Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Elfel 9-3 TTiD, startar inte samt massor annat

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Elfel 9-3 TTiD, startar inte samt massor annat

    Har fått ett litet jobbigt fel, har hänt en gång tidigare men det skyllde jag på att det var kallt.

    Men hur som, det började under körning med att antisladd ur funktion sen ljuslängdreglering, stereon började stänga av sig, dieselvärmare, instrumentbelysning, airbag varnade samt styrservon slutade fungera.

    Körde till jobbet och stängde av den och testade att starta, allt lyser upp men när man drar på starten så är det precis som det är för lite ström.

    Rattlåset går inte i och det klickar inte när jag stoppar in nyckeln.

    Batteriet är 2år gammalt men ska försöka få det på laddning. Men det känns som nå är galet. Eller är den bara jäkligt känslig för låg spänning?

    Är en 2010 med 14500mil på mätaren


    Edit:

    Hittade felet efter många om och men.

    Hade bytt generator till en från speedparts och då är remhjulet av undermålig sort som tappar drivning och gör att den laddar dåligt utan att lampan tänds.

    Så har nu bytt till ett nytt från INA

    Att tänka på är att det är helt fel sort som sitter monterad från speedparts så då har dom löst det genom att schimsa med brickor bakom hjulet så dom måste tas bort så remmen går rakt. En annan sak som jag noterade nu under bytet är att det som satt är större så det är förklaringen till att det har varit ett helvete att få dit remmen.
    Senast redigerat av lutte den 2017-03-17 klockan 20:51.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    ng9-3 är väldigt känslig för batteriets status. 2 år är lite kort livslängd men fullt möjligt att knäcka ett batteri på kortare tid än så. Dina symptom stämmer bra med klent batteri. Jag stödladdar med CTEK MXS 5.0 ca 1 gång per månad, rekommenderas.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag har även läst om att generatorn har varit ett problem på TTID och TID om det även gäller din års modell lite osäker.
    Det felet brukar bilen larma om pga att generator lägger av helt. Ibland kan det vara att generator som laddar dåligt av olika orsaker skadade sladdar lös anslutning.
    det kan vara värt att kolla upp när du kollat batteriet
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Får lov o börja ladda batteriet för vi kör endel dieselvärmare.
    Sen får man kanske lov att köpa ett nytt batteri av bättre slag än det från biltema som sitter nu.

    Generatorn bytte jag i somras då den plötsligt slutade ladda när sambon skulle iväg. Men ska gå över anslutningarna på Generatorn och mäta laddspänningen när jag har kablat igång den.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Det är tydligen inte helt ovanligt att några kablar i kabelhärvan vid batteriet vibrerar av på TiD/TTiD runt 15000mil +- . Då får man allsköns knepiga fenomen. Kablaget är tydligen tajt draget. Micee har skrivit något om detta i hans projekttråd när han lagade en kundbil & fick byta ut kabelstam m.m.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Tänkte återkoppla, mätte batterispänningen till 11v så det var dåligt klös!

    Men likväl tycker jag att det är konstigt med alla dessa fel under körning, generatorn laddar ju som den ska så förstår inte hur jag kan köra 4.5mil o sen skiter bilen ner sig.

    Bilen är iaf igång och står på laddning nu, så imorgon ska vi till bilhandlarn och kika efter en ersättare för det känns väldigt labilt med en bil som kan börja stänga ner vitala funktioner under färd.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Biltema har väl inget batteri som passar fullt ut i en TTiD?

    Är t.ex. en cell kortsluten så skiter det sig rejält. Så med 11v är det inga bra förutsättningar. Väl värt att prova ett annat/nytt batteri. Synd att dumpa bilen om det bara är batteriet som gett upp.

    Ett sånt här ska det vara, eller motsvarande, L 315mm x B 175mm x H 175mm
    http://tudor.se/batteri/ta852-tudor-high-tech/
    http://www.varta-automotive.se/sv-se...ic/585-200-080

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Håller med Fredrik.

    Sen även underhållsladda med en riktig CTEK.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag har biltema AGM 80 amp batteri i min passar utan problem fast när jag köpte bilen så fanns det ingen plast skydd över batteriet. Då menar jag det stora svarta.
    Det har kanske aldrig funnis ett sånt på TTID -11, i vilket fall som helst utan det så är det inget problem.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Detta 80800 ? L 314 x B 174 x H 190
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000029874/

    Då kanske detta EFB 80 också är användbart
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000036160/

    Går det in med 190 i höjd under huven, ja då är det ju okej. Jag har inte provat högre än 175mm då jag köpte ett Exide/Tudor EA852 med samma mått som original.

    TTiD har inget lock över batteriet.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Ja jag kör med biltema 80800 sen snart ett år tillbaka.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Så bra! Det breddar ju utbudet om man kan använda 190mm höga batterier i TTiD

    https://basba.de/batterien/autobatte...&abmlaenge=189

    och inte bara 175mm höga

    https://basba.de/batterien/autobatte...&abmlaenge=189

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Tillägga jag har ett lite plastlock över pluspolen som följer med batteriet. När jag mätte och satt lite modellera på pluspolen för att se ifall det gick emot och det var inga problem.
    Saab kan själva ha högre avståndsmarginaler med tanke på hur motorhuven ska knycklas ihop en krock för att undvika risken för kortslutning. Men plats får det fast som alltid när man ändrar saker finns det risker.
    teknikerna på SAAB tänkte nog på fler parametrar än vad vi gör.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Här blev det livat, så klart det kan kännas lite illa att byta bil för att batteriet är dåligt.
    Men jag resonerar så att om vi är o kör i inlandet och nästa batteri bestämmer sig för att sluta fungera vill jag gärna kunna köra till närmsta samhälle med fungerande lysen, abs, airbag och liknande grejer.

    Och saaben verkar inte kunna det om batteriet är dåligt trots full snurr på Generatorn.

    Med 1 barn och 1 till på gräddning så vill jag kunna lita på bilen.


    Ska in på måndag och hämta ett nytt valtra eller annat liknande kvalité. För biltema känns som ett osäkert kort.
    Vilket batteri hade ni rekommenderat tänkte mig kring 1000-1700kr

    Men man får se, kanske saaben blir kvar men det får man bara sia om. För det är en otroligt fin bil annars

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av lutte Visa inlägg
    Men jag resonerar så att om vi är o kör i inlandet och nästa batteri bestämmer sig för att sluta fungera vill jag gärna kunna köra till närmsta samhälle med fungerande lysen, abs, airbag och liknande grejer.

    Och saaben verkar inte kunna det om batteriet är dåligt trots full snurr på Generatorn.
    Det är inget unikt för saab att det blir flipperspel i instrumenteringen. Varenda elektroniktung modern bil är beroende av ett friskt batteri.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är inte för inte som en del Mercedes har dubbla batterier!
    Det går ju alltid att starta med kablar och köra, det är just i startögonblicket som spänningen dippar väldigt lågt om batteriet är dåligt och då fungerar inte elektroniken alls.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Batteri får man se som förbrukningsvara, precis som med bromsar, avgassystem, m.m.

    Är man orolig att bli stående får man helt enkelt byta ut batteriet i lämpligt intervall, oavsett bil.

    Mitt original TTiD -2011 batteri dog i somras, från en start till en annan. En batteri cell med kortis. Då har jag ändå tagit väl hand om det med regelbunden underhållsladdning. Visst, inget kul när det händer, nu var jag som tur hemma med bilen på garageinfarten. En kompis med Ford stannade för att tanka på en obemannad mack, sen kom han inte där ifrån utan hjälp.

    Så det sker, när det sker. Byt batteri ca var 5:e år, oavsett behov, så minskar du risken att få stopp.

    Köp en Ctek battery sense för att hålla koll på batteriet
    http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE

    Samt underhållsladda med jämna mellanrum för att hålla SOC (State of Charge) på vettig nivå. Använd en kvalitetsladdare, typ Ctek.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag har en TTid aero -11 och min far har en likadan fast en -08. Min började starta dåligt (som att det ej va kräm i batteriet, nytt ifjol) när de va kallt, samt ladda inte mer än 13v, pluspolen blev även väldigt varm.

    Provade att jorda om provisoriskt och lite annat men det visade sig att det va brott i den grova strömkabeln till batteriet, så efter omskarvning så laddar den nu 14.5 och startar utan problem.
    Min far hade precis samma problem och blev bra efter samma lösning.

    Antar att det är nån sjuka på dom.
    Hoppas det hjälper nån som har samma problem , mvh ekwall
    Senast redigerat av Fekwall den 2018-01-25 klockan 12:27.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Liknande problem förekommer i stort sett överallt där det är stora strömmar som flyter. Det blir varmt och kallt omväxlande och olika material rör sig olika mycket beroende på olika utvidgningskoefficienter. Problem har förekommit mellan batteripolklämma och kabel, inne i kablar, mot polskruvarna på generatorn m fl ställen. Det finns en hel del gamla trådar om liknande problem men ofta är det svårt att hitta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. og9-3 startar inte. Elfel?
    Av molle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 23:57
  2. Bilen startar inte, elfel?
    Av busen42 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 19:28
  3. Oj! Hjälp! Bilen startar inte längre (elfel?)!
    Av PQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •