Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Ännu en 9-5:a

  1. #41
    Nu har jag provat med en annan tändkassett men fortsatt samma fel vid max laddtryck och vid 4 700 varv dvs. blinkade cel som försvinner efter ett tag. Jag la också märke till att när cel börjar att blinka och jag inte släpper på gasen så stannar accelerationen med max laddtryck och det accelereras inte. Denna gången både 1300 och 1302. Felanledning är alltså varken stift eller tändkassett. Det gäller att beta av! Slangar verkar hela och felet uppenbarar sig enbart vid max laddtryck. Jag provade flera gånger att hålla trycket 3-4 mm innan max på mätaren och då tänds ingen cel.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-24 klockan 07:04.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag bidrar inte med ngn feldiagnos. Men har upptäckt att din Högerfot fungerar ungefär som min ( också steg ett med ca 235 hk ) och vill därför ge dig ett tips om ytterligare glädje.
    Fjäderbensstag !!!!
    Efter montering åkte mina mungipor upp ännu mer !
    Vi ( jag ) Gubbar måste också få trivas !

  3. #43
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Vad gäller sportchassi så skulle jag inte vilja ha det. Bilen blir stötigare och lägger man till däck med riktigt låg profil så blir det ju direkt obekvämt. Det ska vara mjukt och skönt och det går bra även när man någon gång får spel och kör riktigt fort.
    Med sportchassi och däck med dimension rekommenderad i instruktionsboken tycker jag man hamnar där.

    Fö en underhållande tråd jag följer med intresse.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #44
    Ny har jag bytt magnetventilen till en jag vet fungerar 100%. Den som sitter med tre slangar där framme över turbon.

    Nu blir det inga felkoder hur jag än trampar på gasen men steg 1-draget har jag inte tycker jag. Innan laddade mätaren lite in på rött men nu håller nålen sig inom gult.

    T o m lägre än innan med originalmjukvaran. Kan inte ladda in original igen eftersom jag hade en lånemaptuner som jag skickat tillbaka. Kunde vara intressant att få tillbaka original och jämföra.

    Eller är allt som det ska vara och det överladdades innan med defekt magnetventil. En magnetventil som klarade det lägre trycket men inte det högre med steg 1.

    Plugga den övre slangen kanske och se?
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-24 klockan 12:06.

  5. #45
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Dragit säkring 17 så att allt nollställts?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Dragit säkring 17 så att allt nollställts?
    Ja men har inte kört än. Kom på det och gjorde det när jag parkerat på jobbet. Kör hem vid 17. Hoppas steg 1 effekten återkommer!
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-24 klockan 15:56.

  7. #47
    Dra säkringen hjälpte inte.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ovanligt med trasiga T7 ventiler. Kontrollera backventilerna till tankurluftningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Även om det förekommer men backventilerna i EVAP är klart vanligast eller den lilla slangsnutten vid cobran som brukar spricka och börja läcka.
    Med flera bilar i vagnparken är det ju enkelt att testa T7 ventilen i en fungerande bil för att utesluta den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Problemet med P1300 och P1302 och lågt laddtryck som började med inlägg 39 är nu löst. Exakt vad som fixade felet vet jag inte men någon annan kanske kan förklara? Bytte till en magnetventil som jag vet fungerar då den sitter i den andra bilen med steg 1. En bil som går som den ska. Det löste felkodsproblemen men laddtrycket var sämre än original 185 hk och verkligen lamt i accelerationen.

    Köpte en ny magnetventil, en ny magnetventil bypass (den som sitter på torpedväggen), och en ny avlastningsventil (dump) från Maptun och hämtade grejorna hos posten idag. Bytte precis magnetventilen (den där framme) och dumpen och öppnade till LMM och sprayade elektronikrengöringsspray där. Ihop med allt igen och startade motorn. Redan där på tomgång slapp jag ett fladdrande ljud och lite vibrerande i bilen som jag haft innan. Detta bådar ju gott tänkte jag!

    Ut och körde och jo minsann och då! Nu går bilen som den ska med steg 1. Ja den gamla kombin drar iväg som en raket och inga felkoder eller någonting. Den går som min andra 9-5 som också har steg 1. Turbomätaren drar lite inte på rött som den ska med steg 1. Själv tror jag att det var dumpen som felade men jag vet inte säkert. Jag vet inte hur jag kollar den gamla om den är defekt utan att montera den på en en annan bil.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-26 klockan 21:38.

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Köpte du nya grejer ??!!
    Du kostar då på dina Saabar en massa lyx. ;-)
    Dumpen är väl en svamp ventil som öppnar när det blir vakum vid den lilla nippeln.
    Kolla om den är tät utan vacuum och skapa vacuum för att se att den öppnar och håller sig öppen
    med vacumet kvar.

  12. #52
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Köpte du nya grejer ??!!
    Du kostar då på dina Saabar en massa lyx. ;-)
    Dumpen är väl en svamp ventil som öppnar när det blir vakum vid den lilla nippeln.
    Kolla om den är tät utan vacuum och skapa vacuum för att se att den öppnar och håller sig öppen
    med vacumet kvar.
    Köpte nya grejor ja. Kan vara bra att ha lite nya delar som jag garanterat vet fungerar med tre 9-5 på gårdsplanen!

    Idag när jag verkligen stampade i golvet så kom p1300 igen med blinkande cel när turbomätaren visade max och allting liksom stannade och lådan vägrade växla upp. Släppte på gasen och allt fungerade igen. Tror det var typ i 160 när jag trampade fullt och lådan växlade ner. Cel försvann efter 10 sek men den finns där när jag kollar med tech2. Bilen går dock som den ska med steg 1. Provade samma sak igen men inte fullt på turbonålen men nästan och ingen blinkande cel. Bränslepumpen trots att den är ny? Bränslefilter kanske som inte släpper igenom vad som behövs när motorn vill ha max med bränsle? Nytt filter har jag och pump kan jag flytta från en annan bil.

    Jag kan inte tyda freeze framedatan eftersom jag inte vet vad jag ska kolla efter men någon annan kanske kan? WIS har jag men där saknas lite bilder och text just vid felsökningen. Kanske för att WIS inte är uppkopplad till en server eller något. Felet måste kunna spåras via freeze frame. Ska lägga upp bilder på all data lite senare ikväll. Dock så går som sagt bilen som den ska så länge jag inte trampar riktigt fullt och bara en sådan sak!

  13. #53
    Freeze Frame. Ser någon något uppenbart fel så vore jag tacksam att få veta det. Själv kan jag läsa "Load to high" som var ON vid tillfället på en av bilderna. Kan det vara så att turbon laddar över sitt maxvärde enligt mjukvaran och det är därför det blir misständningar och P1300? Nålen går verkligen in på rött en bit när Cel börjar blinka. Wastegaten kanske inte öppnar när den ska? Något måste väl klippa någonting av ren säkerhet om wastegaten inte öppnar?

    https://1drv.ms/f/s!AklZNHBXLIaAlYQ1ZW14va6mIFgeyQ
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-27 klockan 18:51.

  14. #54
    Nu är jag nästan slut på idéer. Läser mycket om P1300 på nätet och ofta är det trådar utan avslut eller att felet fixat sig genom en åtgärd som jag redan gjort. I ett fall försäljning av bilen till mamma som aldrig någonsin kommer att märka av P1300 och blinkande CEL då hon aldrig accelererar så fort. En snubbe hade bytt allt som även jag kan komma på och skriver att en sänkning av tändstiftsgapet till 0,85 fixade felet. Glad i hågen går jag ut till bilen och gör samma sak men provkörningen visar fortsatt blinkade gul j-a lampa vid fullt laddtryck.

    Bränslepumpen kan jag ju ta från den andra bilen och testa men pumpen är ju faktiskt nästan ny i denna bilen. Köpte själva pumpen från skruvat.se, monterade isär armaturen och monterade pumpen i somras. Hela armaturen med den nya pumpen satt i den andra 9-5 med steg 1 och inga problem med den bilen. "Load to high" i freeze frame skulle jag vilja veta anledningen till och exakt vad det betyder.

    Behöver ju inte köra fullt å andra sidan och låtsas som om P1300 aldrig har visat sig ...

  15. #55
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Och din TK och stift är med säkerhet 100% ?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och din TK och stift är med säkerhet 100% ?
    Om man med säkerhet kan säga att den kassetten från den andra 9-5 med steg 1 som fungerar 100% även fungerar 100% i en annan likadan 9-5 med steg 1 så ja. Stiften är helt nya och de rätta. Dock har jag beställt en ny kassett just för att jag numera inte har någon i reserv.

    Just nu rengör jag LMM och nog är den skitig. När jag bytte avlastningsventilen så sprutade jag samtidigt lite snabbt elektronikspray i LMM från ena hållet och sen fick jag ju tillbaka laddtrycket motsvarande steg 1. En mer noggran rengöring kanske hjälper.

    Den kan vara så att skiten gör att LMM inte kan mäta när luftbehovet är maximalt. Så tänker jag i varje fall.

    20171029_095911.jpg
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-29 klockan 12:00.

  17. #57
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    intressant tråd, felsökning är en skön konst

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #58
    Samma blinkande CEL trots att jag nu har världens mest rengjorda LMM! Provade att koppla ur kontakten till LMM på tomgång och tomgången eller gången på motorn ändras inte alls. Detta tyder väl på att LMM är kass? Ska ta en från en annan bil och problemet kanske är löst.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Samma blinkande CEL trots att jag nu har världens mest rengjorda LMM! Provade att koppla ur kontakten till LMM på tomgång och tomgången eller gången på motorn ändras inte alls. Detta tyder väl på att LMM är kass? Ska ta en från en annan bil och problemet kanske är löst.
    Det tyder på att både luftvägar (för den testsituation du hade) och LMM gav korrekta resultat då värdet från LMM överenstämmer med nödberäkningen. Om LMM är kass så får du felkod och/eller annan motorgång.

    Prova att köra fullgasrepan med urkopplad LMM, det är intressantare (men det är möjligt att den inte tillåter fullt ladd med fel på LMM).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #60
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det tyder på att både luftvägar (för den testsituation du hade) och LMM gav korrekta resultat då värdet från LMM överenstämmer med nödberäkningen. Om LMM är kass så får du felkod och/eller annan motorgång.

    Prova att köra fullgasrepan med urkopplad LMM, det är intressantare (men det är möjligt att den inte tillåter fullt ladd med fel på LMM).
    Tack! Fullgasrepa med urkopplad LMM har jag inte provat.

    Med annan LMM så kvarstår problemet. Dock så fick jag misständning specifikt på treans cylinder denna gången med 1303. Innan har jag fått random misständningar med 1300. Kanske en tillfällighet bara. LMM måste ju vara ok tycker jag.

    Video på vad som händer med blinkande CEL. Jag håller nästan full gas och vid 5 000 varv så stannar allting upp och lådan vägrar växla upp till trean. Håller kvar gasen några sek och sen släpper jag den nästan helt för att trampa lite i 92 och lampan slocknar och allting fungerar som det ska. Dra med mätaren aningen i på rött och allt fungerar. Lite mer in på rött och scenariot upprepar sig. Något som är märkligt är att om man söker på P1300 hos autodoc så säger den sidan att det är felkod för automatlådan men jag litar väl mer på min egna Tech2 och WIS som inte nämner automatlådan överhuvudtaget med 1300 eller 1303-kod eller tänker jag fel?

    https://1drv.ms/v/s!AklZNHBXLIaAlYQ9bAFMbfTCRHR8qA
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-10-29 klockan 14:35.

Liknande ämnen

  1. Ännu en krockad bil :-(
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:42
  2. Ännu en Dum Dumpfråga!!
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:13
  3. (Ännu en) Vad ska man ta för sin bil?
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 01:02
  4. Ännu en värderingsfråga
    Av Sonesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 23:17
  5. Ännu ett turboköp
    Av putte65 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •