Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trög och hackigt styrning ng9-3

  1. #1
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Trög och hackigt styrning ng9-3

    Styrningen på min 9-3 2005 hackar och är trög. Hissade upp bilen men är nästan omöjligt att svänga på hjulen. Sprayade lite fett på rattstången samt vred ratten från sida till sida med styrservolocket av. Såg inga bubblor och nivån är bra. Vet inte om det var rätt att bara spruta fett på rattstången/knuten men det blev lite lättare, dock så är det hackigt kvar.

    Nån som vet vart jag ska felsöka?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Bensin eller diesel?


    Är det bensin så är det säkert packboxen mellan servopump/ventilkåpa. När den blir dålig så fylls servosystemet med motorolja och det blir skit av allt. Att byta packboxen är lätt, har för mig den kostar ca 100-150kr plus 2-3 liter servoolja för att skölja ur all gammal motorolja. Tecken på att packboxen är dålig är för hög oljenivå och dessutom mörk/svart färg på oljan samt även att oljan luktar motorolja/bensin istället för just servoolja.

    Normalt sett så är servooljan grön. Om det är svårt och se på stickan så kan du ta ett vanligt vitt 80g A4 ark och dra ett av mätstickan på detta, då ser du tydligt vilken nyans oljan har.

    Har kört en 9-3 som haft detta problemet och den var i princip helt stum i styrningen och nära omöjlig och svänga med när man stod still, värre än en bil utan styrservo.

  3. #3
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    [Löst]

    Bensin.

    Har en ny packning så jag får testa att byta den till och börja med

    edit.
    Bytte packing och Servoolja och nu funkar det som det ska. tack joH900

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av tact den 2017-01-28 klockan 21:37. Anledning: [Löst]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •