Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Ännu en 9-5:a

  1. #1

    Ännu en 9-5:a

    Köpte denna för någon timme sedan. 2001 är årsmodellen och 27 000 mil. Nya vinterdäck, nytt batteri, utbytesturbo, nytt spjällhus och något med en medbringare i framvagnen som är bytt. Kvinnan jag köpte bilen av betalade 13 000 kr för några år sedan och den stod nu efter alla reparationer henne i 49 000 kr. När den började läcka olja och det skulle kosta 3 000 att fixa så tröttnade hon och ville bli av med bilen. Det är tydligen, som en granne sagt till henne efter undersökning, "en slang till oljekylaren som är kass". Jodå det är säkert sant för jag tror att jag slagit rekord i oljeförbrukning idag. En liter på 3 mil! Jag hade en 5 liters dunk med mig och fyllde på innan jag körde till max och en gång till efter 3 mil när jag tankade. Hade 5 km kvar hem.

    Bortsett från detta "lilla fel" så är bilen ok för 3 000 kr med helskinn och fräsch på insidan. Smårost på utsidan men det kan jag leva med. Förra besiktningen renderade i att en balk för dragkroken fick bytas ut. Hon hittade inte alla reparationsräkningar men för 36 000 kr är en hel del gjort med bilen. Nu är hon av med den och jag har tre 9-5:or. Antispinn är där minsann på bilen. Den första köparen var en snål fan för stereon är bara Popular med fyra högtalare!

    Automat även i denna bilen så nu har jag tre 9-5 med automat. Har redan fixat några felkoder varav av en var att dumpventilen inte fungerade P1110. Den smala slangen hade ju hoppat av. En annan kod var att det var combustion detection på 3 och 4 cylinder P1334. Kan väl vara tändkassetten som kanske är på bommen men då får jag sätta dit en annan som jag har liggande. Släckte koderna med min Tech2 och körde en runda och check engine lampan tänds inte igen.

    20170211_122517.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Saab 9-5 = JAS 39 Gripen Street Edition. Jag äger två.
    Då får du ju ändra din signatur nu...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Då får du ju ändra din signatur nu...
    Tack för påminnelsen!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Bölrjar du bli en "horder" nu?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Stereon måste du fixa.. Drömmer mardrömmar om Popular ibland, hade det i min första 9-5a (och det uppgraderades snabbt..)

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Var precis ute och provade bilen lite. Jodå den går som den ska med sina 185 hk. Drar fint i alla lägen och inga vibrationer i ratten. TCS har som sagt bilen vilket jag aldrig tidigare haft på en Saab. Med rådande väglag på småvägarna med packad snö så finns det ju ypperliga tillfällen att bekanta sig med dess funktion! De nya vinterdäcken biter bra i snön så jag fick gasa ordentligt för att TCS skulle tändas i instrumentpanelen. Värmen i stolarna fungerar inte och motorrummet har nog aldrig sett en motortvätt och smårosten syns ju så tydligt eftersom bilen till sin färg är ljus.

    Bilen står här ute nu och till våren får jag se vad jag gör med den. Jag kanske ska satsa på att fixa till den och sälja den? Eller bara ha den som reservdelsbil till de andra två bilarna vilket ju inte är fel.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    ... Det är tydligen, som en granne sagt till henne efter undersökning, "en slang till oljekylaren som är kass".
    Då är mina pengar på att det egentligen betyder ett oljerör med slang som det rostat hål på, mycket vanligt. Och hålet tenderar då att öka snabbt i storlek. Anslutningarna är speciella, så du kan inte enkelt byta hela röret till ett generiskt - mer tankemöda krävs om man inte byter till ett helt originalrör.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Ska silvertejpsrenovera rosten?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tips: Hammarlack silver blank!
    Färgmatchningen mot SAABs silverfärg (268 va?) är helt otrolig. I princip 100% matching och slipar man bara rent och gör det fint innan man lägger på hammarlacken så blir det nästan osynligt. Jag var helt förbluffad.

    4 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Hammarlack ska testas på den silverfärgade dragkroken. Som måste målas om i vår. Pga originalfärg håller inte bort rosten så bra. Tack, Bollman!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Bilen kommer att tillbringa sina dagar som reservdelsbil. Bara de nya vinterdäcken utan dubb är säkert värda de tre tusen jag betalade för bilen. Turbon är en renoverad sådan och det finns ju massor att plocka från bilen såsom tändkassett och annat om de andra bilarna skulle behöva något.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Hammerite slät!! hammar lack är den som ser ut som hammrad plåt.... en väldig skillnad när man handlar......

    bara så man inte blir besviken......
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jaja, du har helt rätt, Hammerite är väl märket, Hammarlack en produkt

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Bollman.. korrekt hammerite är märket och det är slät/smooth man använder, finns både spray och burk....

    tror man skulle bli väldigt besviken om man la på hammarlack varianten.....

    dock kan man inte måla över med annan färg sedan då den innehåller silikon...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ja, det är väl kanske inte förstahandsvalet för att lackbättre sin ögonsten men om man har en silverfärgad 9-5 där rosten tittar fram i bakskärmar och hundben så kan man göra en rätt bra "quickfix" och låta bilen leva ett tag till utan att man skall lessa ihjäl på karosscancern.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Den är ju bra där rosten varit framme och man som du säger bara vill ha en kvick fix... trösklar (under sidokjolar är de ju perfekt samt underbilen (kanske inte silver just)

    bra tips för de som vill pressa lite mer representativ kärra än brunfläckigt...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Bilen kommer att tillbringa sina dagar som reservdelsbil. Bara de nya vinterdäcken utan dubb är säkert värda de tre tusen jag betalade för bilen. Turbon är en renoverad sådan och det finns ju massor att plocka från bilen såsom tändkassett och annat om de andra bilarna skulle behöva något.
    Det blev en ny slangsats mellan motor och oljekylaren från Maptun så nu läcker bilen inte olja längre. Reservdelsbil? Nja jag har ju problem med att bara ha en bil stående och skräpa så jag fixar väl till denna också så har jag tre 9-5:or att välja mellan.

  18. #18
    Besiktigad för en timme sedan. En brusten fjäder vänster bak men i övrigt ingenting. Ganska bra för en bil köpt för 3 000 kr och oljerörssats https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-98-10.html för 1 100 kr och en parkeringssensor för 250 kr som enda reparationer. Enklast att byta hela fjäderbenet tycker jag och det kostar 400 kr hos en bilskrot. Man ska byta på båda sidor men det struntar jag i. Bara fjädern är hel på ombesiktningen så är jag nöjd.

    Av mina tre 9-5:or går denna motorn bäst. Svårt att beskriva i ord men på tomgång låter den bäst och skrammel från kedja och ventiler är minimala. 185 hk och de verkar vara hemma allihopa!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-06-28 klockan 16:04.

  19. #19
    Nu kör jag bilen 16 mil varje dag. När jag nu även fått ordning på ac:n så är det ju en riktigt trevlig bil!

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Gratulerar Bosse!

    Av olika anledningar så har jag börjat köra mycket mer med min 9-5a och jag måste säga att suget efter en till finns, dels därför att jag sitter så oerhört bra även vid långkörningar och att ventilationssystemet både sommar/vinter fungerar väldigt bra. Jag lastar ofta massor och då är kombin en stor tillgång. Det enda som stör mig är att kvaliteten känns tveksam och chassit är totalt slut efter 17' mil. Frågan är alltså om man ska köpa en aero eller börjat mecka med det jag har? Motorn låter bra och drar inte märkbart med olja. Snart dags för oljebyte igen och nivån på stickan ligger fortfarande i topp efter 800 mil, aldrig behövt fylla på.

    Jag har förresten köpt en burk slät hammarlack, men den är lite mörkare i tonen än min silversaab. Inte någon 100% matchning mot 268 på min bil iaf. Biltemas färg matchar bättre, men det ser ok ut ändå.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Ännu en krockad bil :-(
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:42
  2. Ännu en Dum Dumpfråga!!
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:13
  3. (Ännu en) Vad ska man ta för sin bil?
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 01:02
  4. Ännu en värderingsfråga
    Av Sonesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 23:17
  5. Ännu ett turboköp
    Av putte65 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •