Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG9-3 Dieselvärmarproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    NG9-3 Dieselvärmarproblem

    Tjena! underbart forum!

    Nu till mitt underbara problem!
    Har haft konstiga problem med min värmare på min 9-3a ifrån 2007. Har fungerat från och till, ibland sjukt bra, och ibland inte alls, eller bara stått och rökt som en jävla braskamin. Fick någon felkod när jag felsökte med polarens Tec 2 datorn, B0449 (blower fan out of range, fan blocked) tror jag det var. SÅ jag lämnade in bilen på värmarservice där dom bytte "strumpan" packningar brännkammare, och stiften, och han kollade så fläkten snurrade.
    Funkade bra en vecka ungefär! Sen så bara sten dog den utan förvarning. Och några dagar senare fungerade den igen, inte utan problem dock. Själva tillsatsvärmaren ska ju gå hela tiden " om det behövs", om det är under 7 grader dvs. Men den kanske går max 25-30min sen dör indikationslampan. Måste stänga av / starta för att det ska börja igen, för att dö senare!

    SÅ jag fick fram att B0449 har med styrenheten att göra, så tänkte vafan lika bra att byta den med då så har man en fräsch värmare? Så fick tid idag för byte. Men när jag hämtar bilen så fungerar inte värmaren överhuvudtaget? Kan det vara så att den nya styrenheten måste "giftas" in på något sätt?
    Fick fram en till felkod något om Control module internal fault! när jag lånade polarens dator igen!

    Så någon som vet? För jag börjar bli jävligt less när det bara ska krångla hela jävla tiden, sen att det blir så dyrt är ju inte det roligaste med

    Bilen ska in igen på Måndag, men tänker inte ge dom några mer pengar iallafall

    Tacksam för svar

    /Robert Hansson


  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Styrenheten behöver inte giftas in. Ny eller beggad styrenhet? Har de monterat rätt styrenhet? Det måste vara en SAAB specifik, som snackar SAABs "språk". Samt att det finns två olika D5WS & D5WZ (vad som skiljer dem åt vet jag dock ej)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej Tack, joo då har allt läst dom där trådarna! Värmaren fungerade ibland innan jag bytte hela styrenheten. Hade kört minst 1 timme innan jag körde till verkstaden. DÅ gick den som den skulle! Men helt död nu med ny enhet. Själva induktionslampan börjar lysa och kupéfläkten drar igång bara om man direktstartar den, men inget mer

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Styrenheten behöver inte giftas in. Ny eller beggad styrenhet? Har de monterat rätt styrenhet? Det måste vara en SAAB specifik, som snackar SAABs "språk". Samt att det finns två olika D5WS & D5WZ (vad som skiljer dem åt vet jag dock ej)
    Okej då vet jag det att det inte behövs giftas in! Ja det är helt nytt, gjort allt på en auktoriserad verkstad! Kan ju vara så att han kanske inte fått in kablaget helt kanske?

    Här är en bild på själva kartongen på styrenheten!

    Senast redigerat av Tjobbo den 2017-02-11 klockan 13:32.

  5. #5
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Artikelnumret på styrenheten ser korrekt ut. Måndagsexemplar?

    Skillnaden mellan D5WS och D5WZ är att D5WZ inte har egen vattenpump, utan endast styrsignal för pump.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  6. #6
    Två snabba saker att kolla när det gäller värmaren (har jag lärt mig efter egen erfarenhet) :
    1. Kolla kablaget, kan vara dålig kontakt. På min bil, som också hade sämre och sämre fungerande värmare tills den la av helt, så räckte det att service-verkstaden plockade ur värmaren för att mäta på den, satte in den igen och så funkade det (och har sedan dess). Slutsats var att lite kontakt-motion avhjälpte felet.
    2. Värmaren är också känslig på spännings-nivån, kolla upp att batteriet är friskt. Har bytt nyligen, innan dess fick jag starta och trycka bort elvärme i stolen och bakruta för att värmaren skulle gå hela tiden (vilket är bättre för då jobbar väl motorn bättre också tror jag... )

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Vill bara meddela att det var det nya styrdonet som var trasigt/fungerade inte. Vi satte tillbaka gamla, då hoppade värmaren igång direkt! Så väntar på att verkstaden ska beställa en ny just nu

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmarproblem 9-5 TID 2,2 -03-
    Av sOFFe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •