Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Stereon är stendöd i min 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Stereon är stendöd i min 9-5 Aero

    Hej

    Jag har för ca ett år sedan införskaffat mig en Saab 9-5 Aero -02. Nu i höstas började jag få problem med stereon. I början var det att den inte startade när man startade bilen men någon minut senare så hoppar den igång. Sedan fortsatte det med att när jag satte igång rutvärmen till bakrutan eller när jag blinkade så bara dog den för att sedan starta när blinkers/rutvätmen stängdes av. Men nu sedan i december någon gång har den inte startat över huvud taget.
    De saker jag har kollat själv är följande.
    Kollat alla säkringar så dom är hela, även den som sitter bakom stereoenheten.
    Har mätt ifall bilen drar någon tjuvström men värdena var normala.
    Har även bytt batteriet nyligen då det var kasst.
    Jag har mätt så att stereon får ström från kontakterna på baksidan och det fick den.

    Är stereon kass eller har någon annan varit med om samma problem?
    Jag blir väldigt tacksam för svar!

    Mvh
    Jesper

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS

    Kolla att enheten är ordentligt jordad.
    Vilken modell har du på huvudenheten?
    En annan enhet borde gå att hitta billigt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej
    Tack för snabbt svar.
    Modellen på stereon är Pioneer FX-M2017 ZSA originalstereo.
    Ska dubbelkolla jordningen i eftermiddag.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det hade ju varit bra att berätta i inledande post, då kan jag rekommendera bruksanvisning till den enheten.
    Har ju egentligen inget med Saab att göra. Det kan ju lika gärna vara en dåligt gjord installation
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Okej trodde bara det fanns en originalstereo

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pioneer beteckningen brukar aldrig användas om det är original, det lät som en eftermarknads enhet.
    Då är tipset att byta enheten rakt av först, brukar kosta nån hundring
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Okej jag tog bara modellnamnet som stod på.
    Är det inte massa krångel med att byta enhet har läst att man måste skilja och gifta in med tech2 och så?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Krångel vet jag inte om det är men Tech2 är ett krav
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-08 klockan 14:20.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag var med om att min stereo inte fungerade i min og9-3a. Den gav alltså ingen respons på någon knapptryckning och inget meddelande i SIDen. I mitt fall var även saker som bakrutetorkare, intervalltorkare och blinkers ur funktion (kollade aldrig bakrutevärmen eftersom det var sommar). Efter mycket felsökning kom jag fram till att det troligtvis var DICE-enheten som var felande. Och mycket riktigt, efter byte av DICE och ingiftning av denne, så hoppade även stereon igång.

    Jag är långt ifrån SABB-kännare, men eftersom jag kände igen en del av problemet ville jag dela med mig av mina erfarenheter.

    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Toppen, det är ju det forumet bl.a. är till för

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Jag var med om att min stereo inte fungerade i min og9-3a. Den gav alltså ingen respons på någon knapptryckning och inget meddelande i SIDen. I mitt fall var även saker som bakrutetorkare, intervalltorkare och blinkers ur funktion (kollade aldrig bakrutevärmen eftersom det var sommar). Efter mycket felsökning kom jag fram till att det troligtvis var DICE-enheten som var felande. Och mycket riktigt, efter byte av DICE och ingiftning av denne, så hoppade även stereon igång.

    Jag är långt ifrån SABB-kännare, men eftersom jag kände igen en del av problemet ville jag dela med mig av mina erfarenheter.

    Lycka till!
    Tack för svar.
    Jag är inte så insatt i det elektroniska i bilar, men vad är en DICE? var sitter den och vad kostar en ny?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    dice och twice är två småhjärnor inne i kupén, dice sitter i en relähärva framför förarens vänstra knä. Måste så vitt jag vet installeras med tech2. Finns gott om beg enheter, kolla blocket och tradera, eller bildelsbasen.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    I mitt fall var även saker som bakrutetorkare, intervalltorkare och blinkers ur funktion (kollade aldrig bakrutevärmen eftersom det var sommar). Efter mycket felsökning kom jag fram till att det troligtvis var DICE-enheten som var felande.
    Lite skeptiskt till det men prova gärna dessa funktioner inkl. elbakruta, kylfläkter, dimbakljus, stråklastarrengöring, knapp och reglagebelysning för dessa sköts av DICE
    Och prova helst samtidigt som stereon krånglar.
    DICE matas via flera säkringar i gaveln på instr.brädan: 17, C, 5, 16, 8, 20,27
    En DICE bör gå att hitta billigt på skroten och sedan få inprogrammerad i bilen med Tech2 (Reservdelsproggammering)

    Radion har 2 matningar 30+ och 15+ så jag skulle snarare kolla att tändningslåset fungerar korrekt fast när det felar brukar radion inte stängas av när man tar ur nyckeln men värt att kontrollera för att utesluta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lite skeptiskt till det men prova gärna dessa funktioner inkl. elbakruta, kylfläkter, dimbakljus, stråklastarrengöring, knapp och reglagebelysning för dessa sköts av DICE
    Och prova helst samtidigt som stereon krånglar.
    DICE matas via flera säkringar i gaveln på instr.brädan: 17, C, 5, 16, 8, 20,27
    En DICE bör gå att hitta billigt på skroten och sedan få inprogrammerad i bilen med Tech2 (Reservdelsproggammering)

    Radion har 2 matningar 30+ och 15+ så jag skulle snarare kolla att tändningslåset fungerar korrekt fast när det felar brukar radion inte stängas av när man tar ur nyckeln men värt att kontrollera för att utesluta.
    Då är det nog inget fel på DICE eftersom alla dom funktionerna du räknade upp fungerar utan problem. När jag mätte inkommande till stereon hade jag när tändningen inte var på 12.7 V på 30+ och inget på 15+ och med tändningen på hade jag ca 11.8 V på både 30+ och 15+.
    Kan det vara så att det är någon liten kortis i stereon som suger på batteriet? För när bilen stått stilla ett tag (8h +) så är den väldigt seg att starta, men den kommer alltid igång till slut. Men om den bara stått någon timme startar den direkt.
    Angående tändningslåset så ibland när man stänger av bilen så slocknar inte halvljusena utan då får man sätta på tändningen ingen och sen stänga av. Så kan kanske vara den det är fel på.
    Senast redigerat av Jopy1312 den 2017-02-09 klockan 12:35.

  15. #15
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Insåg att det var något av ett långskott, såg bara kopplingen till elbakrutan och blinkers. Har man en DICE-enhet över så är det en enkel sak att testa med.

    Dock behövde DICE inte giftas in för funktion i min og9-3. Ingiftningen behövdes för stereons funktion (som inte känner igen DICEn). Men blinkers, interiörbelysning, helljus, intervalltorkare osv fungerar omgående utan ingiftning.

    Ditt "halvljusproblem" har även jag på min og9-5a och det gäckar mig. Om du har samma problem som jag, så stängs stereon av, men inte ljusen, detta händer cirka var tjugonde gång. Efter att ha vridit nyckeln till "on" och tillbaka till "lock" igen slockar ljusen och stereon hoppar igång. Jag har dock inga andra stereorelaterade fel på denna vagn dock.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    DICE gifts aldrig in utan reservdelsprogrammeras för att anpassas mot bilens funktioner.
    Saken i OG9-5 som behöver giftas in har i regel med stödskydd att göra. TWICE, MUI, Radio, ECU/T7


    Problem med att ljus inte släcks kan mycket väl ha med jordfel att göra.
    Jag hade skadat kablage på en av mina 9-5 Sedan i kablaget över till bakluckan vilket bl.a. fick till följd att Xenonljusen lyste trots att jag tagit ur nyckel och låst/larmat.
    Att vrida ljusvredet fram och tillbaka löste problemet med tänt ljus temporärt som att batteriet inte skulle dräneras under dagen.

    När det inträffar att ljuset inte släcks nästa gång kan du vänta över 1min och se om det slocknar efter en stund eller inte alls, utifall det är "follow me home" som aktiveras


    Har TS sedan eller kombi?
    Om det är sedan, fungerar alla lampor baktill inkl. backljus och nummerskyltsbelysning?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag har en sedan och har precis kollat alla lysena bak och dom fungerar utan problem. Halvljusproblemet hade jag även innan stereon dog och då var det precis som Kee säger att stereon dog men inte lysena. Normalt när stereon fungerade stängdes den ju inte av för ens man drog ur nyckeln.
    Senast redigerat av Jopy1312 den 2017-02-10 klockan 17:03.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nu är stereon igång igen men vet inte varför. Tog ut stereon och hade den inne i en månad för att se om det var den som drog tjuvström och gjorde bilen segstartad. Då bilen var lika seg även utan stereoenheten i en månad tänkte jag att jag lika gärna kunde sätta i den igen. När jag satte i den så funkade den fortfarande inte men 2 dagar senare så när jag vred på tändningen så hoppade den igång. Har ingen aning vad problemet kan ha varit. Men man börjar ju undra hur länge den är igång innan den dör igen.
    Tack allihopa för alla svar.
    Senast redigerat av Jopy1312 den 2017-03-10 klockan 15:23.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Det var en kort tid som stereon fungerade. Redan dagen efter började den krångla igen genom att först stänga av sig för att sedan starta direkt igen. Detta hände så fort man påverkade belysningen bak, dvs varje gång man bromsar, blinkar eller lägger i backen. Detta höll bara på i ca 30 min stadskörning för att sedan efter jag stängt av bilen inte starta över huvud taget. Samma symptom visade sig även i höstas när stereon dog från första början. En sak jag la märke till var att när stereon nu började fungera igen så fungerade inte dimbakljusen, men när stereon nu är helt död så fungerar dimbakljusen igen. Kanske är DICE som krånglar då...

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2001 stendöd
    Av sogmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-12, 19:30
  2. Saab 9-5 aero -00 stendöd, vägledning sökes
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 21:58
  3. Saab 9-5 Aero -00. Stereon död?
    Av AhlSkal87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 10:26
  4. Uppgradera stereon AS2-AS3 9-5 Aero -00
    Av Delerium i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •