Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Ännu en 9-5:a

  1. #61
    Det kan kanske vara tändkassetten ändå trots att jag provat med den som fungerar 199% på den andra 9-5 med steg1? Den andra bilen är en -99 och denna är en -01. Hoppas det för jag börjar få slut på idéer att prova utan tillfredsställande resultat dvs. lösning på problemet. Den nya kassetten kommer på tisdag antagligen.

    Alla vacuumslangar är utbytta, ny o-ring till insuget på spjällhuset, nya stift av rätt sort, ny T7-magnetventil, ny avlastningsventil och LMM är ok efter byte till annan utan lösning på problemet. Bränslepumpen är ny. Bränslefilter har jag inte bytt och inte heller luftfiltret. Kan insprutningsventilerna kanske ha bytts ut till några som inte klarar steg1? Tycker att det verkar långsökt och fortfarande vet jag inte varför bilen gör som den gör och liksom klipper när nålen går in den där extra biten in på rött. Wastegatestaget och vacuumklockan kanske inte öppnar? Drar jag i staget så verkar det fungera då den fjädrar tillbaka som det ska men drar inte klockan med vacuum när den ska så kan jag tänka mig att det kan bli "Load to high" om nu det betyder för högt laddtryck?

    Många undringar har jag men ändå kör jag med bilen 16 mil varje vardag utan att dra riktigt fullt och då fungerar ju allting. Skulle bilen börja bete sig så att den inte går att köra med så kan jag ställa på den andra och första 9-5 jag köpte. Det är ju kul med gamla Saabar! Nä jag är inte förtvivlad alls för det löser sig alltid på något sätt. *fniss*
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-29 klockan 15:25.

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Membranet i wastegaten kan du testa med tryck, ställ komressor på lågt värde typ 0,2bar och skruva på tills den rör sig.
    Där har du GLT

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det finns en sak som jag inte ser i din lista, och det är bränsletrycksregulatorn och dess vakuum-slang (så den reglerar till 3 bar över insugstrycket). Om du har en tryckmätare så kanske du ska mäta om bränsletrycket orkar upp vid fullgas?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns en sak som jag inte ser i din lista, och det är bränsletrycksregulatorn och dess vakuum-slang (så den reglerar till 3 bar över insugstrycket). Om du har en tryckmätare så kanske du ska mäta om bränsletrycket orkar upp vid fullgas?
    Tryckmätare har jag inte. Slangen är ny. Jag ska plocka regulatorn från en annan bil och prova. Tipset verkar ju faktiskt bra då den extra soppan som behövs med steg 1 och full gas kanske inte levereras. Med original 185 hade jag inga problem.

  5. #65
    Köpte en maptuner 1.0 i efterhand och har precis provkört efter att ha lagt in originalmjukvaran med 185 hk. Full gas och lådan växlar vid 5 800 varv och ja allt fungerar i alla lägen och ingen blinkande cel. Jag trampade länge och väl och många gånger och allt fungerar. Lägger i detta nu in steg 1 igen och ska ut och provköra om 20 min. Kanske att något gick fel förra gången jag la in steg 1 även om jag finner det långsökt. Återkommer efter provkörning.

  6. #66
    Samma skit med steg1. Som i videon i inlägg 60 http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1462034. Lägger in original igen och får fortsätta fundera på vad felet kan vara. Bränsletrycksregulatorn kanske som jag inte bytt.

  7. #67
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Skitbil.

    Låt steg 1 sitta där så du vet direkt om du hittar felet.

    Är din TK verkligen 1000% hel?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #68
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Katalysatorskadliga misständningar beror i de allra flesta fallen på att inte tillräckligt med bränsle tillförs, det går magert som fasen helt enkelt.

    Antingen är programmet helt fel för din bil. Du är säker på att 2001 är årsmodellen och att motorn överensstämmer med 2001? Alltså med "Aero-spridare" så den inte har de äldre spridarna?
    Eller, du är också säker på leveransen av bränslet genom uppmätning av bränsletryck?
    Oavsett hur kass LMM eller TK man har så brukar man inte få misständningar så till den milda grad att lampan blinkar.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Katalysatorskadliga misständningar beror i de allra flesta fallen på att inte tillräckligt med bränsle tillförs, det går magert som fasen helt enkelt.

    Antingen är programmet helt fel för din bil. Du är säker på att 2001 är årsmodellen och att motorn överensstämmer med 2001? Alltså med "Aero-spridare" så den inte har de äldre spridarna?
    Eller, du är också säker på leveransen av bränslet genom uppmätning av bränsletryck?
    Oavsett hur kass LMM eller TK man har så brukar man inte få misständningar så till den milda grad att lampan blinkar.
    När du skriver så börjar jag ju tänka till och misstänker nu att något i bilen inte är original men tillräckligt för originalmjukvaran eftersom bilen går 100% med original 185 hk och även med steg 1 235 hk så länge jag låter den jobba till 80% ungefär. Det är när den där sista kraften ska krämas ut som det inte fungerar. Bilen är innan jag köpte den för 3 000 kr reparerad för 36 000 kr. Tyvärr vet jag inte vad för reparationer då förra ägaren visst har kastat alla papper trots att jag påtalade att jag gärna ville ha dem när hon hittade dem. Motorn är kanske bytt, spridare likaså, jag vet inte. Vad jag känner och hör är att motorn går ovanligt mjukt och skrammelfritt för sina 28 000 mil och inte drar bilen mycket olja heller. Den har kanske t o m fått kamkedjan bytt ... Maptuns mjukvara är naturligtvis anpassad för den hårdvara som ska finnas i bilen som original och den baseras på bilens regnummer som de får fram VIN-numret ifrån. Jag har samma steg 1 i en annan bil och där fungerar det 100% och har aldrig krånglat.

    Bra att jag kommit så här långt i varje fall och faktiskt nu har en fullt fungerande bil med originalmjukvaran inlagd igen som jag kan trampa fullt med om jag vill. Bilen går utmärkt och jag kör den 2 timmar och 16 mil dagligen. Undersöker vidare så där lite ibland och kanske att jag väntar till bättre väder eftersom jag inte har något garage.

    Och tack för all input, verkligen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Skitbil.

    Låt steg 1 sitta där så du vet direkt om du hittar felet.

    Är din TK verkligen 1000% hel?
    Den är ny för 1 800 kr från Maptun (deras ekonomidel). Det är ingen skillnad på den och den gamla vad gäller hur bilen beter sig med steg 1 och höga varv. Jag köpte den mest för att jag vill ha en i reserv och satte den i bilen bara för att och har den gamla som reserv. Det tar 25 min att byta mjukvara så det är inga problem. bollman har kommit något på spåren tror jag.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-12-02 klockan 17:16.

  10. #70
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Står det något serie nummer som motorn har noterat i serviceboken?
    Då skulle du kunna kolla om det är samma serienummer idag.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Bra att jag kommit så här långt i varje fall och faktiskt nu har en fullt fungerande bil med originalmjukvaran inlagd igen som jag kan trampa fullt med om jag vill. Bilen går utmärkt och jag kör den 2 timmar och 16 mil dagligen. Undersöker vidare så där lite ibland och kanske att jag väntar till bättre väder eftersom jag inte har något garage.
    Du bör ändå mäta bränsletrycket, på något sätt. Om bränsletrycket sjunker när du trycker fullt så går den för magert med resultat att kylningen inte fungerar även om den inte misständer, med risk för att du bränner ventilerna eller spräcker någon kolv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Står det något serie nummer som motorn har noterat i serviceboken?
    Då skulle du kunna kolla om det är samma serienummer idag.
    Servicebok? Jag? Med någon bil? Du skämtar va?

Liknande ämnen

  1. Ännu en krockad bil :-(
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:42
  2. Ännu en Dum Dumpfråga!!
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:13
  3. (Ännu en) Vad ska man ta för sin bil?
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 01:02
  4. Ännu en värderingsfråga
    Av Sonesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 23:17
  5. Ännu ett turboköp
    Av putte65 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •