Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta kolvringar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75

    Byta kolvringar?

    Tjenare!

    Tänkte kolla ifall det är någon som vet ifall det går att byta kolvringar under ifrån via tråget utan att lyfta toppen?
    Bilen är en 9-5:a 2.0T B205E

    Mvh Tony

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    24
    Nix veven är i vägen.
    Med vänlig hälsning, kent
    9-5 aero sc -04

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inte säker, men jag tror att du blir tvungen att ta ur vevaxeln om du ska kunna ta ut kolvarna neråt, och jag tror det blir svårt att få dit dem igen efteråt. Att lyfta toppen blir nog smidigare ändå i slutändan.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Tror att man kan få ut kolvar och stakar nedåt. Jag skulle satsat på att lyfta toppen.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag har inte sett många motorer man kan ta de neråt men jag skulle vilja se den som ska försöka få tillbaks dem sen samma väg.............

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Att få i dem och få i kolvringarna korrekt lär vara en utmaning.

    Och börja läsa här så har du förmodligen motivation till att lyfta toppen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Räkna inte med att det går att plocka ut kolvar och stakar neråt i normala motorer (när vevaxeln är bortplockad).
    Orsaken är att ramlagren är (mycket) bredare än avståndet mellan två cylindrar. Dras kolven neråt (vilket går) så blir det stopp vid motorns vevlager(hållare)

    Och detta oavsett om det är en fyrcylindrig motor med tre ramlager (vanligt på 50-60-talet och tidigare) eller 5 ramlager som det är nuförtiden
    Senast redigerat av Per L den 2017-02-17 klockan 13:21.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Räkna inte med att det går att plocka ut kolvar och stakar neråt i normala motorer (när vevaxeln är bortplockad).
    Orsaken är att ramlagren är (mycket) bredare än avståndet mellan två cylindrar. Dras kolven neråt (vilket går) så blir det stopp vid motorns vevlager(hållare)

    Och detta oavsett om det är en fyrcylindrig motor med tre vevlager (vanligt på 50-60-talet och tidigare) eller 5 vevlager som det är nuförtiden
    3 vevlager på en 4 cylindrig maskin? :-)
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Nej! Förstås ramlager! Är nu ändrat!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag bytte kolvringar mm för några månader sedan. Det var första gången jag gav mig på något sådant. Lyssna på de som här ger dig råd om hur du skall göra. Hade jag gjort det från början, skulle jag ha sparat mycket tid.
    Jag skulle inte ge mig på att ta ut och försöka få tillbaka korvarna nerifrån.

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Gjorde detta för 4 dagar sen när jag satte t5 botten på min 3e Saab.

    Detta är inget svårt alls. Men man behöver vara två.

    Man tar inte kolvarna neråt. Man lyfter topplocket, och sedan tar man bort oljetråget och lossar vevaxlarna, sen skjuter man upp kolvarna och ber någon ta emot dem.

    Därefter byter man alltid vevlager, honar cylindern, och topppackningen. Gärna o-ringarna i tråget.

    Det finns alltid en kant i översta cylindern där de gamla kolvarna har träffat. Och det är även därför man honar för att de nya ringarna inte ska slipas mot avlagringen. För då kan man byta ringarna igen inom kort. Du kommer inte åt att rengöra under. Man måste alltså ta bort toppen om man aka göra ett bra arbete.

    Sen är det bra att vara två när lyfter toppen eller ska ner med toppen. Inte alls kul om du träffar styrskenan som kamkedjan går i och den går av.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Inte nog med det. Man kan inspektera sträckaren till kamkedjan, se över ifall topplocket är skevt , byta packningen så bilen slutar dra vatten. Putsa ren topplocket. Allt får du på köpet när du byter ringarna.

Liknande ämnen

  1. Byta eller inte byta kolvringar? 9-5, 03a
    Av JOPARM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 22:24
  2. Byta kolvringar B235R
    Av Boda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 13:21
  3. Hur byta kolvringar 9-5 Aero -00?
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 09:34
  4. Är det lönt att byta kolvringar på en B235
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •