Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Katalysator vs avgasknallar

  1. #21
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Känner en som kör en Renault Clio Sport RS (eller liknande). Gissa vad den har för fabriksmonterad finess kopplad till bilens högtalare? Hittat ett klipp som visar undret... https://youtu.be/oiieeh4nnV4

    Man undrar ju hur tankarna gick hos Renault när de kom på detta. "Hmm. Våra kunder vill nog ha ett motorljud från en annan biltillverkare när de köper våra sportigaste modeller. Blir nog dessutom billigare än att leverera bilen med ett eget snyggt ljud ur avgassystemet." Då bilen låter sportig nog utan stereons "hjälp" så känns funktionen ännu mer fel.

    De olika spjällen på vissa bilars avgassystemen kan jag dock förstå i vissa fall. En sportig bil kan ibland behöva låta lite mindre när den lugnt körs långsamt på låga varv i stan till vardags. Samtidigt bör ju bilen kunna glädja förarens öron på helgens nöjesturer och banträffar. Genom en enkel lösning i form av en vakumstyrd avgasventil så löser man detta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det finns många saker jag ogillar i dagens bilar. Inte bara blöddrandet, men t.ex. dessa elektroniskt styrda spjäll som sitter i avgassystemet som justerar hur bilen låter. Som reservdelar kan de kosta tusentals kronor, och de är totalt meningslösa.

    Och det är bara ett av många exempel på trams som byggs in i bilar idag.

    Håller med Fredrik J. Kommer aldrig ha en sån bil.
    Ingen Ferrari för dig då, med andra ord!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    När jag gasar fullt,släpper snabbt och direkt på gasen igen så smäller det i avgastöret, är lite orolig för katalysatorn klarar de lite avgasknallar? Det smäller ju till rätt mkt i t.ex golf r bilarna original
    Tror frågan var uppe runt 2005 och DrBoost svarade väl något i stil med att enstaka gånger är ingen fara.

    Men det är ju ingenting jag skulle eftersträva, slitaget ökar ju.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Känner en som kör en Renault Clio Sport RS (eller liknande). Gissa vad den har för fabriksmonterad finess kopplad till bilens högtalare? Hittat ett klipp som visar undret... https://youtu.be/oiieeh4nnV4

    Man undrar ju hur tankarna gick hos Renault när de kom på detta. "Hmm. Våra kunder vill nog ha ett motorljud från en annan biltillverkare när de köper våra sportigaste modeller. Blir nog dessutom billigare än att leverera bilen med ett eget snyggt ljud ur avgassystemet." Då bilen låter sportig nog utan stereons "hjälp" så känns funktionen ännu mer fel.

    De olika spjällen på vissa bilars avgassystemen kan jag dock förstå i vissa fall. En sportig bil kan ibland behöva låta lite mindre när den lugnt körs långsamt på låga varv i stan till vardags. Samtidigt bör ju bilen kunna glädja förarens öron på helgens nöjesturer och banträffar. Genom en enkel lösning i form av en vakumstyrd avgasventil så löser man detta.
    Det går alldeles utmärkt att kombinera helt utan spjäll, knappar eller syntetiskt ljud. Det handlar om motortyp.
    För mig är lösningen 6cyl boxer utan överladdning. Modifierat avgassystem.
    Fredrik J

  5. #25
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det går alldeles utmärkt att kombinera helt utan spjäll, knappar eller syntetiskt ljud. Det handlar om motortyp.
    För mig är lösningen 6cyl boxer utan överladdning. Modifierat avgassystem.
    Modifierat som stavas Quicksilver eller liknande? Inte PSE? För du har en bil utan denna knapp gissar jag?

    136rw.jpg

    Gillar din lösning då det där bilmärket vet hur man gör välljudande bilar. Det med eller utan knapp.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Carnewal GT-system. Inga knappar.
    Fredrik J

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Wow, en knapp där man kan stänga av avgaserna! Varför har inga fler tänkt på det? Tja, Toyota då, men där heter väl knappen EV om jag minns rätt.

  8. #28
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Nja. I det här fallet handlar det snarare att öka omgivningens medvetande av avgaserna kan man säga. Tänk mer på Gru's bil i filmen Dumma Mig och mindre på Prius så närmar du dig nog sanningen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Katalysator till OG9-5 B2x5
    Av Positiv i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-15, 19:41
  2. Katalysator 9-3ss
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:12
  3. Katalysator 2,3T -91
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •