Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Ännu en 9-5:a

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Gratulerar Bosse!

    Av olika anledningar så har jag börjat köra mycket mer med min 9-5a och jag måste säga att suget efter en till finns, dels därför att jag sitter så oerhört bra även vid långkörningar och att ventilationssystemet både sommar/vinter fungerar väldigt bra. Jag lastar ofta massor och då är kombin en stor tillgång. Det enda som stör mig är att kvaliteten känns tveksam och chassit är totalt slut efter 17' mil. Frågan är alltså om man ska köpa en aero eller börjat mecka med det jag har? Motorn låter bra och drar inte märkbart med olja. Snart dags för oljebyte igen och nivån på stickan ligger fortfarande i topp efter 800 mil, aldrig behövt fylla på.

    Jag har förresten köpt en burk slät hammarlack, men den är lite mörkare i tonen än min silversaab. Inte någon 100% matchning mot 268 på min bil iaf. Biltemas färg matchar bättre, men det ser ok ut ändå.
    Tack!

    Jag har ingen Aero men däremot är den 9-5 -99 jag har till salu nu en original 170 hk med frisk G17-turbo och Maptun steg 2 och 240 hk. Kan man kalla den Aero..ish?

    Chassit slut efter 17 000 mil? Slut och slut är ju en definitionsfråga. Jag har tre 9-5 som jag kan jämföra med där -99 sedan 27 000 mil är mjukast och behagligast. -00 kombi 43 000 mil är ok sedan jag bytte till andra däck då den innan verkade helt slut eftersom det slog ganska bra vid ojämnheter såsom brunnslock. Däcken var breda med rätt så slitna vinterdäck.

    -01 kombi 28 000 mil märker jag inga konstigheter med alls med trots att den nu går på de däcken som satt på -00 och det beror antagligen på att stötdämpare och annat är bytt någon gång och tar upp ojämnheterna trots lite mindre fräscha däck. En icke oviktig sak i sammanhanget är ju faktiskt förarstolen. Är den fräsch så dämpar den en hel del stötar vilket en mer nedsutten stol inte gör. Förarstolen i -00 kombi 43 000 mil känns mer platt än i de andra bilarna och tygklädsel är kanske rent allmänt mjukare än skinn? Tyg i -99 och skinn i de andra två.

    Som ibland tolfte ägaren till en bil så kan det ju vara svårt att veta om något i upphängningen är bytt. Så länge inget läcker eller vibrerar/slår för jävligt och bilen klarar besiktningen så åtgärdar jag inget sådant. Det är billiga bilar allihopa och då kan jag stå ut med en del mot att inte lägga pengar på det.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22

    Simulera ett turboras.

    Jag vet hur man simulerar ett totalt turbohaveri utan ha ett. Bytte termostat igen på min -01 9-5 eftersom den jag hade liggande och satte dit var defekt. När jag var klar körde jag en runda och det rök blått och vitt bakom bilen som om turbon var totalslut. Verkligen tokblått/vitt! Hem igen och kollade. Gasade och släppte gasen och en moln av blå/vit rök bildades bakom bilen. Bilen har aldrig rykt innan och har stått still en månad.

    Va fan tänkte jag och kliade mig i huvudet. Har jag glömt att sätta dit någonting vid termostatbytet? Lossade en hel del för att komma åt bättre vid termostatbytet. Efter ett tag såg jag att vakuumslangen till vakuumpumpen (jag har automatlåda) hade jag kopplas loss för den var i vägen och glömt sätta dit igen. Satte dit den igen och drog i gasen. Ingen rök alls. Märkligt tänkte jag och tog bort slangen igen och drog i gasen. Blått/vitt så jag knappt såg något bak. Dit med slangen igen och drog i gasen igen. Ingen rök alls. Jag provade detta flera gånger eftersom jag inte kunde tro att frånvaron av denna slangen kunde generera sådan rök men jo det stämmer!

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-08-12 klockan 16:38.

  3. #23
    Då har silverpilen fått en halvsats 2,5" avgassystem från JT inköpt hos Speedparts. Passade perfekt och har ett lagom dovt ljud utan att vara störigt när man kör.

    Precis efter montering och start: https://1drv.ms/v/s!AklZNHBXLIaAlYJ47Fmvfo1FZgi1Tg

    Denna bilen är nu min vinterbil.

    En sak till: en snabbare leverans har jag aldrig varit med om. Det tog knappt 22 timmar från min beställning på eftermiddagen tills att jag kunde hämta paketet hos posten nästa dag.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-14 klockan 10:34.

  4. #24
    Igår bytte jag förarstol mellan två bilar. Denna silverfärgade från -01 ville inte ge värme i förarstolen. Uteslutningsmetoden gav mig att det är brott i själva elslingorna i stolen. Den svarta kombin har blivit reservdelsbil och med samma skinninredning i den så blev ju ett byte av stol ingen som syns ens men varmt har jag i sätet nu.

    Ett motoroljeläckage har jag börjat undersöka också. Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån men har motortvättat idag och ska kolla sen. Om man tänker sig från spjällhuset där det var kladdigt och ner på insugningsrörets högra sida, insugningsröret var kladdigt på undersidan också med hängande droppar, och sen vidare ner via inre högra drivaxeln och vidare neråt på baksidan av sumpen och det slutar vid oljepluggen som är lägsta punkten. Inget kladd från ventilkåpspackningen alls och inget kladd från servostyrningen så förstår ni kanske områdets begränsning.

    Jag tänker att det kanske kan vara så att det efter turboraset så har de bara bytt turbon och det är oljerester från intercoolern som kommer upp till spjällhuset. Men hur skulle den oljan kunna komma ut och kladda ner utanför spjällhuset? Dessutom har ju bilen rullat många mil sedan turboraset som skedde innan jag köpte bilen. Jag tänker också att det skulle vara topplockspackningen men då borde det ju inte som jag tänker börja med oljekladd på och runt spjällhuset. Ni som vet kanske kan förklara om det på något sätt är någon oljekanal som är kopplad kring spjällhuset?

    Detta oljeläckage fanns där när jag köpte bilen och när jag nu tänker efter så motortvättade jag innan jag bytte vevhusventilationen och läckaget har alltså återkommit efter det.

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tätningen till kamkedjesträckaren. Hade läckage där på en 00a och jisses vad kladdigt det blev överallt. Det är bra med tryck på oljan där och minsta läckage ger mängder med olja ut i friheten.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tätningen till kamkedjesträckaren. Hade läckage där på en 00a och jisses vad kladdigt det blev överallt. Det är bra med tryck på oljan där och minsta läckage ger mängder med olja ut i friheten.
    Tack! Ska kollas.

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ringar finns på Swedol om du har närmare dit, 'stålgummiring' tror jag de kallar dem men det går att söka på tredoring också

    http://www.swedol.se/tredoringar-metriska.html

    http://www.swedol.se/gummistalbrickor.html

    Kommer inte ihåg om det var mm eller tum som passade bäst
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-10-16 klockan 09:09.

  8. #28
    Oljeläckage hit och dit! Det finns roligare saker att göra! Som att köpa "Trimsats: MapTun Steg 1 - 235 Hk/380 Nm" till bilen och det är nu gjort. Samma som jag för 5 000 mil sedan köpte till min andra 9-5:a och det har fungerar till 100% på den. Vroom, vroom säger jag!

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Helt rätt prioriteringar...

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Jodå nu kan jag väl kalla bilen Aero typ eller Aeroish efter att steg 1 är inlagt. Den accelererar i varje fall ordentligt nu även om tidigare 185 hk också gav drag. Men 100 Nm till är just 100 Nm till och det märks ju!

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Ang. oljeläckaget så börjar det vid spjällhuset. Efter några dagars körning efter motortvätt så är där aningen lite oljekladd precis där var den svarta plastkåpan till vänster på spjällhuset ligger ann mot godset precis under slangklämman som håller insugningsröret på plats. Slangklämman är ordentligt ditskruvad så jag vet inte riktigt var oljan kommer ifrån men nog borde den väl komma från intercooler/turbohållet? Turbon kanske är på boomen men det finns ju nya sådana att köpa. Turbon får ju bekänna färg nu och framåt när den får jobba med steg 1 och nästan dubbla laddtrycket.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-19 klockan 13:26.

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Jodå nu kan jag väl kalla bilen Aero typ eller Aeroish efter att steg 1 är inlagt.
    Har du lagt in sportchassi, sportstolar, större bromsar och utvändig aeroplast via mjukvaran också ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Har du lagt in sportchassi, sportstolar, större bromsar och utvändig aeroplast via mjukvaran också ?


    Då hade jag skrivit Aero, inte Aero typ. Kraftmässigt kan den nästan mäta sig med en Aero. Beroende på var man läser så hade en Aero 2001 230 hk. Andra skriver 250 hk. Det beror kanske på vilken marknad och kontinent man pratar om. Vad gäller sportchassi så skulle jag inte vilja ha det. Bilen blir stötigare och lägger man till däck med riktigt låg profil så blir det ju direkt obekvämt. Det ska vara mjukt och skönt och det går bra även när man någon gång får spel och kör riktigt fort. En kollega valde sportstolar och sportchassi i sin helt nya bil av märket Opel och ångrade sig men då var det för sent.

    Hur som har jag 235 hk nu och det är ju kul!

    20171019_134356.jpg

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Det är vanligt med sönderklämda o-ringar där tryckröret ansluter till spjällhuset. Enkelt och billigt att byta. Smörj den nya med lite vaselin så trycks den inte ur sitt spår vid monteringen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg


    Då hade jag skrivit Aero, inte Aero typ. Kraftmässigt kan den nästan mäta sig med en Aero. Beroende på var man läser så hade en Aero 2001 230 hk. Andra skriver 250 hk. Det beror kanske på vilken marknad och kontinent man pratar om. Vad gäller sportchassi så skulle jag inte vilja ha det. Bilen blir stötigare och lägger man till däck med riktigt låg profil så blir det ju direkt obekvämt. Det ska vara mjukt och skönt och det går bra även när man någon gång får spel och kör riktigt fort. En kollega valde sportstolar och sportchassi i sin helt nya bil av märket Opel och ångrade sig men då var det för sent.

    Hur som har jag 235 hk nu och det är ju kul!

    20171019_134356.jpg
    Sportstolarna är dock bekvämare på saab än de vanliga :P annars så har du ett riktigt kap till bil!
    Senast redigerat av amazinjoey den 2017-10-19 klockan 14:29.

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Ja, jag föredrar sportstolarna vilken dag som helst, jag sitter mycket bättre i dom än de vanliga, tyskarna däremot kan ju inte göra stolar alls, man sitter ju typ alltid kasst i tyska bilar.

    Jag föredrar förvisso sportchassit också, då det ger en märkbart bättre väghållning, men det är ju en smaksak, lite stötigare blir det ju trots allt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är vanligt med sönderklämda o-ringar där tryckröret ansluter till spjällhuset. Enkelt och billigt att byta. Smörj den nya med lite vaselin så trycks den inte ur sitt spår vid monteringen.

    Mvh
    Tack för det tipset! Jag kanske har spänt för hårt.

  18. #38
    Sportchassiet är precis lagom. ;-)

  19. #39
    Någon fixade p1300 genom att se till att insugningsröret höll tätt till spjällhuset. Kan vara det jag behöver göra och fixa oljeläckage och p1300 samtidigt. Blinkande CEL idag när jag i 65 trampade i botten i sportläget och automatlådan växlade ner till ettan. Tappade orken och jag släppte på gasen och CEL blinkade ett tag men slocknade sen. Kan vara stift eller något annat men den engelskspråkige skribent på ett forum gjorde precis som jag typ med full gas och max vrid när det började att blinka i 7 sek.

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Någon fixade p1300 genom att se till att insugningsröret höll tätt till spjällhuset. Kan vara det jag behöver göra och fixa oljeläckage och p1300 samtidigt. Blinkande CEL idag när jag i 65 trampade i botten i sportläget och automatlådan växlade ner till ettan. Tappade orken och jag släppte på gasen och CEL blinkade ett tag men slocknade sen. Kan vara stift eller något annat men den engelskspråkige skribent på ett forum gjorde precis som jag typ med full gas och max vrid när det började att blinka i 7 sek.
    Insugningsröret skruvade jag dit igen. Inte för att det såg ut att sitta fel men ändå. O-ringen satt var den skulle och stack ut lite även om den såg ganska platt ut. Nu sitter det garanterat som det ska och kan bara inte läcka. Bytte stift idag till de rätta. Där satt Bosch super plus i innan (inte jag!). Dock började cel blinka som förra gången vid max ladd men nu med felkod 1302 istället för 1300, 1300 som faktiskt hade raderat sig själv sedan i förrgår. Freeze frame visade när felkoden sattes idag och det var vid 4572 varv om jag nu minst exakt rätt. Och den sattes med i princip full gas och max laddtryck (lite in på rött nu sedan jag la in steg 1).

    Blinkade väl i 20 sek ungefär och slocknade sedan. Quick test av lambda gjorde jag via tech2 och det testet visade att katalysatorn är ok. Oförbränd bensin ner i avgassystemet kan ju förstöra katalysatorn. Cel blinkar endast när man belastar maskineriet riktigt duktigt. Vid normal körning och även rätt så snabba accelerationer tänds inte cel och inga felkoder finns att hitta.

    Ska prova med en annan tändkassett. En som jag vet fungerar 100% som sitter i min andra 9-5, också den med steg 1 och samma prestanda som aldrig givit någon felkod även vid full gas från 0 till över 200.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-23 klockan 15:06.

Liknande ämnen

  1. Ännu en krockad bil :-(
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:42
  2. Ännu en Dum Dumpfråga!!
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:13
  3. (Ännu en) Vad ska man ta för sin bil?
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 01:02
  4. Ännu en värderingsfråga
    Av Sonesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 23:17
  5. Ännu ett turboköp
    Av putte65 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •