Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Åtgärder när oil sludge redan inträffat?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Oljenivå varning kontra oljetryck varning.
    Tolleransen för mängd( för lite kontra lagom med) olja, är tolleranserna jag pratar om.
    Mina andra bilar jag haft från 80 talet till nu som inte är saab har varning för låg oljenivå och har ofta skrivits i
    användarhandbok för oljepåfyllning att en nivå mellan 2/3 till full är tillräckligt med olja....

    och när folk haft oljenivå varning plötsligt möter oljetrycks varning inte inser hur allvarligare den ena är än den andra blir det fel.
    Skillnaden mellan max och min är 1 liter av en total oljevolym på 5,4 liter (4 liter vid service) vilket är exakt samma som hos B2X4. Med de serviceintervall som man införde med B2X5 motorerna så tror jag att man skulle behövt en eller två liter olja till i motorn. Därtill så ska oljebytesintervallen kortas om man kör mycket korta sträckor enligt boken, men eftersom bilen inte varnar när oljan måste bytas i förtid så missar förmodligen många detta.

    Sedan hade det nog inte varit fel om man ersatt den luftkylda oljekylaren med en vätskekyld, men det var väl egentligen något som blev vanligt först senare.

  2. #22
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Oljenivå varning kontra oljetryck varning.
    Tolleransen för mängd( för lite kontra lagom med) olja, är tolleranserna jag pratar om.
    Mina andra bilar jag haft från 80 talet till nu som inte är saab har varning för låg oljenivå och har ofta skrivits i
    användarhandbok för oljepåfyllning att en nivå mellan 2/3 till full är tillräckligt med olja....

    och när folk haft oljenivå varning plötsligt möter oljetrycks varning inte inser hur allvarligare den ena är än den andra blir det fel.
    Ok då förstår jag, nu tillhör jag den typen av människa som lyfter på huven lite då & då för att bara titta till samt kolla oljan även om bilen inte drar någon olja direkt! Gör inte alla det?

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

  3. #23
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    du har den där sköna känslan att pyssla om sin trogna fyrhjulade vän, man får så mycket tillbaka i form av hållbar utveckling på kilometerfronten

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Att plocka bort oljenivåvarningen kan nog ha varit den dummaste besparingen saab någonsin gjorde.

    Det är lite ironiskt att 9000 hade oljenivåsensor när de motorerna inte dricker olja alls typ. (iofs tror jag den rationaliserades bort i slutet ?)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Håller fullständigt med i det mesta ni skriver.
    Med tanke på att de flestas B2X5 förbrukar olja i allt från lite till otroliga mängder, så känns det som en klassisk nivåmätare för oljan hade kunnat rädda många från värre skador. Åtminstone mycket längre än annars.
    Jag är också den typen av människa som oavsett bil kollar vätskenivåer med jämna mellanrum, men ändå har den varit under minimum många ggr. Sen fick det bli ett motorbyte på det. Men oavsett kolvringar etc så menar jag att motorn nog håll längre om nivåvarning oxå funnits. Kanske MYCKET längre tom med tanke på tidigare ägare...
    Men ingen idé att gråta över spilld mjölk som man säger

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Ställer frågan i första inlägget igen, har haft lite högljudda lyftare men som tystnade när jag extrakollade oljan, dock mer majonäs än vanligt, varit mkt kortkörning i -15. Idag slocknade inte oljelampan Gjorde mitt livs krångligaste oljebyte ute på en isig parkering, körde utan kassetten inkopplad i 30sek men den släcktes ändå inte....
    Har inte möjlighet att ta ner oljetråget o rengöra, dessutom är jag rädd att motorn är sliten lite varstans, tycker mig se mer oljefukt kring toppen och växellådan. Och den har gått 36000 mil. Så jag frågar om nån har en "har du kollat det här?" idé, annars får nog älsklingen bidra med lite delar. Till nästa 9-5 kombi såklart
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #28
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Ställer frågan i första inlägget igen, har haft lite högljudda lyftare men som tystnade när jag extrakollade oljan, dock mer majonäs än vanligt, varit mkt kortkörning i -15. Idag slocknade inte oljelampan Gjorde mitt livs krångligaste oljebyte ute på en isig parkering, körde utan kassetten inkopplad i 30sek men den släcktes ändå inte....
    Har inte möjlighet att ta ner oljetråget o rengöra, dessutom är jag rädd att motorn är sliten lite varstans, tycker mig se mer oljefukt kring toppen och växellådan. Och den har gått 36000 mil. Så jag frågar om nån har en "har du kollat det här?" idé, annars får nog älsklingen bidra med lite delar. Till nästa 9-5 kombi såklart
    Du är säker på att det inte är oljetryckskontakten som gett upp?
    9-3 SS 1,8t -04

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Tack, men nej, jag har kört motorn korta stunder och den låter inte välmående. Lyser oljelampan om kontakten e paj generellt? Funderar på om det på-nå-vänster bildats ispropp i vevhusventilationen?

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Tack, men nej, jag har kört motorn korta stunder och den låter inte välmående. Lyser oljelampan om kontakten e paj generellt? Funderar på om det på-nå-vänster bildats ispropp i vevhusventilationen?
    Har du mycket majonäs i oljepåfyllningen så tyder det på vatten i oljan, så en ispropp är inte helt orimligt.
    När vevhusventilationen fryser brukar dock bilen ryka som ett åskmoln, så det borde du märka rätt snabbt om du startar den.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. åtgärder vid hög bränsleförbrukning 29.7l
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 22:03
  2. [LÖST] Åtgärder mot bedragare, finns det?
    Av Almy i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:27
  3. Oljeläckage 9-5, flera åtgärder redan gjorda
    Av Bobi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 15:10
  4. Tips på åtgärder nu i vårtider....
    Av Tokv41 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 09:01
  5. Avgassmäll, orsak och åtgärder?
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •