Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte av stereo: nya vill inte fungera Saab 9-3 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Byte av stereo: nya vill inte fungera Saab 9-3 2001

    Hej!
    Jag har gått och blivit med Saab, nämligen en 9-3 3dr Aero från 2001. Fullkomligt älskar bilen. Men jag har stött på lite problem; problemet handlar om byte av stereo.

    Såhär ligger det till:
    Den gamla stereon var redan urplockad när jag köpte bilen och således även den stålramen som ligger runt. Jag testade att koppla in den gamla stereon och den funkade som brukligt.

    Jag åkte ner till affären och köpte på mig allt jag behövde (inköpslistan kommer längre ner). I butiken sade de att det bara är plug´n´play.

    Glad i hågen begav jag mig hem och började fixa ramen och koppla in stereon och till min förvåning vill icke stereon starta. Tänkte att jag kanske brände en säkring, kopplade in original stereon och den fungerade. Började frenetiskt läsa alla manualer, men hajade noll.

    Nu står jag här handfallen och förstår ingenting. Vad gör jag för fel? Min tekniska förmåga sträcker sig inte längre. Snart är jag villig att lämna in bilen, men i butiken hade de lång väntetid.

    Så jag frågar här; någon som vet vad problemet är? Någon här som skulle kunna hjälpa mig i gengäld mot betalning? För att ha ljud i bilen är ändå något som hör till. Bör sägas att jag bor i Göteborg och kan således köra var som i det området. Saknas det något?

    Ytterst tacksam för hjälp.

    Inköpslistan:

    https://cdbilradio.se/bilstereo/bils...lpine-ute-72bt
    https://cdbilradio.se/modellanpassat...anger-saab-9-3
    https://cdbilradio.se/modellanpassat...vaadapter-saab
    https://cdbilradio.se/modellanpassat...dapter-iso-din

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Delarna ser helt rätt ut.
    Har du provat att slå på tändningen? Originalstereon funkar lite annorlunda vad gäller strömmatningen så därför brukar eftermarknadsstereo bara fungera med tändning till.
    Om det är inte är det som är problemet kan det ju vara så att du behöver stifta om lite i ISO-kontakten ifall strömmen sitter på fel ställen för den stereon (dock otroligt).

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Delarna ser helt rätt ut.
    Har du provat att slå på tändningen? Originalstereon funkar lite annorlunda vad gäller strömmatningen så därför brukar eftermarknadsstereo bara fungera med tändning till.
    Om det är inte är det som är problemet kan det ju vara så att du behöver stifta om lite i ISO-kontakten ifall strömmen sitter på fel ställen för den stereon (dock otroligt).
    Ja, jag har provat nyckeln i alla lägen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Vad är den "gamla stereon" för något?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad är den "gamla stereon" för något?





  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    På eftermarknads brukar man få byta plats på röd och gul matning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Ah, en original. Då borde det rimligen bara vara att trycka in ISO-kablarna och det skall starta.
    Du är säker på att stereon fungerar?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Tja, brukar vet jag inte, men det var det jag åsyftade i mitt fösta inlägg

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Som Herman skriver måste gul och röd matning skiftas när det är en eftermarknadsstereo. Sök på "ISO till ISO" och "Saab och Opel" på CD Bilradio. Det är bara den övergången som fattas. Plug and play

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det var Alpine stereon som inte funka! Åkte iväg och köpte en ny stereo och nu funkar allt som det skall.
    Blir att återlämna alpine stereon på måndag.

    Tråd kan låsas.

Liknande ämnen

  1. AC vill inte fungera
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 23:07
  2. LED-lampor i dimljus vill inte fungera. 9000
    Av oceaN666 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:08
  3. Elbackspeglar som inte vill fungera (og 9-3)
    Av benke_berguv i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •