Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 -02 Huvudinstrument till äldre bilar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350

    9-5 -02 Huvudinstrument till äldre bilar

    Hej jag har en 9-5 -00 alltså den med det äldre huvudinstrument som har två kontakter, jag har fått tag på ett nyare huvudinstrument den med en kontakt och LED belysning istället för glödlampor.
    Det nyare huvudinstrumentet har även luftmassenålen aka laddtrycksmätaren, och jag har för mig att jag läste för ett tag sedan att man kan bygga en adapter för att få det nya huvudinstrument att lira i min äldre bil.
    Så efter att ha suttit och kollat fram och tillbaka i WIS så har jag fått ihop ett kopplingsschema, så om det finns någon här som själv har gjort en liknande operation som skulle vilja kolla mitt kopplingsschema så vore det grymt schysst.

    Höger kontakt
    SRS
    1 -> Används ej VT/WH
    Oljetryck
    2 -> 15 YE
    Generator
    3 -> 6 GN/WH
    Ljusvred
    9 -> YE/RD
    ABS
    10 -> 7 OG
    Handbroms
    11 -> 14 GN
    Bromsvätska
    12 -> 13 BU
    Används ej
    13 -> GY/BK
    Helljus
    Säkringscentral motorrum
    15 -> 11 WH Säkring 10
    Används ej
    20 -> GY/GN

    Vänster kontakt
    Säkringscentral
    1 -> 2 BU/RD Säkring 27
    Jordpunkter G41S
    2 -> 18 BK
    3 -> 18 BK
    P-Buss
    4 -> 17 GN
    11 -> 9 WH
    I-Buss
    5 -> 8 GN
    12 -> 16 WH
    Säkringscentral
    6 -> 2 BU/RD Säkring 27
    7 -> 1 RD Säkring 17
    Tankmätare
    8-> 10 GY/WH
    9-> 4 YE/WH
    ABS
    10 -> 3 VT

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Vänstra är alltså pin-nummret på ditt gamla mätarhus. och det högra är kabelfärgen och pin-nummer på nyare huset, är detta draget direkt ur WIS eller har du kollat kabelfärgen på bilen?

    Min erfarenhet är att kabelfärgerna i WIS är riskabelt att lita på.

    Skall du klippa bort befintlig kontakt? eller skall du göra en adapter som pluggar in i bilens härva?

    SRS-kabeln kan ställa till det för dig, de äldre har som du ser en kabel som går från SRS-styrdonet direkt till huset och är sen kopplad direkt till SRS-lampan. De nyare får signalen om att tända eller släcka SRS-lampan via can-bus.

    Problemet här är att ditt äldre SRS-styrdon inte skickar ut någon signal via CAN, detta kommer resultera i att SRS-lampan lyser permanent.

    Min lösning på detta var att göra en modifiering i mätarhuset, jag drog srs-signalen till pinnen för lampan som är till för "fel i nivåregleringen Xenon" sen modifierade instrumenthuset internt för att dra om denna signalen till SRS-lampan istället. Sen måste man även sätta ett motstånd på signalen mot jord. detta är för att SRS-styrdonet har en felkod för "SRS lampa avbrott" och en led drar inte tillräckligt med ström, så den tror annars att lampan är gången.

    Jag gjorde detta för att installera mätarhuset från 2006 och senare i min 9-3.



    Såhär väljer jag att göra om kablaget, löder loss kontakterna från ett mätarhus, och sen tar den nya kontakten, med en bit kabel och löder ihop dessa. På så sätt blir det lite mera "plug and play". Man slipper klippa i bilens kablage, och det är mycket trevligare att sitta och löda om man inte sitter i bilen böjd över en ratt enligt mig



    Har även 2006-mätarhus i min 9-5 från 2002. Det är mycket lättare, då var det bara att göra en adapter, behövde inte skruva isär mätarhuset. det är just brytpunkten 01-02 som är den jobbiga.

    då blir det en adapter som ser ut såhär:

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Det är helt lugnt vad gäller SRS! Jag har nämligen bestämt för mig att det är samma artnr på mätarhuset from 2002 oavsett om det är og9-3 eller og9-5

    Så det är bara adapter och lite trolleri med Tech 2 som behövs

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Det är helt lugnt vad gäller SRS! Jag har nämligen bestämt för mig att det är samma artnr på mätarhuset from 2002 oavsett om det är og9-3 eller og9-5

    Så det är bara adapter och lite trolleri med Tech 2 som behövs
    Ja men nu är det ju en 9-5 my2000. Som skall få ett hus från 2002-2005.

    Även på 9-5 måste man göra srs-modden om det är en bil från 2001 eller tidigare

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller nu tror jag att jag är med på vad du menar. og9-3 my02 har nya huset med leds, men har fortfarande SRS via kabel.

    Så om man kan reservdelsprogrammera huset till det så kanske det kan lira. Så huset med leds har en ingång för den separata SRS-ingången, den skall då i så fall kopplas in den med. lär finnas i schemar för 9-3 my02 vilken pinne det sitter på.

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Eller nu tror jag att jag är med på vad du menar. og9-3 my02 har nya huset med leds, men har fortfarande SRS via kabel.

    Så om man kan reservdelsprogrammera huset till det så kanske det kan lira. Så huset med leds har en ingång för den separata SRS-ingången, den skall då i så fall kopplas in den med. lär finnas i schemar för 9-3 my02 vilken pinne det sitter på.
    Exakt! Ingången finns kvar på 02-05 husen så det är bara välja rätt pinne så löser det sig

    På MY06-> är ju den ingången helt borta och därav din mod


    Edit: Jag såg att jag var lite otydlig i första inlägget! Eftersom att og9-3 ALLTID kör med separat ingång för SRS och delar artnr på mätarhus med og9-5 02-05 så ska det inte behöva meckas inne i husen för att få till SRS vid montering av ett senare hus i en 98-01 då de är uppbyggda på samma sätt som og9-3
    Senast redigerat av Echonator den 2017-02-12 klockan 11:12.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    Tusen tack för hjälpen grabbar, jag började bli orolig för att jag skulle behöva bygga om hela mitt SRS system för att få det att lira.

