Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Vilka däck går på fälgen?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GeirOve Visa inlägg
    Det där var ett konstigt svar. Små för bilen eller små för föraren? Att hastighetsmätaren visar 1-2% är det absolut minsta jag överhuvudtaget skulle kunna bry mig om i denna värld.

    Har fått ett bra pris på däck i nämnda dimension så det är därför jag frågar.
    Här har du en trevlig däckomkretsräknare: http://www.knaggen.se/dackrakning.htm

    Så, ja det är tillåtet. På håret. Men du får 5% lägre utväxling vilket troligen kommer att ge en aning högre bensinförbrukning vid landsvägskörning.

    Utöver det så kommer däcken troligen att se lite skumma ut i hjulhusen (pga. profilen), och bilen kommer att kännas vingligare (något som troligen är ett marginellt problem för vinterdäck, men inte så kul med sommardäck).

    Edit: Vingligheten kommer som ett resultat av minskad bredd, styrmotståndet minskar vilket styrservot inte är anpassat för.

    Det finns ofta bra priser på alla möjliga däck om man letar, så det kanske är en bättre ide att leta upp bra pris på något av de däck som faktiskt är rekommenderade av Saab?
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-02-05 klockan 02:37.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Jag blir tokig?? Med 195/60 fram och 195/65 bak blir bilen 2cm högre i bak, vad sjutton gör det? Läste om nån som skrev att med 55 bak och 65 fram så flippa ABSen ur om han körde över 150km/h. Men det är dubbelt så stor avvikelse mot vad jag tänker mig och jag kommer aldrig köra över skyltad hastighet ändå.
    Skillnaden är 400krx4 eller 850krx4 i mitt fall om jag köper de udda storlekarna eller exakt likadana fram och bak.

    Edit: Köpt däcken nu och återkommer senare med om det gick åt helvete med allt eller om det går precis lika bra.
    Senast redigerat av GeirOve den 2017-02-06 klockan 14:02.

Liknande ämnen

  1. Vilka däck ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •