Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 89 av 89

Ämne: Vad borde Saab har gjort annorlunda för att klara konkurrensen?

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Hur tror ni en diesel under första halvan av 80-talet hade påverkat försäljningen? Diesel har ju varit väldigt populärt på många marknader sedan dess. Om vi tittar på såväl franska, italienska och tyska tillverkare så börjar de ju införa dieslar på bred front redan då.
    Diesel var ju något väldigt udda på svenska marknaden ända tills in på 90-talet. Det var taxi och åkeriägare som puffade runt i svartrykande dieselbilar helt utan fartresurser. Jag tror det t.o.m. skulle kunna skadat Saabs varumärke att presentera en diesel då. Kombi är ju lite annorlunda även om vi i sverige kraftigt har missuppfattat biltypens populäritet i resten av världen. Sverige är ju kombilandet framför alla och vi tror ju att alla egentligen vill göra som vi. På många marknader har ju kombibilar varit mycket trögsålda. Den amerikanska t.ex. Saab har ju innan 9-5 saknat en stor sedan.
    Jag pratade med en italienare när jag var på semester som hävdade att kombibilar är för hantverkare eller iallafall arbetare.
    Fredrik J

  2. #82
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Kombi för hemma marknaden , Diesel för export och en pickup för Los Americanos. Då hade det varit biff.
    Hur bra såldes 9000 CD i USA eller var det bara cab som gällde ?

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    De flesta lite insatta jag har hört uttala sig om USA marknaden har sagt att man under ganska många år närmast skrek efter og900, cab och turbo.
    9000 var det trögare med. Även om den var en på många sätt mer komplett bil och bättre i flera avséenden så föredrog man 900:an

    Och få bilar har väl varit så "Saabisch" för så många som just og900.

    Efterföljaren på Vectra platten fylld med Opel delar, budget bakvagn, sladdrig i fram och allmänt kass. Man förstår ju besvikelsen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #84
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Var det inte så att 9-7x var den bäst säljande Saaben i USA?
    Fredrik J

  5. #85
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Var det inte så att 9-7x var den bäst säljande Saaben i USA?
    Jag har varit i USA 8 gånger de senaste 6 åren utan att se någon 9-7x. ng9-3 är den vanligaste saaben på vägarna, man ser också några og9-5. Främst sedaner.

    Då har jag hållit mig i delstaterna New York, Vermont och Florida, kanske ser det annorlunda ut i andra delar av landet (USA är stort!).

    I Kalifornien 2006 spottade jag dock en 9-2X på vägen. Jag kom körandes bakom den på en motorväg och undrade vad det var för underlig liten röd bil längre fram, jag gissade på Mazda ända tills jag var ikapp och såg att det var en "Saab".

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-02-28 klockan 10:07.

  6. #86
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Man skulle väl inte försatt sig i en sådan här situation. Att ens bli misstänkt tycker jag tyder på en inkompetent ledning som skadar varumärket Saab.

    Citerar dagens SVT text:

    Krav på fängelse i Saab-härvan

    Rättegången om misstänkta ekobrott
    inom Saab Automobile har gått in på
    sista varvet. Chefsåklagare Olof
    Sahlgren yrkar på fängelsestraff för
    flera av de åtalade i Saab-ledningen.

    Chefsåklagaren yrkar på att vd:n och
    styrelseordföranden Victor Muller
    döms till 2 till 2,5 års fängelse för
    bland annat grovt svindleri och grovt
    försvårande av skattekontroll.

    För den tidigare vd:n Jan Åke Jonsson
    yrkar åklagaren på 1,5 till 2 års
    fängelse för bland annat grovt
    svindleri. Samma påföljd yrkas för
    företagets chefsjurist Kristina Geers.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Diskussionen om detta så har jag sporadiskt rapporterat här, som jag ser det är åklagaren åtminstone till stora delar ute och cyklar: http://forum.saabturboclub.com/showt...s-igen/page999
    Bara kort, jag har lite svårt att se hur de skulle kunna agera utan att bli misstänkta, första punkten i rättegången, när åklagaren tycker att ett av t.ex. riksgälden m.fl. godkänt upplägg, som bokfört enligt detta, varit att undanhålla informationen för att försvåra av skattekontroll och uppsåtligen begå bokföringsbrott. Speciellt efter att transaktionen redan varit varit upp i förvaltningsdomsrätt i skattemålet och avdömts som korrekt. Det trotsar då allt förnuft att då hävda att det måste varit uppenbart att transaktionen är fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #88
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Jag har ingen koll på rättsprocessen och har ingen som helst uppfattning om vilken sida som har rätt. Men att åklagaren yrkar på fängelsestraff är inte bra. Det är ledningens agerande som åklagaren anser brottsligt. En skicklig ledning är medveten om riskerna och försätter sig inte i en sådan situation.

    Naturligtvis har ledningen agerat fel eftersom det inte är bra för Saab att ledningen är indragen i sådant här. Helt oavsett om de döms till fängelse eller inte.

    Ledande personer som gjort felbedömningar är nog huvudorsaken till Saabs öde. De avgörande besluten är naturligtvis lagliga, men icke desto mindre skadliga för Saab.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #89
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, det fanns ett projekt P106 som skulle blivit 9000+ som GM stoppade till förmån för en kraftigt modifierad Vectra B-baserade konstruktion, med resultat att Magnus Roland, Saabs främsta chassiexpert, hoppade av. Har detta företag numera: http://s2ab.se/company/

    Och Opelgenerna märks väldigt ofta i 9-5:s hjulupphängningar. Ge mig 9000-hjulupphängningar vilken dag i veckan som helst.
    Det må så vara, men det är ju ändå så att 9-5 är precis samma koncept som 9000, en stor hyfsat lyxig och säker bil, med lite kluriga lösningar och turbomotorer.

    Sen kanske det beror just på opelgenerna (eller GM-generna om man ska vara petig) att jag upplever 9000 som mycket roligare att köra, men det ändrar ju inte att man ändå siktade på samma marknad.


    Angående saab i utlandet så har jag ju varit i holland ett antal gånger (sambons pappa, i.e morfar till mina barn, bor där), både med bil och flyg, och SAMTLIGA hollandregistrerade saabar jag sett har varit 9-3 cab..
    jag vet inte om dom sålt bra eller om det var det enda som såldes, men lite bisarrt kändes det ..vår 9-5 kombi uppfattades av holländarna som exotisk och framförallt en mycket stor bil, dessutom stor/kraftig motor (då hade vi 2.3t.. alltså 185hk), det kändes lite märkligt att folk på något sätt blev imponerade över att vi "hade råd" med en bil som hemma i sverige då kostade peanuts (kanske 20k..) antar att deras skatter och försäkringar gör biltypen mycket dyrare där.

    Angående USA läste jag i nån biltidning för ett tag sen att under ett antal år så sålde SAAB fler bilar i USA än i sverige, det verkade lite märkligt, så har jag aldrig uppfattat det innan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Annorlunda tomgångssvaj Saab 9000 cse ltt -95
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 03:12
  2. Nya SAAB borde de inte rabatteras?
    Av rs_aero i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 16:58
  3. Annorlunda saab ?
    Av hammarslag i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 00:13
  4. Vart finns de där annorlunda saab emblemen?
    Av krutmats i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 20:47
  5. hur mycket efekt klara en saab 9000 2,3t
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •