Jäklar vilken skillnad passa riktigt bra med den snygga röda färgen. Tummen upp
Jäklar vilken skillnad passa riktigt bra med den snygga röda färgen. Tummen upp
[QUOTE=Gyllis;1502650]Jäklar vilken skillnad passa riktigt bra med den snygga röda färgen. Tummen upp[/QUOTE
Tackar
Jävligt snyggt! ser väldigt sportigt ut
I går var jag och skruvade loss några dörrpaneler med svart skinn, fick betala 80kr st. Hade tänkt färga om dessa med men lugnar mig nog då dom svarta panelerna gick rätt fint ihop med stolarna. Ska sätta in dörrsidorna som dom är och låta intrycket smälta ett tag. Dock hade den högra bakre dörrpanelen liten skada så ska leta en till om det går. Månne någon som har en liggande i trakterna kring Uppsala?
20190109_192632_HDR.jpg
Japp! då var det dags med "lång" rapport tänkte jag. Inga problem med airbaglampa eller stolmanövrering uppstod, stolminne fungerar som det ska.
Har dock problem med värmen i nya stolarna. Jag får jättedålig värme i båda stolarna även efter 30min körning, fastän jag har full effekt på läge3. Likadant på båda stolarna.
Har felsökt med multimetern i stolvärmereglagens kontaktstycken.
Har klockat tiden på pulslängderna ,värme på/av. Gamla stolarna fungerade ju bra med samma reglage och hade bra värme. Har provat andra reglage från en fungerande bil.
Har kommit fram till följande, reostatreglagen till stolarna fungerar och pulsar ström i olika intervaller på samtliga lägen 0,1,2,3. Båda stolarnas värmeslingor är hela och drar mellan 6-7A per stol när reglagen slår på värmen, blir svagt ljumma på högsta läget. Här nedan följer lite mätvärden dels med "problemstolarna" och dels referens-mätning på fungerande annan syster-bil.
Det som gör att värmen blir dålig i stolarna verkar vara för korta pulslängder som strömmen är påslagen i värmeslingan. Pulslängderna är det vitala som skiljer mellan bilarna. Tror att NTC-motståndet ligger placerat fel i stolen, lite för nära värmeslingorna i båda stolarna (hur sannolikt skulle det vara?) och minskar resistansen allt för snabbt i dess närhet av värmetråden. Funderar på att löda in en trimpott på NTC motståndets kabel och försöka trimma regleringen från NTC-motståndet ngt med potten. Vill ha mer resistans på NTC-regleringen så att resistansen inte blir för låg för snabbt, då borde pulserna bli längre och stolen bli varmare. Synpunkter andra ideer och tankar på detta mottages tacksamt!
FÖRARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
nr2: (Spänning) 11.38V tändning på/14.25V med motor igång.
nr6: (NTC motståndet) 1,17kOhm.
nr10: (värmedyna) 2,1 Ohm.
Pulslängder förarstol i läge3: Påslag=ca20sek. Av=ca50sek. Påslag=ca20sek. Av=ca50sek osv.
PASSAGERARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
nr2: (Spänning) 11.38V tändning på/14.25V med motor igång.
nr6: (NTC motståndet) 2,15Kohm.
nr10: (värmedyna) 4,4 Ohm
Nedan följer referensmätning från min andra 9-5a, som fungerar med bra värme i stolarna
FÖRARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
nr2: (Spänning) 12,0V tändning på/14.32V med motor igång.
nr6: (NTC motståndet) 1,49kOhm.
nr10: (värmedyna) 2,2 Ohm.
Pulslängder förarstol i läge3: Påslag=ca2min,45sek. Av=ca4min,sek. Påslag=ca2min,45sek. Av=ca4min,sek. osv.
PASSAGERARSTOL. Mätvärden på kontaktstift-
nr2: (Spänning) 12,0V tändning på/14.32V med motor igång.
nr6: (NTC motståndet) 2,08Kohm.
nr10: (värmedyna) 4,0 Ohm
Senast redigerat av Farbror skum den 2019-01-21 klockan 01:21.
Vanligt problem med skinnstolarna ? Mina beter sig likadant...