Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Katalysator vs avgasknallar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145

    Katalysator vs avgasknallar

    När jag gasar fullt,släpper snabbt och direkt på gasen igen så smäller det i avgastöret, är lite orolig för katalysatorn klarar de lite avgasknallar? Det smäller ju till rätt mkt i t.ex golf r bilarna original

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    ...och frågan gäller en?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...och frågan gäller en?

    Gäller väl vilken bil som helst med katalysator?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nödvändigtvis inte, du nämnde ju själv Golf R som smäller mer.
    Bra att veta om frågan är allmänt ställd eller om är mer av felsökningskaraktär.

    Och näe, hälsosamt borde det inte vara.
    Det är väl oförbränt bränsle som smäller så det är väl förenat med vissa risker.
    Jag skulle undvika att "smälla med flit"
    Det finns säkert mer välgrundade åsikter än min spaning

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En del bilar idag, iallafall lite mer sportiga modeller verkar ju vara mappade avsiktligt för att framkalla avgasknallar och man får väl anta att katalysatorerna är konstruerade för att klara det i de fallen. Dock finns det inga Saabar av den sorten vad jag känner till. Självklart kan man själv modifiera för att avsiktligt framkalla avgasknallar, men det sker då på egen risk och det är inte säkert avgasventiler, grenrör, turbin, katalysator och avgassystem håller för det i längden. Se bara på rallybilar som åker omkring med antilag-system. De får byta katalysator lika ofta som de byter underkläder på de bilarna. Turbosarna är nog inte så långlivade heller trots att de tillverkas i extremt värmetåliga material som Inconel.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Läste den o log!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Ska försöka låta bli då att "smälla med flit" fastän det låter så kul med mitt 3" hela vägen.

    Offtopic men en kul artikel från en kväll i höstas när jag körde lite på en gata bakom en nattklubb i stan: http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/...g-4422841.aspx

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Kan man få smak prov (ljud file ) ?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Kan man få smak prov (ljud file ) ?
    Ska kolla senare ikväll om jag har någon bra video återkommer annars när bilen ska ut igen i mars

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Se bara på rallybilar som åker omkring med antilag-system. De får byta katalysator lika ofta som de byter underkläder på de bilarna.
    Vän av ordning undrar jag nu hur ofta de byter underkläder på rallybilar? Och hur ofta bör jag byta på en otrimmad originalbil från 1993? (För att inte jag ska råka tillföra fakta till tråden så välj vilken bilmodel som helst när du svarar. Gärna utan att säga vilken.)


    När det gäller avgassmällar så kan det säkert gå åt både katalysator, lamda-sond, avgassystem och i förlängningen turbo. Kostar att ligga på topp sägs det ju.

    Och när det gäller nattklubbssmällandet så var det ingen direkt rolig läsning då de verkar ha haft verkliga problem innan. Handgranater... Jag hoppas att du meddelat ägarna och/eller polisen om dina smällar.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Numera är det ju mer regel än undantag att sportbilar ska prutta ur avgassystemet både med och utan turbo. Senaste exemplet är ju Porsche 718 där minsta gasavdrag resulterar i ett pruttande och gurglande ur avgasröret. Det handlar väl om specifikationer på grejorna. Kattarna måste ju klara dom tryckpulser som det är frågan om.
    Sen finns det ju bilar som skjuter blåa lågor ur avgassystemet och trots det har katalytisk avgasrening som klarar kraven.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vän av ordning undrar jag nu hur ofta de byter underkläder på rallybilar? Och hur ofta bör jag byta på en otrimmad originalbil från 1993? (För att inte jag ska råka tillföra fakta till tråden så välj vilken bilmodel som helst när du svarar. Gärna utan att säga vilken.)


    När det gäller avgassmällar så kan det säkert gå åt både katalysator, lamda-sond, avgassystem och i förlängningen turbo. Kostar att ligga på topp sägs det ju.

    Och när det gäller nattklubbssmällandet så var det ingen direkt rolig läsning då de verkar ha haft verkliga problem innan. Handgranater... Jag hoppas att du meddelat ägarna och/eller polisen om dina smällar.
    Jag tror att antlag systemen man kör med i rally, alla fall i högsta klassen, är betydligt snällare numera än vad det varit förr då man idag brukar styra luftflödet till grenröret via en reglerbar ventil och styra detta mot ett visst turbovarvtal och laddtryck. Inconel har dessutom ersatts av ännu värmetåligare Mar-M 247 i turbinhjulet, och katalysatorn är vanligtvis flyttad bakåt för att sänka temperaturen. Hos vissa bilar så har katalysatorn varit monterad som den vore den bakre ljuddämparen - vilket den förmodligen också var.

    Sedan är metalliska katalysatorer vanligtvis lite tåligare än keramiska, men vid högre avgastemperaturer så kommer de fortfarande att åldras snabbt och tappa reningsgrad.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Finns det ett självklart samband mellan avsiktligt framkallade avgasknallar och höga avgastemperaturer i moderna bilar?

    För var det ju överskottsbensin som rann ut i grenröret och antändes okontrollerat. Numera för vi ju anta att det i moderna sportbilar är lite bränsle som tillförs med avgasventiler något öppna vilket ger en liten kontrollerad förbränning i grenröret. Eller hur skulle det annars åstakommas?
    Fredrik J

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Så är det säkert. Väl uträknat och ingår liksom i reningen, bara att de eldar lite i grenröret. Polaren hade en A45 AMG och den plöddrade ju sådär varenda gång den växlade (DSG). Himla fräckt den första milen, sen kändes det otroligt töntigt och rent pinsamt i stadstrafiken.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Håller med. Det var inte människor med min smak som satt i den panelen som bestämde att sportiga bilar ska bluddra och fräsa 2016.
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    De gäller att hänga med. Snart blir SM i avgasknallar, tro eller inte?
    Som man märkt de är marknad som styr från tillverkare till slutkunder,.. annons kan se ut så här: motor ,bla, bla,bla…..knallar på begäran med speciell data styrd ventil godkänt av TUV, SBP osv. Det sista blir ess i handen som lockar nya kunder. Snart vet man inte om de är allvar eller någon knallar, ska man lägga sig på golvet, gatan , gräset eller ska man tag lugnt och ha trevligt hela kvällen.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Till slut sitter man där i en bil med motorljud ur högtalarna på stereon....

    Kommer aldrig ha en sån bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det roliga är ju att det går att hacka:
    http://www.digitaltrends.com/cars/bm...-hacked-video/

    Såg nån video där en snubbe med en 318 eller nått körde med M3-sound, haha. Galet. Snacka om töntvarning.

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det finns många saker jag ogillar i dagens bilar. Inte bara blöddrandet, men t.ex. dessa elektroniskt styrda spjäll som sitter i avgassystemet som justerar hur bilen låter. Som reservdelar kan de kosta tusentals kronor, och de är totalt meningslösa.

    Och det är bara ett av många exempel på trams som byggs in i bilar idag.

    Håller med Fredrik J. Kommer aldrig ha en sån bil.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Katalysator till OG9-5 B2x5
    Av Positiv i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-15, 19:41
  2. Katalysator 9-3ss
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:12
  3. Katalysator 2,3T -91
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •