Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ryms Hx 40 i 9000?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    32

    Ryms Hx 40 i 9000?

    Tjennare har grubblat lite å undrar om Holset hx40ín rymms i en 9000?
    tänkte då på orig. grenröret å med alla kylare kvar ac å dyl. samt en iveco intercooler??
    eller måste man kapa ut lite i alu.kofångaren?
    MvH//Micke

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    då lär inte lyckas något vidare med orginal grenrör och en hx40

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    32
    Tror du det angående flödet i orig. grenröret?
    eller värmebildning?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232
    tror det blir tight mot blocken med den turbon..

    mvh//joel

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av T-Blå
    Tror du det angående flödet i orig. grenröret?
    eller värmebildning?
    Jag tror att det blir generalknas på flera sätt: ont om plats, dåligt flöde i originalgrenrör = dålig respons, jätteturbo = ännu sämre respons. Dåligt kort sagt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    ojoj...en till som ska bygga bilen runt nutidens fallossymbolen = den billiga och ack så stora dieselturbon man får tag på billigt.


    Tips: skit i det.
    Signatur...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    ojoj...en till som ska bygga bilen runt nutidens fallossymbolen = den billiga och ack så stora dieselturbon man får tag på billigt.


    Tips: skit i det.
    Har du provat???!!
    P
    olaren kör med HX40 (iosf i sin vo**o 850), med max portad topp och sen har han ett par kammar som bara lyfter 8.5.mm men iallafall har han 1.8 bar vid 3600 rpm ända till 7000 rmp. Tänk vad ett par kammar som lyft 11mm!
    Visst det finns kullagrade historier från runt 20000.- och uppåt.. MEN en lastbils turbo får man för runt 3000:-. Och med en riktig topp, så tycker jag det är ett bra alternativ. Så bojkotta inte lastbils turbo...

    Mvh Brandt

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    även Np kör emd det och det värkar ju väldigt bra trots att han har en 2.0a

  9. #9
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av T-Blå
    Tror du det angående flödet i orig. grenröret?
    eller värmebildning?
    Jag tror att det blir generalknas på flera sätt: ont om plats, dåligt flöde i originalgrenrör = dålig respons, jätteturbo = ännu sämre respons. Dåligt kort sagt.

    Mvh

    KK
    Vid vilken effekt stoppar originalgrenröret då???

    Mats

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Vid vilken effekt stoppar originalgrenröret då???
    Det är ju, som du också vet, ingen så att det "stoppar". Det handlar mer om att det inte är optimalt vid högre effekter. Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra kanske 380-390 hk med originalgrenrör, inte mer. För högre effekter är ett extraktorgrenrör så pass överlägset att jag tycker att det är värt pengarna. Enda anledningen att köra originalgrenrör med högre effekter är egentligen "besiktningsvänlighet", d v s att slippa böket med att lyfta av och på hela möget varje år.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    32
    Ville bara höra efter om vad ni tyckte/tänkte e det så jäkla farligt? jag har aldrig trimmat saab förr så give me a break!
    har inte heller hittat nått ställe där de säljer extraktor grenrör åt min bil så då tänkte jag se hur långt man tar sig på orig. grejjor..
    själv har jag verkligen inte det minsta emot min hx40, visst laddet kommer sent men tro mig då det väl kommer så kommer det med besked.
    köpte min hx40 nyrenoverad samt med 360 lager för 4000 spänn, enligt mig var det värt varenda krona gämfört mot kullagrade varianter för 20 lök! men det kanske e för oss vanliga dödliga männsikor som inte har råd å skruva i porsche. liten pik.

    NvH//Micke

  12. #12
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Vid vilken effekt stoppar originalgrenröret då???
    Det är ju, som du också vet, ingen så att det "stoppar". Det handlar mer om att det inte är optimalt vid högre effekter. Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra kanske 380-390 hk med originalgrenrör, inte mer. För högre effekter är ett extraktorgrenrör så pass överlägset att jag tycker att det är värt pengarna. Enda anledningen att köra originalgrenrör med högre effekter är egentligen "besiktningsvänlighet", d v s att slippa böket med att lyfta av och på hela möget varje år.

    Mvh

    KK
    Tycker personligen att T3 grenröret till 9000 ser både genomtänkt ut och fungerar ypperligt. Frågan är ju om det inte är bättre än många hemsnickrade extraktor-rör. SAAB borde ju testat det lite innan dom valde det
    Har inga högre avgasmottryck i grenröret och det håller ju ner avgastempen.

    Men manlighetsfaktorn i ett extraktor kan det ju alldrig överglänsa

    Mats

  13. #13
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av T-Blå
    Ville bara höra efter om vad ni tyckte/tänkte e det så jäkla farligt? jag har aldrig trimmat saab förr så give me a break!
    har inte heller hittat nått ställe där de säljer extraktor grenrör åt min bil så då tänkte jag se hur långt man tar sig på orig. grejjor..
    själv har jag verkligen inte det minsta emot min hx40, visst laddet kommer sent men tro mig då det väl kommer så kommer det med besked.
    köpte min hx40 nyrenoverad samt med 360 lager för 4000 spänn, enligt mig var det värt varenda krona gämfört mot kullagrade varianter för 20 lök! men det kanske e för oss vanliga dödliga männsikor som inte har råd å skruva i porsche. liten pik.

    NvH//Micke
    Om du testar får du veta.
    Det funkar jättebra med lastbilsagg med, även om bb givetvis är bättre.

    Mats

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Tycker personligen att T3 grenröret till 9000 ser både genomtänkt ut och fungerar ypperligt. Frågan är ju om det inte är bättre än många hemsnickrade extraktor-rör. SAAB borde ju testat det lite innan dom valde det
    Har inga högre avgasmottryck i grenröret och det håller ju ner avgastempen.
    Hej,

    Kom på det efter att jag skrev förra inlägget att du säkert kör T3 i din bil. Jag är ju lite "skadad" av nyare 9000 och 9-5, så när jag säger "originalgrenrör" så menar jag alltid T25-varianten. T3-grenrör är ju, som du säger, inte så pjåkiga...

    Såg din bromsade effekt i en annan tråd förresten. Gratulerar!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Kom på det efter att jag skrev förra inlägget att du säkert kör T3 i din bil. Jag är ju lite "skadad" av nyare 9000 och 9-5, så när jag säger "originalgrenrör" så menar jag alltid T25-varianten. T3-grenrör är ju, som du säger, inte så pjåkiga...

    Såg din bromsade effekt i en annan tråd förresten. Gratulerar!

    Mvh

    KK
    Tackar

    T25 rören kan jag ju hålla med om att ser lite taniga ut, men det finns nog inga lastbilssnurror som passar på T25-fläns

    Mats

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Tycker personligen att T3 grenröret till 9000 ser både genomtänkt ut och fungerar ypperligt. Frågan är ju om det inte är bättre än många hemsnickrade extraktor-rör. SAAB borde ju testat det lite innan dom valde det
    Har inga högre avgasmottryck i grenröret och det håller ju ner avgastempen.
    Hej,

    Kom på det efter att jag skrev förra inlägget att du säkert kör T3 i din bil. Jag är ju lite "skadad" av nyare 9000 och 9-5, så när jag säger "originalgrenrör" så menar jag alltid T25-varianten. T3-grenrör är ju, som du säger, inte så pjåkiga...

    Såg din bromsade effekt i en annan tråd förresten. Gratulerar!

    Mvh

    KK
    Hur mycket blev det då?
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Hur mycket blev det då?
    470 frustande kameler. 537 Nm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Hur mycket blev det då?
    470 frustande kameler. 537 Nm.

    Mvh

    KK
    Mumma
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Brandt
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    ojoj...en till som ska bygga bilen runt nutidens fallossymbolen = den billiga och ack så stora dieselturbon man får tag på billigt.


    Tips: skit i det.
    Har du provat???!!
    P
    olaren kör med HX40 (iosf i sin vo**o 850), med max portad topp och sen har han ett par kammar som bara lyfter 8.5.mm men iallafall har han 1.8 bar vid 3600 rpm ända till 7000 rmp. Tänk vad ett par kammar som lyft 11mm!
    Visst det finns kullagrade historier från runt 20000.- och uppåt.. MEN en lastbils turbo får man för runt 3000:-. Och med en riktig topp, så tycker jag det är ett bra alternativ. Så bojkotta inte lastbils turbo...

    Mvh Brandt
    NP har vassare kammar (kostar dubbelt så mycket som HX40)
    Smidda kolvar (kostar antagligen trippelt så mycket)
    mekaniska tryckare (kostar lika mycket som en HX40)
    NIRA-sprut (kostar som hela orginalmotorn)
    större spridare
    annan IC
    extraktor-grenrör i rostfritt osv. osv.

    Han varvar upp till 8000 och ladd kommer igång ganska sent. Han har en bra bakhjulsdriven chassi och en stark växellåda.

    Vad jag försöker säga är att man lurar sig själv genom att tro att "billiga" turbon är "ett kap". I verkligheten måste man bygga om motorn för mångdubbelt mer än vad turbon kostar för att ens ha chans att utnyttja luftflödet som turbon kan ge. Och även när man gör det får man en motorkaraktär som inte är särskilt trevlig forutom kanske på strippen.

    Så i slutändan har man en motor som har kostat 40000 att bygga bara för att man ska utnyttja den där 4000-kronors dieselagg. Och har man redan lagt ut så mycket pengar så kan man lika gärna lägga till någon tusenlapp och skaffa mindre aggregat som gör motorn betydligt trevligare.

    Det är visserligen upp till ägaren men jag tycker att det är lite vanskligt att lägga ut säckvis med pengar för att kunna använda en "billig" dieselturbo och ha massa hästar mellan 5000 och 6000 varv. Allt detta i en framhjulsdriven bil med stel bakaxel och klen växellåda...så fort det börjar svänga kommer en liten Miata och kör om...
    Signatur...

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    nira kostar ju bara 14900kr där mot så är nog NP`s peektell något dyrare

    du har rätt det är klart att man inte kan slänga ditt turbo och tro att det ä'r frid och fröjd men det är det ju inte heller om man kör tex som jag GTBB turbo modell stor har byt precis lik mycket som NP skillnaden är att min turbo kostar 16000 kr mer

Liknande ämnen

  1. hur är det nu med gt28rs (disco potato) ryms den i en ng900?
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •