Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Toyota Avensis -08 med slirande koppling (10800 mil)

  1. #1

    Toyota Avensis -08 med slirande koppling (10800 mil)

    Hej!

    Min kompis ringde precis och var förtvivlad (för ev. kostnader då). Han köpte en Avensis -08 med manuell låda med 3 000 mil på mätaren för några år sedan. Nu med 10 800 mil på mätaren så slirar kopplingen. Är detta normalt efter knappt 11 000 mil? Han vet hur man kör bil så att han skulle slira eller misshandla kopplingen på något sätt kan vi utesluta. Kan det vara någon justering bara eller är en slirande koppling just att lamellerna är slut och ett byte är nödvändigt? Toyota tar ca: 15 000 kr för det. Han ska ringa runt till andra verkstäder imorgon. Han bor i Lund om någon kan tipsa om en bra och billig verkstad.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-01-29 klockan 19:10.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Han skall kanske vara glad. Polaren i Skurup har en 05a som nu står med rasad motor efter 20k mil. Funkade bra ena dagen, nästa morgon så gick den inte igång. Domen blev att kamkedjan kuggat över flera kuggar och gjort ventilsallad.

    Det är mycket snack om att Toyota aldrig går sönder, men bevisen talar mot det...

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    har haft både Toyota och Saab samtidigt och generellt så kostar delarna till Toyorna 3 ggr vad de kostar till saabarna om man handlar på rätt ställe

  4. #4
    Nu säger han att han "kanske haft foten på kopplingspedalen" ibland när han kört. Antingen har du haft foten där eller har du inte sa jag. Ja inte medvetet säger han. Det är min kompis sedan många år tillbaka så jag frågade inte mer...

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling? 9-3ss -03
    Av Vilhelmsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-11, 10:11
  2. Toyota avensis kombi -00, back/dimmljus ur funktion??
    Av Spawn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-10-13, 17:18
  3. Slirande koppling 99 T16
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 01:26
  4. Slirande koppling!
    Av Toleman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •