Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Att använda turbomätaren

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Att använda turbomätaren

    Hej igen

    Jag har nu kört Aero i två månader lite drygt och trivs utmärkt i bilen (förutom med de fel som jag jobbar på att åtgärda) och jag gillar verkligen att SAAB satte in en turbomätare i panelen, initialt spelar det mindre roll om den är "helt riktig" eller inte. Faktum är att det vore roligare över lag om fler billtillverkare gjorde detta, tex för alla turbodieslar.

    Men när man kört en period börjar man ju lägga mer och mer uppmärksamhet på mätaren och försöka tolka dess funktion. Jag har förstått det som att "värdet" kommer från ECUn (T7?) och är inget egentligt tryckvärde, mer en representation av tryckvärdet. Enligt manualen, ett mått på motorns belastning.

    Men om man utifrån dessa kunskaper vill tolka mätaren på rätt sätt, hur ska man tolka den då?

    Jag har själv utgått från att det är en "ekonomimätare", där grönt (vitt på dagtid utan belysning) är snålkörning, gult lite mer kostsamt och att motorn i det röda fältet drar ännu mer bränsle. Detta synsätt kan ju tyckas är lite tråkigt, då en Aeros körglädje gärna gör att man gasar på, om inte för att bryta hastighetsbegränsningarna, så för att accelerera snabbare. Men jag tycker resultatet har visat sig i färddatorn, jag kör ofta "gubbigt" i den normala körningen och en stor bit av min resväg till jobbet är motortrafikled i 90km/h och jag ligger för närvarande på 7,8l/100km med 33K på mätaren i en bil från 02. Jag gasar på ibland, men tänker mig för innan, att köra bränslesnålt är inte lika farligt för körkortet som att "tillvarata bilens resurser".

    Jag tycker man märker skillnaden på hur mätaren agerar beroende på hur man kör, således har den ju en funktion. Tex har jag en lång nerförsbacke (90km/h) på väg hem från jobbet, efter halva backen blir det 70 och denna backe slutar sedan med ett uppförslut av ungefär samma lutning i ett par hundra meter. Väljer jag att växla ner till fyran i uppförsbacken på slutet, kliver inte turbomätaren lika högt på skalan, som om jag ligger kvar på femman. Resonemanget jag fört är att man hamnar i ett varvtalsregister där motorn har större verkningsgrad.

    Jag har ännu att undersöka detta tydligare, men efter allt filosoferande i kupén, vore det lite kul att veta vad som försiggår i andra entusiasters huvuden är de tittar på mätarnålarna i instrumentet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hoppsan, trodde jag var i "allmänt-sektionen". Tråden får gärna flyttas till lämplig forumdel, kanske platser i "styling" också...
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Mätaren visar luftmassa och mera luftmassa ger mera soppa och mera vridmoment, så tanken är inte helt fel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Luftmassa per förbränning om vi ska vara petiga.

    Luftmassa per förbränning är ungefär proportionellt med både laddtryck och vridmoment.

    Det är inte helt fel att se det vita fältet som ett ekonomi-läge som du säger, eftersom motorstyrsystemet går lambdareglerat på stökiometrisk bränsleblandning i det fältet. Ungefär mellan det vita och gula fältet stängs lambdaregleringen av och bränsleblandningen berikas för att hålla förbrännings och avgastemperatur under kontroll och för att motorn ska ge bra effekt, men på bekostnad av sämre bränsleförbrukning, eftersom syret inte räcker till för att allt bränsle ska delta i processen så en del av bränslet går bara rakt igenom motorn utan att tillföra någon energi. Du gör både ekonomin och miljön en tjänst om du håller dig i det vita fältet.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-02-02 klockan 20:55.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Luftmassa per förbränning om vi ska vara petiga.

    Luftmassa per förbränning är ungefär proportionellt med både laddtryck och vridmoment.

    Det är inte helt fel att se det vita fältet som ett ekonomi-läge som du säger, eftersom motorstyrsystemet går lambdareglerat på stökiometrisk bränsleblandning i det fältet. Ungefär mellan det vita och gula fältet stängs lambdaregleringen av och bränsleblandningen berikas för att hålla förbrännings och avgastemperatur under kontroll och för att motorn ska ge bra effekt, men på bekostnad av sämre bränsleförbrukning, eftersom syret inte räcker till för att allt bränsle ska delta i processen så en del av bränslet går bara rakt igenom motorn utan att tillföra någon energi. Du gör både ekonomin och miljön en tjänst om du håller dig i det vita fältet.
    Nu gjorde Brisse sig rolig.

    Det går emellertid att tvångsköra på closed loop. Dvs lambda-reglerat. Jävligt irriterande upplevelse
    Går att testa och kommendera via open-sid om jag inte minns fel. (Beroende vem som gjort open-sid:en)

    /Lufto

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Det går emellertid att tvångsköra på closed loop. Dvs lambda-reglerat. Jävligt irriterande upplevelse
    Går att testa och kommendera via open-sid om jag inte minns fel. (Beroende vem som gjort open-sid:en)
    "PeMo" eller Performance.Mode = 0

    Ger följande roliga effekt och momentkurva:


  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    "PeMo" eller Performance.Mode = 0

    Ger följande roliga effekt och momentkurva:

    Japp....men det är ändå hyfsat "imponerande" hur man kan gå i closed loop innan det känns.

    Säkert någon trafikfarlig miljöpartist som sitter och kör med detta med påkopplad husvagn eller nåt

    /Lufto

  7. #7
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Kul med lite respons på mina funderingar! Jag suger i mig av all ny kunskap och kommer säkerligen fundera över detta framöver i kupén. Mycket intressant med infon om "tröskelvärdet" för lamdaregleringen!

    Har även noterat att min mätare aldrig går in på det röda området. Enligt manualen kan detta ske utan att det är någon fara för motorn, men i vilka lägen händer det på en original motor? Jag har inte lyckats provocera fram det, men så har jag bara ägt bilen under den halkiga/mörka delen av året så jag kör rätt försiktigt.

    Tankade f.ö. idag och enligt trippmätaren ligger jag på 8,3l/100km och SID:en säger nu 7,7 l/100km. Vet att värdena kan diffa en del, det gör de alltid, men jag är nöjd med förbrukningen då jag är van vid ännu lite högre soppaförbrukning i mina gammelbilar. Och det är ju trots allt en "sportmodell".

    PeMo betyder alltså att styrsystemet (trionic?) "låser" motorns effekt enligt grafen om jag förstod det hela rätt? Betyder det också att det är det effekts-/vridmomentsuttaget man kan förvänta sig av motorn om man håller sig inom det gröna/vita området på turbomätaren?

    Hur ser en liknande graf ut för en opåverkad "normal" aero-motor (250hk) ut då?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är precis vad PeMo gör. Den begränsar effekten så att man aldrig kan överstiga tröskelvärdet som skickar in bränsleinsprutningen i open loop. Funktionen finns dock inte tillgänglig normalt, utan det är något man låser upp genom att programmera om motorstyrdonet. Det finns en del dolda funktioner som användes av ingenjörerna som utvecklade grejerna.

    Du har en årsmodell 02 och därmed 230hk om jag inte är helt ute och cyklar. 250hk blev det från och med årsmodell 03, och 260hk från 06 och framåt.


  9. #9
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Okej då förstår jag, PeMo är en utveklarfunktion, men i grund såsom motorn beter sig om man inte "gasar förbi" lambdaregleringens tröskelvärde. Mycket informativt!

    Men om jag inte är ute och sneseglar så kom väl 250hk-motorn 02? Min är "reggad" med det, och alla 02or på blocket jag sett har den uppgiften angiven. Trodde att det även var då de svarta TK kom tillsammans med T7. Men jag är en saab-noob så jag kanske missat något?

    Det är egentligen inte "toppvärdet" på effekten som är intressant, utan kurvans form/höjd i de lägre varvtalsregistren. Noterar den lustiga "knorren" på vridmomentskurvan i de lägre varvtalen. Även effektkurvan svänger lite, vet man vad det beror på? Kanske brukar en normal bensinmotor se ut så?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Okej då förstår jag, PeMo är en utveklarfunktion, men i grund såsom motorn beter sig om man inte "gasar förbi" lambdaregleringens tröskelvärde. Mycket informativt!

    Men om jag inte är ute och sneseglar så kom väl 250hk-motorn 02? Min är "reggad" med det, och alla 02or på blocket jag sett har den uppgiften angiven. Trodde att det även var då de svarta TK kom tillsammans med T7. Men jag är en saab-noob så jag kanske missat något?

    Det är egentligen inte "toppvärdet" på effekten som är intressant, utan kurvans form/höjd i de lägre varvtalsregistren. Noterar den lustiga "knorren" på vridmomentskurvan i de lägre varvtalen. Även effektkurvan svänger lite, vet man vad det beror på? Kanske brukar en normal bensinmotor se ut så?
    Det är fullt normalt. Ingen idé att ens begära luftmassa om inte turbon kan snurra ordentligt då. Momentet där är ofta begränsat av limiters i motorstyrningen.
    Det är mer eller mindre helt SAAB-original.

    /Lufto

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    T7 och svart tändkassett är det i alla 9-5, alltså även på de första som kom som årsmodell 98. Ser i din signatur att du har en 9-3 också. Den är T5 däremot, för 9-3 hade T5 i början och gick över till T7 gradvis mellan årsmodell 99-01.

    Knorren på kurvan är egentligen bara en felvisning. Den finns inte i verkligheten. Just dessa kurvor är inte baserade på riktiga mätningar, utan de är beräknade utifrån värden hämtade ur motorstyrdonet, så de är inte helt rätt egentligen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Okej då förstår jag, PeMo är en utveklarfunktion, men i grund såsom motorn beter sig om man inte "gasar förbi" lambdaregleringens tröskelvärde. Mycket informativt!

    Men om jag inte är ute och sneseglar så kom väl 250hk-motorn 02? Min är "reggad" med det, och alla 02or på blocket jag sett har den uppgiften angiven. Trodde att det även var då de svarta TK kom tillsammans med T7. Men jag är en saab-noob så jag kanske missat något?

    Det är egentligen inte "toppvärdet" på effekten som är intressant, utan kurvans form/höjd i de lägre varvtalsregistren. Noterar den lustiga "knorren" på vridmomentskurvan i de lägre varvtalen. Även effektkurvan svänger lite, vet man vad det beror på? Kanske brukar en normal bensinmotor se ut så?
    Grafer här är skärmdumpar från T7Suite. T7Suite är skriven av en Holländare från början med hjälp av en massa människor. (Dilemma). På senare år vidareutvecklar herr Classon uppdateringar i T7Suite (och andra Suites
    Så visst är det som Brisse säger; detta är inga bromsbänksgrafer givetvis. Helt matematiska saker.

    /Lufto

  13. #13
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för svaren, då har allt klarnat kring T7 och 9-5.

    Intressant också med bakgrund kring T7suite, har sett ordet här och var men inte förstått vad det var.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. Turbomätaren upp på röda
    Av brink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:50
  2. Turbomätaren
    Av rlundin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 10:40
  3. turbomätaren går på rött
    Av Lindström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 14:25
  4. Hur långt går turbomätaren?
    Av molle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 00:02
  5. Turbomätaren far upp och ner.....
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •