Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta motor 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Byta motor 9-5

    Hej! Funderar på om det kan vara värt att byta motor i min 9-5, 01:a. Förmodligen är det lagren som är slut. Vad kan det kalaset gå på?

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Vem byter den i så fall? Firma/privat? Var köper du motorn? Många frågor som måste besvaras.

    Väljer du o byta på firma är jag rätt säker att det rent ekonomiskt inte lönar sej. Du kan säkert hitta fullt fungerande likadan bil för mindre pengar.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    om du känner någon mek kunnig och hjälpsam människa och motorn är hel för övrigt är det väl bättre att renovera upp den du har.
    Skaffar du en "ny" begagnad så bör du ändå byta kedja, topp packning och se över lager mm
    Så riv ut den du har och se om den är räddningsbar och välj väg därefter..

    viel glück

    - - - Uppdaterad - - -

    Dasspunner ------>
    nu får du sluta tränga dig......
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vem byter den i så fall? Firma/privat? Var köper du motorn? Många frågor som måste besvaras.

    Väljer du o byta på firma är jag rätt säker att det rent ekonomiskt inte lönar sej. Du kan säkert hitta fullt fungerande likadan bil för mindre pengar.
    Jag tänkte göra det privat. Har fått förslag på cirka 5000 för jobbet. Men jag vet inte vart jag ska hitta motorn. Bilen är fräsch i övrigt och jag har lagt cirka 15000 på att rusta upp den (bytt tändkasett, handbroms, dämpare, tändplatta osv). Vill inte köpa en bil i samma prisklass för att bara få nya problem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Föreslår att den som ska göra det privat kollar på motorn du har. kan vara så att det enda du behöver är just byta lagren, kedja/or mm
    utan att få ett utlägg på en motor som det också ska göras samma sak på för att va säker på att den inte rasar om en vecka eller 2..

    Kolla vad du har och agera därifrån, för byta saker kommer du behöva i vilket fall som helst och slippa utlägg för nymotor kan ge
    dig pengar över till att inte "gena" i renoveringen....

    min tanke och endast min.....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Emma-Josefine Visa inlägg
    Jag tänkte göra det privat. Har fått förslag på cirka 5000 för jobbet. Men jag vet inte vart jag ska hitta motorn. Bilen är fräsch i övrigt och jag har lagt cirka 15000 på att rusta upp den (bytt tändkasett, handbroms, dämpare, tändplatta, bränslepump osv). Vill inte köpa en bil i samma prisklass för att bara få nya problem.
    Jag skulle nog säga: Lägg ner det där. Det är sorgligt med ny-utlagda utgifter, men din bil betingar knappt ett värde av 15000 kr iallafall.
    Allt kommer bara att accelerera i kostnader.

    /Lufto

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Vad är tändplatta?

    Skickat från min SGP771 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Man vet vad man har men aldrig vad man får,är du nöjd med bilen i övrigt,kosta på en enklare renovering av din motor.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Lagren du nämner som antagligen är slut kan du byta med motorn i bilen, bara så du vet. Inget jättejobb.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag skulle nog säga: Lägg ner det där. Det är sorgligt med ny-utlagda utgifter, men din bil betingar knappt ett värde av 15000 kr iallafall.
    Allt kommer bara att accelerera i kostnader.
    Eller så lägger du lite tid och pengar på en bil som du gillar och har den kvar länge.

    Det här är ett entusiastforum, dom flesta här är väl medvetna om att bilar inte är något man tjänar eller ens sparar pengar på, och det är inte heller därför vi är här.

    8 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Ja, men istället för att sminka upp liket kan "hon" köpa en annan SAAB som har HEL motor istället för ca 15000-20000 kr. Renoveringar drar iväg.

    /Lufto

  12. #12
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Emma-Josefine Visa inlägg
    Hej! Funderar på om det kan vara värt att byta motor i min 9-5, 01:a. Förmodligen är det lagren som är slut. Vad kan det kalaset gå på?
    Förmodligen? Hur vet du det?
    9-3 SS 1,8t -04

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Emma-Josefine Visa inlägg
    Hej! Funderar på om det kan vara värt att byta motor i min 9-5, 01:a. Förmodligen är det lagren som är slut. Vad kan det kalaset gå på?
    Det är inte allt för billigt att byta motor, jag gjorde det själv i somras. Jag köpte en "ny" helrenoverad med förstärkta kolvar och den motorn kostade 16.000 kr + frakt 1500 kr. Sen ska man ju i med nya olja/filter och sen byta olja/filter igen efter ca 200 mil. Du ska köpa glykol, ev ny multirem på en gång mm mm mm så drar det iväg. Lägg då till jobbet på ca 5-6000 kr som är ett rimligt pris och man är uppe i ca 24.000 kr. Eller så kan man köpa en skrotmotor, som man inte vet hur bra/dålig den är för 5-10.000 kr sen alla oljor/glykol mm + jobbet så blir det iaf dyrt. Om man verkligen gillar bilen och den är fin i övrigt kan det vara värt om man vill behålla den länge själv. Men annars är det nog bättre att lägga pengarna på att försöka köpa en annan Saab som rullar.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    Det är inte allt för billigt att byta motor, jag gjorde det själv i somras. Jag köpte en "ny" helrenoverad med förstärkta kolvar och den motorn kostade 16.000 kr + frakt 1500 kr. Sen ska man ju i med nya olja/filter och sen byta olja/filter igen efter ca 200 mil. Du ska köpa glykol, ev ny multirem på en gång mm mm mm så drar det iväg. Lägg då till jobbet på ca 5-6000 kr som är ett rimligt pris och man är uppe i ca 24.000 kr. Eller så kan man köpa en skrotmotor, som man inte vet hur bra/dålig den är för 5-10.000 kr sen alla oljor/glykol mm + jobbet så blir det iaf dyrt. Om man verkligen gillar bilen och den är fin i övrigt kan det vara värt om man vill behålla den länge själv. Men annars är det nog bättre att lägga pengarna på att försöka köpa en annan Saab som rullar.
    Sant, men olja, glykol, remmar och dylikt är faktiskt serviceartiklar som ska bytas med jämna mellanrum så den kostnaden bör man räkna med oavsett motorbyte eller inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    Det är inte allt för billigt att byta motor, jag gjorde det själv i somras. Jag köpte en "ny" helrenoverad med förstärkta kolvar och den motorn kostade 16.000 kr + frakt 1500 kr. Sen ska man ju i med nya olja/filter och sen byta olja/filter igen efter ca 200 mil. Du ska köpa glykol, ev ny multirem på en gång mm mm mm så drar det iväg. Lägg då till jobbet på ca 5-6000 kr som är ett rimligt pris och man är uppe i ca 24.000 kr. Eller så kan man köpa en skrotmotor, som man inte vet hur bra/dålig den är för 5-10.000 kr sen alla oljor/glykol mm + jobbet så blir det iaf dyrt. Om man verkligen gillar bilen och den är fin i övrigt kan det vara värt om man vill behålla den länge själv. Men annars är det nog bättre att lägga pengarna på att försöka köpa en annan Saab som rullar.
    16000? för en renoverad motor? Det var extremt dyrt!
    Själv köpte jag loss en 2,0t t7 med t5 botten till min farsa. (helrenoverad) för 6500.
    När jag renoverade min landa det på 7000.

    Motorn skänker dom ju nästan på skroten.
    Senast redigerat av toorp den 2017-02-06 klockan 11:22.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    16000? för en renoverad motor? Det var extremt dyrt!
    Själv köpte jag loss en 2,0t t7 med t5 botten till min farsa. (helrenoverad) för 6500.
    När jag renoverade min landa det på 7000.

    Motorn skänker dom ju nästan på skroten.
    Tror nog inte 16.000 är extremt dyrt, detta var en 2,3 Aero, med T5 botten.
    Själv tittade jag på begagnade med och det var knappast gratis på skrotarna heller. Gick knappt att hitta en T7 motor som inte gått väldigt långt eller som inte var utskruvad ur bilen för under 7000 kr. Då vet man ju inte vad man får för skit heller.
    Så 16.000 för att en firma skruvar ihop en med nya delar och förstärkta kolvar/stakar ser jag inte som extremt dyrt.
    Självklart blir allt billigare om man kan göra sakerna själv eller privat.

    - - - Uppdaterad - - -

    rcy --- Jo det är sant, menade mest att såna saker gör att priset ofta drar iväg. Det är lätt att glömma bort dessa saker när man sitter och räknar på vad den egentligen slutsumman landar på.

Liknande ämnen

  1. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35
  2. Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •