Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-3 Aero XWD - Opel Insignia OPC

  1. #1

    9-3 Aero XWD - Opel Insignia OPC

    Hej

    Vankas nytt bilköp framöver och har lite funderingar.

    Har haft ett sug på v6 ett bra tag nu så valet faller naturligt på nämnda bilar.
    Provkörde en Insignia OPC (manuel) idag och gillade den skarpt, hur mycket påminner Saaben och Opeln om varandra?

    Tyckte verkligen om den distinkta lådan och gången i v6:an, även bra klipp för en annan, hur mycket av detta kan direkt jämföras då dom delar motor/drivlina ?

    Man kan ju få en Saab för betydligt mindre pengar vilket lockar såklart

    Alla åsikter uppskattas!

    Med vänlig hälsning.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Insignia och Saab 9-5ng är "samma" bil.
    Vectra och 9-3ng "samma" bil.
    Vet inte om det blir riktigt rättvist att jämföra 9-3 med en Insignia.
    V6an är i grunden samma motor, hur det är med 4 hjulsdriften vet jag inte, kan vara olika generation på Haldex.
    Men tror att det finns personer på forumet som kan fylla på med mera info.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  3. #3
    Jo självklart, det är lite därför jag frågar.
    Vad jag förstår så är det samma Haldex 4 i bägge bilar.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hiawatha Visa inlägg
    Vad jag förstår så är det samma Haldex 4 i bägge bilar.
    Även om det är samma generation av Haldex så betyder det inte att de uppför sig lika. Jag vet inte hur Opel justerar sina Haldex-system, men VW låter inte mycket av kraften nå bakhjulen. Det finns därför firmor, t.ex. http://www.hpamotorsports.com/product_haldex.html, som säljer uppgraderade Haldex-kontollers (chipstrim för diffen!) med justerade momentkurvor.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    155
    Har en 2016 Insignia 2.0T 250hk med 4x4 och flexride. I sportläget kan man välja att den ska fördela kraften mer på bakhjulen men jag har ingen aning om hur många procent.

    /Mats
    Opel Insignia ST 2.0T 260hk 4x4 -18
    Saab 9000 T16 -90

  6. #6
    Tack för infon.

    Hur känns Aerons växellådor? Rimmar båda bra med v6:an?

    I Opeln var det en fröjd att växla manuellt men kommer ihåg att det inte var någon vidare i min gamla 9-5, där jag föredrog automataren.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hiawatha Visa inlägg
    Hur känns Aerons växellådor? Rimmar båda bra med v6:an?
    Som levererad från fabrik var kombinationen V6 + 6-växlad automat lite väl intresserad av att växla ner även vid måttliga gaspådrag. Med Hirsch-programvara i V6:an fungerar det mycket bättre. Den kombinationen tillåter acceleration från 50 till 70/90/... utan nerväxling.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Bra att veta!

    Programmerar Hirsch om Växellådan också?

    Har börjat släppa tvånget på en XWD och kollar också den vanliga Aeron nu då Tojjan kommer få lida mera av snö framöver

    Har lite svårt att få grepp om prisbilden bara, en -06 med ca 15k mil på mätaren kan kosta neråt 60 medans en -08 med samma miltal kan kosta det dubbla, är det överpris att lägga över 100 på en snart 10 år gammal bil ?

    Har kikat på en jäkligt fin sedan (fwd) som gått en bra bit under 10k mil men ligger också en bit över 100.000, är det dumt att ens tänka tanken?
    Senast redigerat av Hiawatha den 2017-02-17 klockan 22:13.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    2008 kom faceliften & det gör skillnad i prisläget.

  10. #10
    Ja det förstår jag och det borde den ju också göra, tycker bara det känns som en rejäl skillnad ibland ?

    Det är egentligen bara 2008 och framåt som gäller, tycker fronten gör natt till dag och man är ju tyvärr väldigt ytlig när det kommer till bilar.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Den silvriga sedanen?

    Isåfall är det en medlem är som har den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hiawatha Visa inlägg
    Programmerar Hirsch om Växellådan också?
    Nej, men vridmoment från motorn ingår i växellådans formel för växling och då växellådan inte kan mäta momentet litar den på det moment som motorstyrdonet skickar ut på CAN-bussen. Växellådan växlar alltså inte längre vid löjligt små momentökningar utan "accepterar mer moment" innan den växlar ner.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Spelar det någon roll? Haha kan nästan garantera att det är toppskick åtminstone.

    Tack för infon Göran.

    Finns det förresten någon fungerande eftermarknads-spak till automaten?
    Original är ju hutlöst ful.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Nej, men vridmoment från motorn ingår i växellådans formel för växling och då växellådan inte kan mäta momentet litar den på det moment som motorstyrdonet skickar ut på CAN-bussen. Växellådan växlar alltså inte längre vid löjligt små momentökningar utan "accepterar mer moment" innan den växlar ner.
    Nja, växlingsschemat i TCM är baserat på det fysiska gaspedalläget och vagnshastigheten.
    I ME9 är pedalmappen uttryckt i procent av tillgängligt moment, när Hirsch höjer maxmomentlinjen utan att ändra pedalmappen kommer ett givet fysiskt gaspedalläge att ge ett högre motormoment jämfört med originalprogrammet. Resultatet blir som noterats att föraren i Hirsch-fallet kan köra på ett högre moment innan det växlas ned.

  15. #15
    Är sedanen mindre i baksätet än kombin?

    Inget ang spaken där?

  16. #16
    Måste ställa frågan även om ämnet kanske är urvattnat ordentligt!

    Har varit och provat 2 olika 9-3 2.8t nu, en kombi manuell och en sedan med auto. Föredrog Automaten måste jag säga.
    Nu har en nära vän till mig som råkar vara mekaniker sagt till mig att stå på bromsen, flera av hans kollegor (som är saab fantaster) påstår att just denna motorn ska man undvika som pesten!
    Fick höra skräckhistorier om flera dyra kedjebyten osv.

    Vad ska man tro om detta?

    Med vänlig hälsning

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är på ng9-5 som kedjan slits ohemult fort. På ng9-3 är det inte alls lika vanligt. Skillnaden ligger i att B284 (i ng9-3) bara har 2 justerbara kamdrev medan A28 (i ng9-5) har 4st.
    Om du söker lite på forumet så finns det flera trådar om B284. Jag hade en sån innan och den hade gått 26000 mil när jag sålde den och det var inga som helst problem med kedjan på den.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Kolla bara att den är ordentligt servad, oljebyten gärna oftare än vad boken föreskriver.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Nästa bil, Insignia OPC?
    Av Dave79 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:09
  2. Opel insignia country tourer allmänt.
    Av snurrbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 10:00
  3. Skyltbelysning led Saab 9-3 (och Opel Insignia)
    Av mojjan33 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 00:07
  4. Kommer SAAB ha 325hk v6 som Insignia OPC?
    Av rs_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 12:19
  5. Årets Bil: Opel Insignia
    Av Rodder76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •