Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrbox Saab 9-3 Ng 1.8t & 2.0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Styrbox Saab 9-3 Ng 1.8t & 2.0t

    Hej!

    Misstänker att denna frågan har varit på tapeten tidigare men hittar inte någon info om det.

    Jag har skaffat mig en 9-3 1.8t från 2006 som jag turligt nog lyckades få ett gratis kopplingsbyte inkl slavcylinder när jag köpte den.

    Bilen har endast gått 127xx mil med fullstämplad servicebok på samma firma sedan den var ny (1 ägare) så jag är lite fundersam och sugen på att skruva upp effekten lite.

    Jag har fått höra bakvägen av en gammal saabanställd att det inte skall skilja något maskinellt mellan 1.8t och 2.0t, i teorin borde det i sådana fall fungera att koppla in en Styrbox från 2.0an och få 175hk istället för 149hk.
    Är medveten om att jag behöver hitta en som har samma grundfunktioner som min nuvarande, men som frågan lyder är det möjligt?

    Eller finns det mjukvaruppgraderingar som inte höjer så våldsamt? Har ingen lust att köra maskinen på marginalen

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Om jag minns rätt så kommer det inte att fungera då programvaran kommer se i chassienumret att bilen inte skall ha mer än 150hk och således bara ge 150hk. Boxarna skiljer sig alltså inte egentligen utan effekten begränsas mjukvarumässigt baserat på VIN för bilen.
    Med tanke på hur lite det kostar att trimma numer och vilken ofantlig skillnad det gör på just en 1.8t så ser jag ingen anledning att hålla på å strula, bara å trimma. Med så låga mil lär den ju vara i ypperligt skick och aldrig pressad ens original.
    Skaffa du ett bra steg 1 från respekterad firma och avnjut en helt förändrad bil

    Om man är orolig för bilen så kan man ju försöka låta bli att köra som en galning och vara särskilt noga med att inte pressa bilen förrän den blivit riktigt varm samt inte stänga av direkt efter fullgasrepor samt serva noga. Helt enkelt behandla bilen väl så kommer ett steg 1 inte att förkorta bilens livslängd ett dugg.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skaffa du ett bra steg 1 från respekterad firma och avnjut en helt förändrad bil

    Om man är orolig för bilen så kan man ju försöka låta bli att köra som en galning och vara särskilt noga med att inte pressa bilen förrän den blivit riktigt varm samt inte stänga av direkt efter fullgasrepor samt serva noga. Helt enkelt behandla bilen väl så kommer ett steg 1 inte att förkorta bilens livslängd ett dugg.
    Håller fullständigt med. Och välj en leverantör du kan prata med och få support av så är det ett tryggt köp.

    Citat Ursprungligen postat av __johan Visa inlägg
    Eller finns det mjukvaruppgraderingar som inte höjer så våldsamt? Har ingen lust att köra maskinen på marginalen
    Det finns egentligen ingen anledning till ett mindre steg än 1 (trött bil har du redan) men vill du absolut ha det kan de självklar göra ett anpassat program dör man t.ex. sänker momentet en aning.
    Men det är bättre att ha hjärnan påkopplad när man kör så håller det länge och det är väl främst däckslitage och bränsleförbrukning som drar iväg kostnaden om det leks för mycket, drivlinan kan du vara lugn över om du stannar på steg 1.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39
    Jag tackar så hemskt mycket för era snabba svar, misstänkte att det fanns en hake någonstans.
    Jag får helt enkelt spana lite på mjukvara.
    Har någon här prövat Hirsch? Hur fungerar det med support i Sverige om man väljer dessa? Förstod att mechanum monterar.

    Vilken leverantör skulle ni välja?

Liknande ämnen

  1. styrbox saab 9-5 00
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 19:39
  2. styrbox saab?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •