Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Återkommande isbildning i luftfiltret 9-5 -05

  1. #1

    Återkommande isbildning i luftfiltret 9-5 -05

    Hej,

    Jag bytte luftfiltret i november och upptäckte då att hela filtret var full med is, jag kunde plocka ut isbitar som även satt fast i insugsröret.
    Jag rengjorde och torkade samt lät bilen stå inne i värmen för att bli genomtorr. Satt sedan in ett nytt filter och körde med det tills den här veckan och fick för mig att jag skulle inspektera det nya filtret då motorn känns fruktansvärt slö även fast jag uteslutande kör på E85. Samma sak igen, filtret genomblött/isbildning. Det verkar komma från insugspipan uppe vid grillen och vattnet som rinner ned i filtret fryser ju till is vid den här årstiden.
    Är det såhär dålig konstruktionen ska vara? Hittar inte att plaströret skulle vara sprucket heller.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är ju en ganska stor "burk" som filtret sitter i och för att det skall bli så mycket vatten att det blir fullt med is i filterbehållaren så måste det ju komma in mycket vatten. Jag har då rakt aldrig varit med om att ett luftfilter överhuvudtaget skulle vara blött på en 9-5, än mindre med isbildning.
    Det är inte så att någon tidigare ägare "moddat" luftburken så den är full med hål på något obra ställe? Eller möjligen om du parkerar så vatten rinner rakt ner i hålet (otroligt).
    Jag menar inte ens långkörning i monsunregn borde ju göra att så pass mycket vatten sugs in genom snorkeln.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Finns det Inga dräneringshål I botten på burken?
    Kan dom vara till täppta av skit?

    /Jonas

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag har aldrig varit med om något kvarstående vatten i luftburken, knappt ens fuktigt. Jag vill minnas att det finns någon form av ventil i locket som jag rengjorde och smorde upp (med silikon tror jag) när jag bytte luftfilter första gången. Kanske ventilen som inte fungerar (i kombination med läckage någonstans som gör att mer vatten än normalt kommer in)?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Kontrollera så ingen moddat snorkeln så öppningen är vänd framåt... Sett folk som gjort detta på lite olika bilar i tron på hkr mirakel...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Finns det Inga dräneringshål I botten på burken?
    Kan dom vara till täppta av skit?

    /Jonas
    Det finns ett dräneringshål i botten med en "backventil" i form av en bricka i elastiskt material.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Kolla om den funkar som den ska, annars smörj som det nämndes tidigare I tråden.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Återkommande Felkod P0134 OG9-5
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-04-06, 10:40
  2. Återkommande Buller SAAB 900 2.0t NG -97
    Av niccman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 22:58
  3. Häva ett köp pga återkommande fel?
    Av joa9kim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •