Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Parkeringsbroms "rörelsereserv kort" samt tar dåligt bakåt? (Saab 9-5 Aero, 2000)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Parkeringsbroms "rörelsereserv kort" samt tar dåligt bakåt? (Saab 9-5 Aero, 2000)

    Hejsan!

    Bygger vidare på tidigare tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-Aero-2000

    Det blev några tvåor på besiktningen (som vanligt ett styrled, och så fungerade inte belysningen till skylten bak - kollade ju alla lampor innan besiktningen förutom dessa ), samt "parkeringsbroms rörelsereserv - kort".
    Personligen anser jag då att parkeringsbromsen tog både bättre och tidigare än den har gjort på flera år, men så tyckte inte besiktningskillen tydligen.

    Hade upp båda bakhjul igår och kollade tillsammans med farsan; hjulen gick fria de första 2 hack, började bli lite sega vid 3. hack och vid 4. var båda "låsta" för rotation för hand. Då finns gott om hack kvar för att dra hårdare?
    Däremot när jag provkörde bilen märkte jag att framåt låser handbromsen ordentligt vid 4 hack, men bakåt är det mycket sämre; till och med att jag hade lite svårt att få den att stanna när den stod på en lutande backe.
    Jämförde med farsans 9-5 som är från 2009 eller något (tror jag), den tar ju tvärstopp bakåt med.
    Väl hemma märkte jag att jag inte kan parkera bilen på vår (ganska) lutande påfart och få den att stå kvar med enbart parkeringsbromsen!! Nu ligger väl bilen i bakväxeln för att kunna få ut nyckeln i vilket fall, men känns ju inte så bra... rullar den iväg rullar den in på grannarnas tomt :P

    Drar jag åt handbromsen ordentligt och försöker köra framåt går det inte alls, tvärstopp. Bak kan jag köra "igenom" utan större problem.


    Frågan är om det finns mer att justera? Justera tightare i trumman och släppa lite på vajret? Eller lutar det mer åt att det är för mkt slitage och delarna skall bytas? Har någon en hum om vad det skulle kosta på verkstan?
    Vet inte om man byter bromsskivorna och belägg och då ingår parkeringsbromsdelarna, eller kan/ska de köpas/bytas separat? Vajrarna kanske bör bytas också då... har gjort det en gång på en 9000, gick ju bra men vart en del pyssel inunder klädseln och allt

    Andrabilen så ju billigare ju bättre (fast så gäller kanske alltid )
    Senast redigerat av JorisS den 2017-01-30 klockan 09:59.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Prova att släpp på vajern och justera ut backarna. Troligtvis hamnar dom snett inne i trumman.
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    kan vara leden inne i trumman som rostat fast och gör så att backarna hamnar snett och tar dåligt.
    försök och titta in i trumman och dra i wiren och se hur leden rör sig.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Tack för svaren. Testar första alternativet först då jag slipper ta bort bromsok å allt, brukar vara halvkul på rostig bil.. Får jag inte till finns väl inget annat val än ta mig in å kolla. (Eller betala någon för att göra det åt mig )

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Kan vara beläggytan som släppt från backarna också, då kan man få liknande fel också att den bara vill låsa åt ena hållet. Om du krokar av vajern och justerar tillbaka backarna lite så ska hävarmen gå lätt med handkraft och då skall samtidigt som du drar i hävarmen bromsskivan låsas, hävarmen kärvar också antagligen.

    Handbromsvajrar kan man inspektera hyffsat när de är lösa, ser man inga skador och de inte fryser fast vid kallt väderlek så skulle jag absolut inte byta dem då det innebär att tanken bör/ska släppas i framkant, avgassystem ner (bakre del) samt div värmesköldar....

    Jag skrev för inte så längesen ganska detaljerat hur man fixar till handbromsen bra på 9-3/9-5 men hittar fan inte den tråden nu.

Liknande ämnen

  1. "Kan" man köra utan avgassystem en kort sträcka?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 21:14
  2. [LÖST] Sökning på "9-5" genererar inga träffar, 95 är för kort
    Av TheMPG i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 17:38
  3. Strul med växlare samt "dåligt" ljud i 9-5:a Omformulerat!
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 19:10
  4. Rörelsereserv kort - vad menas med detta?
    Av Danneh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •