Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Konstigt motorstörningsproblem Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Konstigt motorstörningsproblem Saab 9-5

    Hejsan!

    Motorn kommer från en 2003 9-5 Aero 250hk med automatlåda och ESP-system. Först flyttade jag motor och styrbox till min 9-5a 00 sen flyttades motor och styrbox till min nuvarande 9-5a 02. Både 00an och 02an hade/har automatlåda.

    Nu till problemet. När jag kör med jämn gas en längre sträcka (någon mil) så börjar "Check Engine" att blinka. Motorn börjar att vibrera lätt och tappar dragkraft. Detta händer helt slumpartat. Det kan gå flera veckor utan problem.

    Om jag trampar gasen i botten så svarar motorn som vanligt och lampan slutar att blinka och felet försvinner oftast. Fortsätter jag att köra med jämn gas så tar det längre tid till felet försvinner. Felet finns på/i motorn eller i styrboxen eftersom båda bilarna hade/har samma problem.

    Det lagras inga felkoder. Kollat med Tech2.

    Kan det bli någon form av störning på min bil eftersom Aeron hade ESP, vilket jag saknar? Någon som känner igen problemet och har en lösning. Jag har inte gjort någon felsökning, förutom att jag har letat felkoder med Tech2an.

    Mvh
    Thomas
    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI 2007

  2. #2
    Låter som något glapp. Hade ett liknande problem på en bil (dock inte en Saab), då var det jorden mellan motor och kaross som bråkade. Dök också upp till och från precis som du beskriver och motorlampan började lysa. Jordflätan var problemet då men ett byte av den löste problemet. Så kolla jordpunkter är mitt tips.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Den är en stor brytpunkt mellan 2001 och 2002. Det är inte alls samma automatlåda, olika tillverkare. Att kabelhärvan ens funkar låter märkligt. Bytte du spakstället också? Annars är det ju fler/andra lägen på en 2003a än på en 00a. 2003 har en 5-växlad låda med möjlighet till manuell växling, 00an en 4-växlad utan sentronic-funktion. Att bilen ens går att köra med låter för mig som helt fantastiskt!
    Att motorstyrdonet behöver ändras är självklart, men som sagt, jag är skeptisk till att det överhuvudtaget kommer fungera som tänkt utan stora förändringar i elektroniken.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian Wahlqvist Visa inlägg
    Låter som något glapp. Hade ett liknande problem på en bil (dock inte en Saab), då var det jorden mellan motor och kaross som bråkade. Dök också upp till och från precis som du beskriver och motorlampan började lysa. Jordflätan var problemet då men ett byte av den löste problemet. Så kolla jordpunkter är mitt tips.
    Hej Sebastian!

    Tack för tipset.
    Kabelhärvan sitter inte på motorn. Den blir kvar i bilen när man lyfter ut motorn, så det känns lite långsökt att två bilar har samma kabelfel.

    Mvh
    Thomas
    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI 2007

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den är en stor brytpunkt mellan 2001 och 2002. Det är inte alls samma automatlåda, olika tillverkare. Att kabelhärvan ens funkar låter märkligt. Bytte du spakstället också? Annars är det ju fler/andra lägen på en 2003a än på en 00a. 2003 har en 5-växlad låda med möjlighet till manuell växling, 00an en 4-växlad utan sentronic-funktion. Att bilen ens går att köra med låter för mig som helt fantastiskt!
    Att motorstyrdonet behöver ändras är självklart, men som sagt, jag är skeptisk till att det överhuvudtaget kommer fungera som tänkt utan stora förändringar i elektroniken.
    Hej Bollman.

    Kanske jag uttryckte mej lite otydligt. Naturligtvis så bytte jag inte automatlådan. En aningen komplicerad operation att genomföra.
    Jag nämnde bara att alla bilar var utrustade med automat ifall det var relevant för eventuella felsökningstips.

    Mvh
    Thomas
    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI 2007

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ah! Ja, det lät lite för bra för att vara sant. Dock så har du nog hittat problemet själv: boxen till 2003an har ESP och din bil har bara TCS. Trionic 7 kräver att det är rätt. Du behöver ju bara en mindre ändring i programvaran så löser det sig.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ah! Ja, det lät lite för bra för att vara sant. Dock så har du nog hittat problemet själv: boxen till 2003an har ESP och din bil har bara TCS. Trionic 7 kräver att det är rätt. Du behöver ju bara en mindre ändring i programvaran så löser det sig.
    Min nuvarade Saab är en Linear Sportcombi 2002 utan både Tcs och Esp. Jag har också funderat på att det kan vara något i styrboxen som spökar eftersom Aeron som motorn kommer ifrån hade ESP.
    Men det är lite konstigt att det bara spökar ibland.

    Vet du vad som behöver ändras i programvaran. Jag äger en CombiAdapter och har T7Suite installerat på datorn, så jag kan ändra i programvaran men jag kan absolut inget om att trimma Saabar. Tänkte lära mej det, men insåg att det var för mycket info att ta in innan man vågar börja manipulera programvaran. Kan du tipsa om vad som ska ändras i programvaran så fixar jag nog det.
    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI 2007

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det finns en meny särskilt för detta. Dock kan det vara så att om du har t.ex. ett BioPower-program så behövs mer övergripande föränringar. Jag hade nog tagit en basfil anpassad för B235 med TCS, anpassat för 15T och gjort ett lagom trevligt steg 1.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns en meny särskilt för detta. Dock kan det vara så att om du har t.ex. ett BioPower-program så behövs mer övergripande föränringar. Jag hade nog tagit en basfil anpassad för B235 med TCS, anpassat för 15T och gjort ett lagom trevligt steg 1.
    Antar att du menar ESP calibration i T7 Suite, men jag förstår inte hur jag ska få bort motorstörningen genom att använda den funktionen. Jag hittade en massa basfiler på nätet, men det är inte så lätt att tyda vad som är vad i mappen "T7_9-5_2010_named" som jag laddade ned. Fast å andra sidan så kan jag hur som helst inte få till en "lagom trevligt steg 1" eftersom jag inte duger till att trimma Saabar.

    Jag har laddat upp filen som jag kör på nu. UGA510 Aero 2003. Kanske någon kan lokalisera vad som gör att jag får min motorstörning och tipsa hur jag får bort den.

    Uppdaterar här:
    Problemet löst. För ca en månad sedan fick jag äntligen en felkod. P1303. Eftersom det betyder misständning cylinder 3 så bytte jag tändkassetten. Nu har jag kört en
    månad utan att "Check Engine" har blinkat en enda gång.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av tomme59 den 2017-04-18 klockan 16:54.
    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI 2007

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 går konstigt
    Av saabaero9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •