Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Steg 1 - Maptun - För-/Nackdelar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Steg 1 - Maptun - För-/Nackdelar?

    Hej,

    Är inne på att steg 1 trimma min Saab. Har dock lite funderingar kring dess negativa effekter. När man pratar med deras kundtjänst så lovas guld och gröna skogar, vilket inte känns kanske 100% legit. Dock trevlig personal :-)

    - Saab 9-3, 18 000 mil - Automat.

    Vilka negativa effekter kan jag förvänta mig? Kommer inte att busköra bara för att jag trimmat den. Blir så klart lite extra drag i början, men annars enbart till snabbare omkörningar m.m

    /Andreas

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Ett onödigt stort hål i plånboken..

    I och med att du kör Automat har du ju ingen koppling att vara rädd för vilket brukar vara det enda som ger upp vid den milda trimningsgraden efter bra med mil, årsmodell och motor på 9-3an?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av poulsen56 Visa inlägg
    .. lovas guld och gröna skogar, vilket inte känns kanske 100% legit. Dock trevlig personal :-)
    Du skriver inget om vad det är för generation men du kanske köpte NG9-3 1,8t du funderat på tidigare.
    Jag skulle påstå att du varken kommer att få guld eller grönare skogar men väl en mycket trevligare karaktär på bilen.

    Citat Ursprungligen postat av poulsen56 Visa inlägg
    Vilka negativa effekter kan jag förvänta mig?
    Om priset skulle vara en nackdel vet jag inte, pengarna har ju faktiskt gått till långvarig och seriös utveckling med kostnader i t.ex. Rototest.
    Och att köpa av dem ger viss trygghet då de även lärt ställa upp för dig och vara lika trevliga imorgon om du skulle behöva det.
    Dvs. du kommer att få var du betalar för och du kommer med största sannolikhet inte att ångra dig.

    Och du ser väl till att teckna medlemskap i STCS kvickt som ögat så du hinner få ditt medlemsnummer och därmed rabatt på inköpet?

    Det negativa skulle då vara att mycket vill ha mer...

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Helt ärligt så har jag faktiskt svårt att komma på något direkt negativt.

    Bensinförbrukningen brukar faktiskt bli aningen bättre så länge man kör som folk och hållbarheten vid steg 1 kan nog anses vara nästan lika bra som vid original. Att grejerna går sönder beror nästan alltid på hur man kör, inte hur mycket effekt man har.

    Det positiva är en betydligt trevligare karaktär och roligare bil. Har man intresset och kan undvara pengarna det kostar så tycker jag inte man ska tveka.

    Ett varningens ord dock, det är fruktansvärt lätt att fastna i trimträsket och risken är stor att man snart vill ha mer effekt.

    Vad gäller val av leverantör känns Maptun som ett säkert kort. Välbeprövade produkter, nöjda kunder, dom vet vad dom gör och dom har funnits länge. Du kan såklart hittar billigare mjukvaror på blocket men då är det helt utan garantier och du har inte en aning om hur kunnig den som gjort programvaran är.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar.

    Har en 9-3 1.8T 2008 BioPower.

    Lovande svar. Hört lite om kopplingen men att det inte påverkade lika mycket vid automat tänkte jag inte på.
    Blir nog att bli medlem och att beställa.

    /Andreas

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har fått för mig att om alla SAABs marknader haft lika hög kvalitet på drivmedel som vi har i Sverige (och liknande klimat?), så hade SAAB kunnat släppa sina bilar med lite mer mos. Att man alltså har rejäla säkerhetsmarginaler med en otrimmad SAAB i Sverige. Att SAABs samarbetspartner Hirsch erbjöd trim som det gick bra att registreringsbesiktiga (har gjort det med två bilar), talar kanske för att det stämmer. Den överdrivna/inbillade marginalen har jag fyllt med lättare trim på mina senaste fyra SAABar och hittills inte märkt några nackdelar, trots typ 30 000 tusen mil. Fast använder man trimmet, vilket ju är poängen, ökar väl slitaget. Men marginellt tror jag, om man kör litet vettigt. Jag har bara använt mig av Hirsch och MapTun och skulle inte våga vända mig till någon okänd trimleverantör.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Köper inte förklaringen om olika kvalitet på drivmedel. Motorstyrsystemet har sedan länge varit kompetent nog till att sänka effekten vid behov tack vare joniseringsavkänningen och knackregleringen. Jag tror hellre att de svagare motoralternativen bara finns där för att fylla ut tomrum i olika marknadssegment för att nå ut till så många målgrupper och kunder som möjligt. Sen att de svagare motoralternativen ofta är samma, eller iallafall väldigt lika de mer kraftfulla är att det inte lönar sig att utveckla hur många motorer som helst från grunden. Räcker med att man har en motor och gör ett flertal varianter av den med små skillnader, så når man ut till fler samtidigt som produktionen blir enklare.

    Ta T7-motorn som exempel. Den fanns från 150 till 260hk med bara minimala skillnader. Givetvis har 150hk-varianten då massiv trimpotential. Det hade däremot inte 260hk-varianten, för den var redan trimmad så mycket som var möjligt (eller iallafall rimligt för en vardagsbil) från början.

    Sedan kan inte en biltillverkare trimma riktigt på samma sätt som eftermarknadsfirmorna kan, för biltillverkarna har helt andra kriterier att gå efter. De kan inte strunta i avgasutsläpp, lagar och regler, konstruktionsbegränsningar och driftspålitlighet på samma sätt som en eftermarknadstrimmare kan. Å andra sidan har de helt andra motorlabb och kompetens hos biltillverkarna också. Eftermarknadstrimning blir inte mycket mer än "bonntrimning" i jämförelse med hur en biltillverkare jobbar.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-02-07 klockan 20:55.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Här ser man vad Hirsch mjukvara ger, 195hk/310Nm
    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/8

    Hirsch brukar vara ett bra mätevärde för vad maskineriet tåler, i.o.m. att Hirsch-uppgraderingarna är klassat som fabrikstrim & gick under SAAB-fabriksgaranti samt går att regga.

    För en 2008 är det 50% på normalpriset.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Köper inte förklaringen om olika kvalitet på drivmedel. ....
    Tror på det du skriver. De bilar jag har/haft trim på är alla med flest möjliga hk original, så naturligtvis har de också haft minsta marginaler - fast det verkar finnas viss marginal även där. Men det är klart att från ett tillverkarperspektiv vill man ju inte sälja bilar som framstår som opålitliga. Säljer man bilar med nära max effektuttag och hälften av köparna tokkör, kommer en alltför stor andel av bilarna stå på verkstad. Sedan kan det ju ha med skral kassa att göra också (att det inte finns budget att maximera teknisk potential) och/eller att moderbolaget menat att det inte är SAAB utan ett systerbolag som ska erbjuda de motorstarkaste bilarna (vill minnas att det var tal om det när TurboX lanserades och inte kom över 300 hk, medan Opel kunde göra det med samma motor).
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    B205E på 150hk är ett solklart exempel på en motor som blivit strypt. I början fanns ett Saab original-trim på 190hk till den motorn. Trimmet består av annan mjukvara. Analyserar man mjukvaran i motorstyrdonet och jämför med 150hk-mjukvaran så ser man att de är identiska, förutom att de justerat ned effekten genom att sänka vridmomentsbegränsningarna. Detta visar att någon har bestämt att det ska vara just 150hk och inte mer, även om ingenjörerna mer eller mindre byggt en 190hk-motor. Att det såldes original-trim betyder också att den i sitt starkare utförande uppfyllde alla krav som ställdes på den tiden.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    192hk-kitet hade förutom annan mjukvara även andra stift och spridare (röda 149or istället för gröna 150 för årsmodell -98 till -00 sedan hade alla bruna spridare ) men det förändrar inte faktumet att den fanns gott om marginaler

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Blev lite mer svar än förväntat. Tack alla :-)

    Blir steg 1 trim. Hoppas bara de kan göra det på plats när jag har vägarna förbi. Kan meddela min åsikt sen om det hela.

    /Andreas

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ring och förvarna så ökar ju chansen att de har tid just för dig

    Och glöm inte att bli medlem
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Kan meddela att bilen blivit trimmad utav Maptun. Går som en raket
    De fick även serva bilen och bjöd på arbetet att sätta dit någon plåt? Som skramlade vid motorn.
    Så för er framtida sökare, rekommenderar Maptun starkt!

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det har ju gått över en timma...

    Nu är det hög tid för nästa uppgradering! Chassit kanske ska ses över innan det är dags för mer effekt. Sänkfjädrar är inte så dumt/dyrt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Den går fortfarande perfekt just nu nöjer jag mig med detta trimmet. Hade ju inte varit fel med mer klös dock.

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Vad bra att du är nöjd! Seriöst talat, i motsats till mitt förra inlägg, att ta det lungt med ändringar är en bra idé.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-02-14 klockan 12:02. Anledning: ???tapatalk tappade 1/2 inlägget(allt efter 1a smiley)???
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Vad har Maptun steg 6 för GLT?
    Av Olle_Sthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 22:42
  2. maptun steg 3+
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 22:37
  3. Maptun Steg 3 Vs BSR Steg 3. Vilket är bäst?
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 23:39
  4. Maptun steg 3
    Av spacklarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •