ganska avancerad utrustning för handlödning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Du har möjligtvis inte en liten svart dosa på pluspolen som skall förhindra ström till startmotorn vid eventuella fel?
    (Finns en återställnings knapp på den)
    //Nettis^^

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


Liknande ämnen

  1. 17" Cadillac BLS
    Av Arc i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 21:12
  2. Cadillac 2,8T AWD
    Av .loser. i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 16:16
  3. Kan man Hirscha en Cadillac?
    Av JSN i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 21:32
  4. Cadillac CTS, Är det 9-3 bygge ?
    Av Piotr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •