Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Saab 9-5 Projekt

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jäklar vilken skillnad passa riktigt bra med den snygga röda färgen. Tummen upp

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    [QUOTE=Gyllis;1502650]Jäklar vilken skillnad passa riktigt bra med den snygga röda färgen. Tummen upp[/QUOTE

    Tackar

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824
    Jävligt snyggt! ser väldigt sportigt ut

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    I går var jag och skruvade loss några dörrpaneler med svart skinn, fick betala 80kr st. Hade tänkt färga om dessa med men lugnar mig nog då dom svarta panelerna gick rätt fint ihop med stolarna. Ska sätta in dörrsidorna som dom är och låta intrycket smälta ett tag. Dock hade den högra bakre dörrpanelen liten skada så ska leta en till om det går. Månne någon som har en liggande i trakterna kring Uppsala?
    20190109_192632_HDR.jpg

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Japp! då var det dags med "lång" rapport tänkte jag. Inga problem med airbaglampa eller stolmanövrering uppstod, stolminne fungerar som det ska.
    Har dock problem med värmen i nya stolarna. Jag får jättedålig värme i båda stolarna även efter 30min körning, fastän jag har full effekt på läge3. Likadant på båda stolarna.

    Har felsökt med multimetern i stolvärmereglagens kontaktstycken.
    Har klockat tiden på pulslängderna ,värme på/av. Gamla stolarna fungerade ju bra med samma reglage och hade bra värme. Har provat andra reglage från en fungerande bil.

    Har kommit fram till följande, reostatreglagen till stolarna fungerar och pulsar ström i olika intervaller på samtliga lägen 0,1,2,3. Båda stolarnas värmeslingor är hela och drar mellan 6-7A per stol när reglagen slår på värmen, blir svagt ljumma på högsta läget. Här nedan följer lite mätvärden dels med "problemstolarna" och dels referens-mätning på fungerande annan syster-bil.

    Det som gör att värmen blir dålig i stolarna verkar vara för korta pulslängder som strömmen är påslagen i värmeslingan. Pulslängderna är det vitala som skiljer mellan bilarna. Tror att NTC-motståndet ligger placerat fel i stolen, lite för nära värmeslingorna i båda stolarna (hur sannolikt skulle det vara?) och minskar resistansen allt för snabbt i dess närhet av värmetråden. Funderar på att löda in en trimpott på NTC motståndets kabel och försöka trimma regleringen från NTC-motståndet ngt med potten. Vill ha mer resistans på NTC-regleringen så att resistansen inte blir för låg för snabbt, då borde pulserna bli längre och stolen bli varmare. Synpunkter andra ideer och tankar på detta mottages tacksamt!

    FÖRARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
    nr2: (Spänning) 11.38V tändning på/14.25V med motor igång.
    nr6: (NTC motståndet) 1,17kOhm.
    nr10: (värmedyna) 2,1 Ohm.
    Pulslängder förarstol i läge3: Påslag=ca20sek. Av=ca50sek. Påslag=ca20sek. Av=ca50sek osv.

    PASSAGERARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
    nr2: (Spänning) 11.38V tändning på/14.25V med motor igång.
    nr6: (NTC motståndet) 2,15Kohm.
    nr10: (värmedyna) 4,4 Ohm


    Nedan följer referensmätning från min andra 9-5a, som fungerar med bra värme i stolarna

    FÖRARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
    nr2: (Spänning) 12,0V tändning på/14.32V med motor igång.
    nr6: (NTC motståndet) 1,49kOhm.
    nr10: (värmedyna) 2,2 Ohm.
    Pulslängder förarstol i läge3: Påslag=ca2min,45sek. Av=ca4min,sek. Påslag=ca2min,45sek. Av=ca4min,sek. osv.

    PASSAGERARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
    nr2: (Spänning) 12,0V tändning på/14.32V med motor igång.
    nr6: (NTC motståndet) 2,08Kohm.
    nr10: (värmedyna) 4,0 Ohm

  6. #26
    Vanligt problem med skinnstolarna ? Mina beter sig likadant...

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vanligt problem med skinnstolarna ? Mina beter sig likadant...
    Aha, är det också årsmodell 2005 på dina stolar? Har du klockat pulslängderna på din värme?

Liknande ämnen

  1. Projekt SAAB 9-3 2.0t 2000
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 561
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 23:23
  2. Projekt Saab 9xR 9-5 02:a
    Av mr_saab95 i forum Projekt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 19:01
  3. Projekt Saab 900 S '94
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 241
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 20:57
  4. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •