Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Periodisk last efter stopp NG9-3 TTiD

  1. #1

    Periodisk last efter stopp NG9-3 TTiD

    Hejsan,

    Har lagt märke till att min bil har periodisk last efter stopp. Fyra ggr med 30 min mellanrum gör den något. Någon som vet vad det kan vara?
    Det är ju en hyfsad last som liknar den när värmaren går på, skulle tro storleksordningen 10A ifall jag jämför med vad värmaren i båten drar när den går igång :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Börja med att tala om vad det är för bil. Sedan kan ju även motor och utrustning vara bra att veta om det är något som drar ström t.ex. Det låter ju t.ex som att du har någon form av värmare. Bensin/diesel-värmare?
    Senast redigerat av Vfr den 2017-02-14 klockan 10:40. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag gissar på en 9-3 TTiD, vad tror ni?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Ja det skulle ju vara bra med bil info... :-)

    Rätt gissat HeRmAN! 9-3 TTiD, hade gett pluspoäng om du även kunnat lura fram årgången (som är 200 genom att studera spännings-signaturen... ;-)

    Värmare förstås, som det står på spänningsbilden. Har också funderat på om det har med den att göra, men då kan jag tänka mig den skulle "fläkta ur" värme mm under någon kvart-20min max efter stopp. Tror inte det gör så stor nytta efter 2h...

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Har tyvärr inget o komma med men jag är grymt nyfiken på hur du loggat detta!
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #6
    Ingen rocket science... en liten datalogger som sitter på ODBII uttaget under ratten och loggar på en usb-sticka. Drar runt 10mA så den ska inte ställa till så mycket... så lät jag den spara spänningen varje sekund, plockar sedan in data i gnuplot så man kan analysera.

    Så här ser det ut:

    1. sladden med den stora röda kontakten är ODBII kontakt (från ett trim-paket till gamla Aero'n)
    2. sedan följer en sockerbit för att hålla ordning på trådarna från ODBII sladden
    3. tar 12V till en 12-5V omvandlare för strömförsörjning till logiken samt 12V till en ADC omvandlare
    4. själva dataloggern, i detta fall ett referenskort för en mikrocontroller från TI. Finns köpevarianter också, dyra som billiga
    5. en sladd för att koppla in usbstickan som användes för datalagring.

    Inuti mikrokontrollern, inte helt lätt att se, ett litet program som läser av indata från ADC och sparar på usb-stickan i en fil.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-14 klockan 00:09.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t -08 tappar effekt efter kortare stopp...
    Av roadrunner9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-02, 22:48
  2. Dra åt dörr-stopp
    Av mry i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 00:36
  3. Död efter kort stopp på macken, NG900 -97
    Av Zpider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •