Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 2.0 vector 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19

    Saab 9-5 2.0 vector 2007

    Jag är interesserad i 9-5:an som står i annonsen i eskilstuna, jag undrar om någon känner till bilen eller företaget. Jag har ringt dit och bilen var 'perfekt' utan någon rost/skador/bucklor. Jag tvivlar lite på vad de säger, finns ju alltid nåt rost eller nåt. Bor inte direkt nära för att kolla.

    Saab 9-5 VECTOR 2.0T NY SERVAD DRAG http://www.blocket.se/vi/66525345.htm

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vad förväntar du dig för svar? Klart den är "perfekt"
    Jag har aldrig hört en försäljare avslöja brister direkt om de inte är uppenbara, man måste upptäcka dem och fråga specifikt.

    Bilderna ser schyssta ut men jag skulle börja med att kolla upp historik, kolla med tidigare ägare, kolla alla detaljer i serviceboken innan jag kollar och provkör. Servad med rätt intervall för en E85 bil?
    Be dem fota bilen på de kända ställena för rost.
    insida tanklock, skärmkanterna bak, både framtill vid hundbenen men även i bakkant, bakluckans underkant men även överkant på insidan närmast taket, insidan på dörrar in nederkant och i framkant. Rosten kommer längs fogmassan först och det gäller även fogen på undersidan av huven.
    Det man borde kolla är ju bakom all plast och under men det kräver lite mer och är nästan omöjligt.
    Lyssna på kamkedja och helst kolla spännaren är ju önskvärt men också svårt.

    Värt att kontrollera är även växellådan, 1an, 2an och backen lätta att få i? glapp i länkage?
    Kontrollera Xenonljusen, backsensorer och också saker man kan undvika utgifter.


    Har varit på den firman i kikat på en 9-3 Aero åt Johan H när han var på jakt efter en sådan.
    När jag var där hade de en spekulant på en XC90 och de startade upp den inomhus och varvade som fasen så det stank i hela lokalen... och i allt oväsen hördes mantrat "Billigaste i hela Sverige" någon som jag även fick veta om Aeron jag kikade på.

    Firman, Njä ger ju inget förtroende men det måste inte vara dåligt för det.
    Bilen ser dock rätt OK ut.

    Synd att du skrev så sent, var inne i Eskilstuna tidigare idag och kanske får jag några minuter över imorgon men jag kan inget lova.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Tack för svaret, men jag har skickat ett mail med dessa frågor men fick inget svar. Då ringde jag dit och fick prata med 2 försäljare och svaren var direkt ingen rost, är perfekt, utan att det kändes att de kollade. Och jag vet var de brukar rosta så det lät osannolikt att det inte fanns nåt rost alls eller nåt att anmärka(inget är omöjligt iofs) och det är darför jag vänder mig till forummet. Fanns ju en del ägarbyten sista åren.
    Företaget har byt namn för ett par år sen, undrar därför om det fanns några erfarenheter med företaget.
    Som du säger bilen behöver inte vara sämre för det.

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    På bilderna som är på avstånd så ser den väldigt bra ut. Priset tycker jag känns ganska bra. En sak jag lärt mig genom åren med de tre 9-5or jag ägt är att man ska kolla så bakvagnsbussningarna är bytta. De är nog så dyra att åtgärda och inte allt för lätt att se/känna när man är hos en bilhandlare och snabbt provkör. Bra att kolla upp om man vill undvika sura kostnader i efterhand.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av timo71 Visa inlägg
    bilen var 'perfekt' utan någon rost/skador/bucklor. Jag tvivlar lite på vad de säger, finns ju alltid nåt rost eller nåt.
    Rost - Check, finns
    Skador - Check, finns om än små
    Buckor - Inte vad som gick att se där den var rejält inparkerad, 2cm framför och bakom och dörrarna gick att glänta lite på.

    Och den är med största sannolikhet omlackerad på båda bakskärmarna.

    Mitt tips är - Glöm den!

    Säg till via PM om du vill ha bilder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Tack, det var väldigt snällt av dig att kolla efter bilen.
    Jag tar annars gärna emot några bilder.

    Tack!
    Senast redigerat av timo71 den 2017-02-09 klockan 21:56.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du får en länk till ditt hotmailkonto i morgon
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Ok toppen!

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •