Finns det någon nackdel förutom att man saknar en växel på den ena?
Finns det någon nackdel förutom att man saknar en växel på den ena?
Tror 5 växlad FA57 klara mer vrid dock lite hackig i växlingarna men ordnar sig efter lite mjukvara.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Vad ligger varvtalet på vid 100km/h på högsta växeln på respektive låda?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Den 5-stegade automaten i min på 9-3:a var en sk. 50-låda, alltså 50km/h per 1000rpm på högsta växeln. Räknar man om det till det andra sättet att räkna så blir det 2000rpm vid 100kn/h.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vad är era hjulomkrets inställda på?
Såg när jag pillade med min egen 9-3 så är den rätt så högt satt original.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
OG9-5 är inte justerbar så det va nog på NG9-3'an
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
70 har jag aldrig lyckats med, lite under 80 kan gå om det går väldigt lätt/utför...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tycker sorgligt nog att lådan är väldigt glad för att växla ner. 6:an i 80 är knappt att jag får, kanske om jag ger minimal gas och har legat på strax över 90 innan (annars växlar den inte upp till 6:an för mig i 80 km/h). 70 km/h kan jag bara glömma i 6:an.
Har en uppförsbacke jag ofta kör i, på en 70-sträcka - och där ligger min ofta kvar i 4:an. Lägger jag över den i manuellt läge och växlar upp till 5:an ligger den kvar där även om jag lägger den i D. Tycker att de borde programmerat lådan annorlunda, så att den kan använda sig av det vrid som bilen har istället för att växla ner vid minsta lilla motstånd.
Spelar ingen roll för mig egentligen i denna diskussion - men min verkstad har bytt olja i lådan och uppgraderat den med sista mjukvaruversionen som kom ut. Bilen är en MY07 V6.
Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)
Jag var tvungen att testa hur lågt det gick att komma på 6an (växling med paddlar). 72km ca blev det, och då på plan mark eller lite nerför.
Så fort det gick lite tyngre eller jag gasade till så växla den ner till 5an.
Vid långkörning ala "snåla" kör jag alltid med "manuell" växling. Allt för att få i så hög vxl som möjligt. Som nämns ovan så vill bilen gärna hålla sig till 5an ändå upp till 90 innan 6an läggs i.... En till fördel med att växla själv är att man kan se till att aldrig gå över 2000rpm innan uppväxling
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!