    Och ang mitt kopplingsschema så är de vänstra de gamla kontakternas pin.nr och högra de nya med de gamla kabelfärgerna och det är taget från WIS, jag hoppas på att kunna bygga en adapter så att jag slipper klippa de gamla kontakterna

    Jag hittade nu att Og9-3 my02 använde pin#3 så det blir att testa det, ska man då byta till vin från en og9-3 med Tech2 för att huvudinstrumentet ska funka?

    Vart hittade du adapter kontakterna, jag kan inte hitta dem i EPC
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-17 klockan 21:20.

  7. #7

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Är det någon större skillnad kosmetiskt utöver belysningen i husen eller varför gör man detta byte? Har haft bilar med båda typen av hus och kört och de med LED lyser lite mer mörkare grönt än de hus med vanliga glödlampor, det är det jag har noterat i alla fall.

  9. #9
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Är det bara byte från huset 01 och äldre till huset 02-05 så är det ingen större skillnad egentligen.

    De ser nästan likadana ut, och fungerar likadant.

    Sen verkar ju många vilja ha turbomätaren i huset, då är det kanske lättare att få tag i ett hus i bra skick mellan 02 och 05.

    Sen är ju husen med leds mycket pålitligare, om man endå skall byta så varför inte. Det är inte en höjdare att behöva plocka isär grejerna när glödlampor går sönder.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    Precis som Zimm skriver här ovan, lite tillförlitligare, lättare att hitta i bra skick samt turbomätaren

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    Har monterat nya panelen nu och allt funkar

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Hej Zimm!
    Jag har också en 9-5 2.0t från 2002 och gjorde en adapter för det nya mätarhuset (en 2006 aero 2.3 turbo).
    Adaptern är verkligen dubbelkollad och allt ser ut at stämma, skulle byta vin nummer till ett från 06 och även motorn till 2.3 så att turbomätaren fungerar, då jag inte har en sådan.

    Hur man än gör med tech 2 så tänds inte den nya mätaren, och tech 2 kan ej hitta den. Allting är lödat som det ska och rätt pin osv. El finns framdragen (annars hade inte min gamla mätare funkat).
    Men jag gjorde adapter enligt följande från wis med pinsen:
    02: 06:
    1 - 1
    2 - 17
    4 - 31
    6 - 30
    8 - 19
    9 - 20
    10 - 15
    11 - 24
    12 - 23
    13 - 27
    14 - 28
    15 - 25
    16 - 18
    17 -21
    18 - 3
    22 - 16

    Rätt pin går till rätt motsvarighet på den nya mätaren (tog den blåa hanen och lödade de kablarna på rätt pin på gamla honkontakten från mätaren precis som din bild visar.

    Har du några tips om vad felet kan vara?

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Startar inte mätarhuset alls när du vrider på tändningen?

    Att displayen tänder upp osv.

  14. #14
    nä inget tänds!
    Och misstankar om att elen inte når fram strök jag direkt då jag tog bort adaptern och provade att koppla in min gamla mätare igen, sen funkade allt. Den begagnade mätaren hade bara gått 10k. I-bus pinen i adaptern är lite lös men den "kommer in" och nuddar pinnen i adaptern, så tror inte det kan vara fel.

    Men det är helt dött helt enkelt, har du någon erfarenhet av det?

  15. #15
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Den skall tända upp bara den får +30, +15 och jord. Så kommer det till huset mrn det inte tänds upp så känns det som att huset är trasigt :/

    Har du mätt med multimeter så att spänningen finns i kontakten till nya huset på rätt pinnar?

  16. #16
    Det händer absolut ingenting. Tänkte prova med multimeter men har ingen till hands, så antar att det är mätaren det är fel på. Men konstigt då den bara gått 10k mil. Börjar snart ge upp känner jag..

  17. #17
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Du har koll på hur kontakten är numrerad? Så du inte gått på fel pinnar?

  18. #18
    Jajamän, jag kopplade som sagt tidigare enligt följande pins:
    02: 06:
    1 - 1
    2 - 17
    4 - 31
    6 - 30
    8 - 19
    9 - 20
    10 - 15
    11 - 24
    12 - 23
    13 - 27
    14 - 28
    15 - 25
    16 - 18
    17 -21
    18 - 3
    22 - 16

    Min adapter ser exakt ut som din! Hona från gamla hastighetsmätaren (smälte av från kretskortet på en reservmätare jag hade), samt hanen från den nya mätaren (blå) och den blåa hanens sladdar lödade jag på honan från gamla mätaren enligt ordningen ovan.

  19. #19
    Värt att nämna är att om man jämför bilden i länken:

    Bild 1 till vänster är min 02a kontakt. Pin 3 och 7 saknas där, som har något med esp att göra antar jag? Medan kontakten till höger på bild 2 som är 05 har kablar som går till de pinsen.

    Kan det ha något med att jag saknar esp och tcs att göra? Jag har en linear 9-5 från 2002, 2.0t med endast abs.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-28 klockan 08:28. Anledning: §7.1 WIS bild raderad

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Huvudinstrument från 2,3t i en 2,0t OG9-5 MY06-
    Av slipztream i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 19:31
  2. Ni med äldre etanolkonverterade bilar (utan Biopowerfunkti):
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •