Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Original catback, maxeffekt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Original catback, maxeffekt?

    Kör runt med 3" downpipe 100cell tillsammans med allt original från katten och bak. Alltså är båda dämparna original.
    Ligger jag på förstaplats i sämsta avgasmodifieringen eller är det en väl fungerande lösning för en tyst bil?
    Mitt avgasljud är all luft som flyger ut, inte mycket mer än det. Flåsar ordentligt
    Därmed frågeställningen:
    Underdimensionerat för mina 300-motorkusar?
    Kan detta påverka mreq/mair på något bakvänt vis då bilen inte kan ta in mer luft då den inte hinner flåsa ut allt tillräckligt snabbt?

    Alla kommentarer välkomna !

    1 användare gillar detta inlägg


    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Inga problem, enligt mig. Efter kat är det inte alls lika känsligt som innan kat och katalysatorn i sig. Jag hade precis den uppsättningen på 2 9-5or med troligen samma program som du har och det var aldrig några problem. Avgaserna tar ju mindre och mindre plats ju svalare de blir.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag tycker min är tyst. Kör 3" downpipe, racekat och sen simons 2,5" med en bakre dämpare bara. 9-5 05a.
    Pendlar med bilen också. Jag stör mig inte på det alls. Men gasar man på så mullrar det fint. Men ligger man och normalkör så väsnas inte mitt avgassystem mycket.

    Upplever samma sak med min 9-5 aero 04 med JT 3" hela vägen och två dämpare.

    Men det handlar väl lite om vad man vill ha. Jag vill som sagt ha en tyst bil vid normalkörning men gärna lite avgasljud vid gaspådrag.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag har original dp och kat på min B308E och sen Ferrita sportsystem därefter. Tycker att det kan vara liiiite i överkant med ljudet

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag har 3"dp, 100-cells racekatt och sen Maptun (Simons) 2.5" catback på min 9-3 med B235 och 315hk.
    Tycker ljudet är helt perfekt. Lite dovare ljud, lite mer muller på tomgång och vrålar ordentligt vid fullgas, men vid normal landsvägskörning märker man ingen skillnad mot original.
    Riktiga bilfantaster brukar kunna ana att något är gjort med bilen när den står på tomgång, men "vanligt" folk tycker den låter som vilken Saab som helst.

    Huruvida dimensioneringen är korrekt beror givetvis mycket på hur du använder bilen. Ligger du på fullt flås på en bana längre stunder kan jag tänka mig att avgastempen kan sticka iväg, men vid normal körning tror jag original efter katt räcker ett bra tag.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Ja man har ju olika tycken gällande ljud. Men då ska original catback vara fullt tillräckligt alltså.

    Det som har dragit mig från att köpa nytt är pga att jag tycker allt som finns att köpa ser riktigt tråkigt ut.
    När det väl gäller så kommer jag slänga ihop något själv där slutröret/rören är snyggt placerade upp i bakkjolen och man kan inte sen halva dämparen om man står rakt bakom bilen.
    *HOST* https://www.maptunparts.se/avgassyst...2004-2010.html
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Ville bara uppdatera tråden lite och säga att jag nu har slängt bort den mittersta dämparen. Bortsett från att ljudet blev perfekt så blev bilen ännu mer perfekt gällande effekt.
    Kan säga som så att denna dämpare ströp luftflödet så pass mycket att det blev en skillnad som från original mjukvara till steg 1.
    Helt annan bil. Och gällande min som är en automat också, så blev växlingarna mycket mjukare och kraften levererades direkt efter växling. Innan har jag tyckt att bilen tvekade lite och det problemet är fullständigt bortblåst. Otroligt vad original dämpare begränsar flödet.

    Min aktuella avgasmodifikation är nu då 3" downpipe med race --> 2,5 tum --> 2" med original bakre dämpare.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Orginaldämparen stryper väldigt mycket dock, då röret inte är helt igenom. den släpper avgaserna i burken och dom får leta sig ut själva...typ

    - - - Uppdaterad - - -

    Orginaldämparen stryper väldigt mycket dock, då röret inte är helt igenom. den släpper avgaserna i burken och dom får leta sig ut själva...typ

    ett klipp som förklarar vad jag menar..

    www.youtube.com/watch?v=3EJgYSNrSLA
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Kan tänka mig att det ser ut så! På slutdämparen.
    Men den mittersta har verkligen bara ett hål rakt igenom med isolering på sidorna. Och hur det kan täppa till så mycket får mig att fundera.
    Antagligen blir luftflödet tvingat åt sidorna och därav dämpat ljud samt luftbegränsningen.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    mitten är egentligen ingen ljuddämpare i den bemärkelsen.. det är en resonator.... den ljämnar ut luftpulserna vilket leder till en ljuddämpande effekt....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Tomato tomato. Det är en ljuddämpare som leder till större motstånd ..
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    ja ja... hela avgassystemet utgör ett motstånd, och man kan uppleva det som att man får fler hästar om man tar bort eller byter ut delar i det.
    Dessa är dock oftast skenbara då det egentligen är gasrespons och spool up av turbon som förbättras..

    oj oj ... jag låter som en usel lärare...

    sorry
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Jag pratar för min bil. Det blev en stor skillnad på fart, inte gasrespons!
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    om bilen svarar snabbare på gasen uppfattas det som den accar snabbare ...

    Spelar ingen roll blev du nöjd så blev du nöjd...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Men nu får du allt ge dig. Det blev ingen skillnad på gasrespons på min bil. Jag kan mycket väl skillnaden mellan dessa två.
    Gasresponsen är fortfarande lika seg som alltid på dessa motorer. Dock när man gör sig av med de två klumparna till katalysatorer känner man mycket väl av skillnad i gasrespons.

    Bilen går iaf betydligt bättre efter detta och är inte lika begränsad längre. Ville bara få det sagt så att annat folk, med en fråga som jag hade, ska få ett någorlunda svar
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

Liknande ämnen

  1. 19t #7 maxeffekt
    Av sMATTEr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 05:45
  2. B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-11-10, 14:42
  3. Maxeffekt med 19T i Saab?
    Av Vaktkonstapeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 23:12
  4. maxeffekt??????
    Av tobbe1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 08:00
  5. Maxeffekt v-låda?
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •