Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Laxen är död...funderar på ny pendlarbil

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Laxen är död...funderar på ny pendlarbil

    Hej alla!

    Har inte hunnit skriva detta i projekttråden än, men har tyvärr dåliga nyheter om min kära 9-5 Aero, Laxen från 2002. Inget oljetryck och inget uppenbart fel som inte går att hitta utan i princip motor-ur-och-renovera.

    Sådant finns det tyvärr varken tid eller energi för, så ett av spåren jag går på nu är att helt enkelt köpa en ny bil och sälja Laxen där den står.

    I alla fall, jag har långt till jobbet och gör pendlingen två gånger per vecka med övernattningslägenhet. Pendlingen sker på E4 mellan Jönköping och Linköping, alltså motorvägsfart. Det ska vara en bil som inte dricker alltför mycket (Laxen var etanolkonverterad och drog sådär 1.2 liter per mil) samtidigt som den inte är för dyr i service och reparationer. Dessutom vill jag ha en någorlunda bekväm och tyst bil som inte gör mig galen av oljud. 9-5 kändes nog nästan som en perfekt pendlarbil.

    Eftersom jag just nu letar rätt brett behöver det nödvändigtvis inte vara just Saab, även om hjärtat ligger där, och fruns 9-5 2006 kombi är en fantastisk bil.

    I vilket fall, just idag funderar jag i följande banor: 9-3ss alternativt 9-3sc. Vet at -03 och -04 hade problem så jag tittar nog först och främst efter -05. Jag har dock ganska dålig koll på B207-spisarna även om det inte verkar finnas särskilt allvarliga problem minus balanskedje-historien. Eftersom vi har en 9-5 kombi i familjen behöver det inte nödvändigtvis vara en stor bil, utan 95% av tiden sitter jag själv med enbart lite packning. 9-5:an tar vi till långresorna.

    Budget är någonstans runt 30k, gärna under, men hittar jag rätt bil kan jag gå upp lite mer. Jag kör väldigt många mil, Laxen köptes juni 2014 vid 17500 mil, nu feburari 2017 har den passerat över 26500 mil!

    Efter lite blocket-surfande hittar jag följande två bilar som jag tänkte att jag kastar ur mig här:

    https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=17&w=2

    https://www.blocket.se/kronoberg/Saa....htm?ca=17&w=2

    Något speciellt ni reagerar på vad gäller dessa? För högt pris? Är Diesel något alternativ? Finns det kanske något annat bilmärke jag bör titta på? Saabarnas fördel är ju att de är relativt billiga i inköp.

    Jag gillar om det finns parkeringssensorer eftersom en del fickparkering sker. Sedan har jag sommardäck från Laxen liggandes så jag behöver egentligen bara bra vinterdäck.

    Inte särskilt kul när ens ögonsten går sönder, men hoppas att jag hittar något som passar pendlarlivet.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Ett litet tips kan vara att kolla efter ev Cadillac BLS, du får ju en 9-3 fast med ett annorlunda utseende och lite mer ljudisolering.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Din etanolkonvertering verkar inte ha fungerat så bra om den drog så mycket som 1.2L/mil vid långkörning.

    Våran svarta ligger på knappt 1L E85, den körde jag även på BF95 ca 0.7 nyligen i nästan 50mil.

    Men man sitter skönare i 9-5 om man åker långt jämfört med 9-3.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Ja rekommenderar inte 9-3..själv sitter jag illa i dom stolarna och då är jag inte lång.
    Saab 9000 lågmilare eller 9-5 oslagbart...dock en del skruvande

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Jag satt jättebra i min ng9-3, även under långkörningar. Fast och bra stöd men ändå inte träsmak. Jag är inte heller så lång och tror nog att stora personer sitter bättre i 9-5. Sedan är det nog mycket en personlig sak också.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag sitter också jättebra i min 9-3 2005 (175 cm 77 kg) även om jag inte gillar det snikiga halvskinnet. Ljudkomforten är inte på topp men mina däck är inte heller på topp så det kan bli bättre.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av toien Visa inlägg
    Ett litet tips kan vara att kolla efter ev Cadillac BLS, du får ju en 9-3 fast med ett annorlunda utseende och lite mer ljudisolering.
    Intressant tanke, ska förstås undersökas! Lite emot amerikanska bilar sedan tidigare, men det är ju nästan en saab

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Din etanolkonvertering verkar inte ha fungerat så bra om den drog så mycket som 1.2L/mil vid långkörning.

    Våran svarta ligger på knappt 1L E85, den körde jag även på BF95 ca 0.7 nyligen i nästan 50mil.

    Men man sitter skönare i 9-5 om man åker långt jämfört med 9-3.
    Ja, det kanske inte var helt 100, konverteringen gjorde jag själv. Ska sägas att 1.2 är total förbrukning, dvs. motorväg + sista biten i stan. Inte riktigt blandad körning alltså.

    Okej, jag kanske bör provsitta ng9-3 i så fall innan jag helt går vidare från 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av snurrbo Visa inlägg
    Ja rekommenderar inte 9-3..själv sitter jag illa i dom stolarna och då är jag inte lång.
    Saab 9000 lågmilare eller 9-5 oslagbart...dock en del skruvande
    Tack för input! Själv är jag 192 cm lång och sitter som en kung i 9-5, måste testa 9-3 först alltså.

    Håller med om 9-5, dock finns det mindre och mindre tid för skruvande just nu...

    Tack för inputen så länge! Har fått ett PM med erbjudande om fin 9-3 2.0 som ska kollas upp!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Intressant tanke, ska förstås undersökas! Lite emot amerikanska bilar sedan tidigare, men det är ju nästan en saab



    Ja, det kanske inte var helt 100, konverteringen gjorde jag själv. Ska sägas att 1.2 är total förbrukning, dvs. motorväg + sista biten i stan. Inte riktigt blandad körning alltså.

    Okej, jag kanske bör provsitta ng9-3 i så fall innan jag helt går vidare från 9-5.



    Tack för input! Själv är jag 192 cm lång och sitter som en kung i 9-5, måste testa 9-3 först alltså.

    Håller med om 9-5, dock finns det mindre och mindre tid för skruvande just nu...

    Tack för inputen så länge! Har fått ett PM med erbjudande om fin 9-3 2.0 som ska kollas upp!
    Ifall det är ett alternativ så kolla upp 9-3 ttid drar runt 0.4 landsväg och man sitter lika bra som på min 9-5a (är 1.90)

  9. #9
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ifall det är ett alternativ så kolla upp 9-3 ttid drar runt 0.4 landsväg och man sitter lika bra som på min 9-5a (är 1.90)
    Absolut en intressant bil, men verkar vara dyra i inköp.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    pendlar du så mycket så skulle jag ju definitivt kika på en diesel isåfall.

  11. #11
    Vilket ET har dina sommarfälgar på Laxen? Är det original ET så ser det aningen knepigt ut på ng9-3 (kan vara något att tänka på bara!) De kommer för långt in.. Kanske spelar mindre roll om det "bara" är en pendlingsbil.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det går att sätta spacerplattor också. Det behövs ju inga bultomvandlingsspacers utan bara vanliga enkla spacers.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Absolut en intressant bil, men verkar vara dyra i inköp.
    Det e de men de är relativt problemfria bilar så du vinner på de i längden, speciellt om du ska ha de men 2+ år annars valfri TDI från VW gruppen som Skoda octavia borde funka fint.
    Senast redigerat av amazinjoey den 2017-02-09 klockan 15:58.

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Återigen tack för alla förslag! Jag har lite att läsa på om.

    TTiD är förstås en dröm, men eftersom detta blir en oförutsedd utgift är budgeten inte tillräckligt stor för en sådan... Satsar nog ändå på något med lägre inköpspris och så får jag byta i framtiden.

    Ska kika på VAG TDI!

    Har fått ett erbjudande om en ng9-3 2.0t biopower 2009 175/200hk med automatlåda som verkar fin för bra pris av en på detta forum, tack! Någon som har koll på om automatlådan i ng9-3 2009 är trevlig att ha? Blir det törstigt?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Återigen tack för alla förslag! Jag har lite att läsa på om.

    TTiD är förstås en dröm, men eftersom detta blir en oförutsedd utgift är budgeten inte tillräckligt stor för en sådan... Satsar nog ändå på något med lägre inköpspris och så får jag byta i framtiden.

    Ska kika på VAG TDI!

    Har fått ett erbjudande om en ng9-3 2.0t biopower 2009 175/200hk med automatlåda som verkar fin för bra pris av en på detta forum, tack! Någon som har koll på om automatlådan i ng9-3 2009 är trevlig att ha? Blir det törstigt?
    Den fungerar och är relativ skottsäker 6 växlad och klarar upp till 440nm har jag för mig

  16. #16
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vilket ET har dina sommarfälgar på Laxen? Är det original ET så ser det aningen knepigt ut på ng9-3 (kan vara något att tänka på bara!) De kommer för långt in.. Kanske spelar mindre roll om det "bara" är en pendlingsbil.
    Dotz Shuriken 17" sitter på med 225/45/17 Michelin Primacy 3 är sommardäcken. Är nybörjare på det där med ET, men ska kolla upp!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Den fungerar och är relativ skottsäker 6 växlad och klarar upp till 440nm har jag för mig
    Kul att höra att automaten är trevlig! Tror dock inte det blir fråga om trim på denna bil (får se vad jag säger efter ett år, haha)
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    5 växlad och går relativt snålt med 630-spridare.

    Har en sådan oxå sedan ett tag.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    5 växlad och går relativt snålt med 630-spridare.

    Har en sådan oxå sedan ett tag.
    Du menar att du har modifierat din automat-B207 med 630cc-spridare? Några insikter i förbrukningssiffror?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Japp, T & R Sälen med takbox och full packning. Låg runt 0.8 på BF95. Överraskande billigt gick den.
    Även om den bara är 5-stegad så går den riktigt mjukt. Aeron 210hk har 6-växlad.

    Men som jag skrev förut så tog jag 9-5an häromdagen en tur till Trollhättan och man sitter skönare i dom.

    På den finns det annons ute ((=

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-09 klockan 21:29. Anledning: Länk
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Japp, T & R Sälen med takbox och full packning. Låg runt 0.8 på BF95. Överraskande billigt gick den.
    Även om den bara är 5-stegad så går den riktigt mjukt. Aeron 210hk har 6-växlad.

    Men som jag skrev förut så tog jag 9-5an häromdagen en tur till Trollhättan och man sitter skönare i dom.

    På den finns det annons ute ((=
    Länk till annons?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Svar: 496
    Senaste inlägg: 2018-08-25, 09:29
  2. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  3. 9-3 1,8 i 122 hk duger den som pendlarbil ?
    Av maysula3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 22:25
  4. Pendlarbil 30-50000kr
    Av brollann i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:56
  5. Saab 9-5BP 06- som pendlarbil?
    Av änga326 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •