Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Missljud från motorn, Saab 9-3 Aero -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17

    Missljud från motorn, Saab 9-3 Aero -00

    Hej!
    Igår upplevde jag en förändring i ljudet från motorn. Det är varvtalsberoende och låter liknande som om ngt ligger mot en snurrande fläkt. Jag kontrollerade fläkten men kunde inte härleda ljudet till dit. Däremot låter det mer i framkant av motorn än in mot kupén. Jag upptäckte också att bränsleförbrukningen ökat efter ljudets tillkomst. Samtliga oljenivåer ligger inom godkända gränser, men tidigare under vintern har ett svagt oljedropp märkts från höger framkant på bilen. Förstår att det eventuellt är svårt att dra några direkta slutsatser men är det någon härinne som kan tänkas ha en uppfattning om felet?
    Tack på förhand!
    /Martin
    Saab 9-3 Aero 2000

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Servopump? Ac-pump? Prova att lätta på remspännaren när bilen är igång. Tystnar ljudet är det relaterat till nåt den driver. Haka av remmen (när bilen är avstängd!) Och snurra på dom olika aggregaten eller löphjulen.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Oljeläckage på högersidan brukar vara från remhjulet på vevaxeln. Troligtvis inte relaterat till missljudet dock.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Har haft mina funderingar kring servopump samt ac-pumpen. Detta borde väl iofs inte påverka bränsleförbrukningen? Ljudet har heller inte skiftat karaktär i samband med rattvridningar eller förändringar i AC-kontrollen. Kan turbon vara boven i dramat?
    Ska testa att slacka remspänningen.
    Saab 9-3 Aero 2000

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Oljeläckage på högersidan brukar vara från remhjulet på vevaxeln. Troligtvis inte relaterat till missljudet dock.
    Läckaget kommer längre fram, någonstans mellan servopumpen och neråt.
    Saab 9-3 Aero 2000

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kan vara styrservoröret som rostat sönder och läcker. Vanligt på dessa bilar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kan vara styrservoröret som rostat sönder och läcker. Vanligt på dessa bilar.
    Ja, märkte det förra våren då jag bytte det röret som går i underkant på kylaren.
    Saab 9-3 Aero 2000

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Efter viss felsökning kan jag konstatera att det är från ac-kompressorn som det låter illa.
    Oljeläckaget har inte med detta att göra, ser ut att komma från slangen/röret mellan oljefilterhuset och oljekylaren.

    Vad gäller kompressorn så ser det ut som den efter ett tag slirar under en kort period för att sedan snurra normalt igen. Ingen effektnedgång kan märkas inne i bilen när man maxar accn. Om kompressorn går trögt kan ju detta hänga ihop med den ökade bränsleförbrukningen.
    Saab 9-3 Aero 2000

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Tråkigt att det är just AC:n. Den är ingen billig historia att fixa. Men för att undvik att den rasar ihop totalt som min gjorde... så byt rem till en utan Ac och fixa sedan ac:n när tid och pengar finnes.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är det inte onödigt mycket jobb att byta rem? AC-kompressorn har en elektromagnetisk koppling. Plockar man ur säkring nr5 (15A) i säkringscentralen i motorrummet så kommer kompressorns koppling inte aktiveras och kompressorn kommer stå still.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Problemet är att ofta är det själva kopplingen som skär ihop,då spelar det ingen roll om det är nån säkring i eller inte...

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Okej, det köper jag. Man kan ju testa ändå att dra säkringen först och se om missljudet försvinner, och om det gör det så lär det väl gå att köra utan att byta rem?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ja det kan man. Min började med att låta lite konstigt och funka lite si och så. Då körde jag alltid avstängd och sen ryckte jag säkringen för att frun var och fingrade på knapparna hela tiden. Men efter nån vecka så ska det ihop fullständigt! Frågan är om det är värt att försöka laga på den pumpen/kopplingen ens.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Tack för alla kloka funderingar!
    Testade att plocka säkringen. Ingen skillnad, dvs den frikopplade inte, tyvärr. Borde ju tyda på att lager(missljudet) och kopplingen är kass.
    Vad händer om man trots allt kör och ac-kompressorn snurrar fast den inte fått elektrisk styrning om det. Borde ju innebära att trycket stiger mot max i kylsystemet...
    Saab 9-3 Aero 2000

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja då riskerar den att överhetta och skära. Normalt kopplar den ur när temperaturen i kompressorn kommer upp i ett visst tröskelvärde, för att sedan koppla in igen när det understiger ett lägre tröskelvärde. Om det nu inte går att koppla ur så kommer temperaturen i kompressorn fortsätta öka, med risk för överhettning.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Får bli en rem avsedd för 9-3 utan AC så länge.
    Kommer fortsätta leta info om vad som anses billigast/bäst som åtgärd på kompressorn.
    Förslag?
    Saab 9-3 Aero 2000

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Jag följer denna tråd då jag inte fixat min ac ännu. Skriv gärna här hur du gör.
    Mvh

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Håll koll på diverse ställen som säljer mycket saab delar. Speedparts, Maptunparts, Neo brothers (england), för att bara nämna några.
    Det kan alltid komma nåt erbjudande. Såg för nåt årsedan en ac kompressor till min 9-5 -01 för bara några hundra. Jag va nästan på väg att köpa bara för att
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #19
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Har samma fel på min 9-3a. Och eftersom det inte satt någon rem på motorn när jag tog över bilen kunde jag känna direkt på remhjulet Det känns liksom som att grus kommit in i lagret och det snurrar ej fritt. Googlade lite och kom fram till att det var ett vanligt problem som enklast löses med en kortare rem. I mitt fall var det frågan om att ens få motorn att starta så AC-funktionen kändes inte så viktig just då. Har även för mig att jag läst att man kan byta ut bara lagret och behålla kompressorn, men det har jag kanske drömt?

    Men med det sagt så är även jag intresserad av hur detta utvecklar sig för dig då det är av intresse även för mig att titta på detta. Jag vet inte ens om jag har köldmedium i, men jag måste ju börja någonstans...
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Har tittat lite på en rasad magnetkoppling,att renovera är inte möjligt utan specialverktyg som en speciell lageravdragare tex.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. missljud från motorn med filmklipp 9-5 aero -00-
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 11:48
  2. 9-5 Aero med låg effekt och missljud från motorn, vad felar?
    Av Turboaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 13:10
  3. Missljud från motorn på min Saab 900 av 96årsmod
    Av Flumdum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 17:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •