Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Glapp i vänster bromsljus - SAAB 9-5 Sedan 2009

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Glapp i vänster bromsljus - SAAB 9-5 Sedan 2009

    Hej,

    Det verkar som om bromljuset har börjat trillskas på min SAAB 9-5 Sedan från 2009. När jag startade bilen igår tändes felmeddelandet "Bromsljus ur funktion", och när jag gick bak och tittade visade det sig mycket riktigt att vänster bakljus var ur funktion. När jag efter cirka 1 timmes körning och en omlastning startade bilen igen, fungerade dock lampan.

    Jag är inte speciellt händig men skulle ändå uppskatta några enkla felsökningstips. Hur ser lampsatsen ut och är det rimligt att anta att en kontakt har hoppat ur? Vanligt med oxidation? Är det vanligt med kabelbrott till bakluckan på sedanmodellen?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Daniel

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Men er det "vänster bromsljus" eller "vänster bakljus var ur funktion" dette gjelder?

    I begge tilfeller kan det, som du er inne på, være oksyd eller mekanisk feil ved selve lampeholderen eller kommende kabelbrudd i strømpa til kabelbunten, ved gjennomføringen i chassis. Dette er ikke uvanlig for sedanmodellen. Har du en hjelper får du denne til å aktivere bremsen mens du beveger baggasjeromslokket, eller kabelbunten der den går ned i chassis, og ser om dette har innvirkning på lyset.

    Så er én mulighet at det kan være selve pæra, som jo er felles for bak- (parkerings-) og bremselys. Dette kan lett elimineres ved å bytte om pærene venstre/høyre - eller sette inn ny.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för ditt svar! Jo det är endast bromsljuset (ej bakljuset) som krånglar. Jag ska ta mig en ordentlig titt i helgen.

    Mvh
    Daniel

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Börja med att byta glödlampa om du inte redan gjort det. Inte alls ovanligt att glödlampor på upphällningen funkar intermittent innan de ger upp helt. Och så skadar det inte att börja med den snabbaste och billigaste felsökningen... ;-)

    Annars håller jag till fullo med i norrbagges svar.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-02-07 klockan 22:35.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Hade samma problem med min 9-5 sedan för några år sedan. Kunde ej hitta något uppenbart fel, så till slut köpte jag ett på skroten och bytte hela. Efter det så fungerade allt igen.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Saab og9-3 -99 Glapp i i vänster drivaxel hjälp
    Av Henkrik92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2015-07-25, 15:10
  2. "Vänster bromsljus ur funktion" Skitsnack. SAAB 9-3 Aero SS -04
    Av JesperKåttesson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 22:06
  3. saab 9-5 -08. Glapp vänster fram...
    Av kebabpizzan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •