Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Xenonkonvertera extraljus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Xenonkonvertera extraljus

    Saab 9000 -98 classic med 3 Bosch Big Knick.
    Jag funderar på att xenonkonvertera min extraljus med typ "h3 55w speedstart slim". Just nu har jag halogenlampor i dem, men undrar vad som mer skulle behöva bytas utöver själva konverteringen. Jag har nu 3st 30A relä. Osäker på kabelarean då det inte är jag som dragit kablar eller monterat extraljus.
    På xenonkungen skrivs det om hur viktigt det är att ha rätt grejer och att deras kabelset försäkrar detta. För mig låter det som en sak de säger för att de vill få en att köpa mer, men vad vet jag?
    Räcker det med de befintliga grejer jag har, eller behöver jag uppgradera kabel och/eller relä? Nåt bra ställe att montera ballasterna på?
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Köper du konverteringskit borde du få med allt du behöver.
    Reläerna borde inte vara något problem, när du kör Xenon är det ballasterna som står för matningen så reläerna ska bara dra en signalström. Det är alltså ballasterna som i sådana fall behöver ordentliga kablar, men det brukar redan sitta kablar i dom.
    Det du möjligtvis kan behöva är förlängningssladd mellan ballast och lampa så du når ut till extraljusen från ballasterna, typ en sån här -> https://www.prestandabelysning.se/pr...-amp-kontakter

    Vissa monterar ballasterna inuti extraljusen. Jag har aldrig riktigt förstått varför då jag inte tycker det är värt besväret och dessutom blir extraljusen onödigt tunga, så jag brukar sätta dom innanför grillen på lämpligt ställe.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Okej, tack för svar! Under kontinuerlig drift är det nog lugnt, det är mer startströmmen jag är lite bekymrad över. Men som du säger borde det vara tilltaget när man köper ett kit.
    Nä, i extraljusen blir det inte, vill ha det i motorutrymmet. Det är mest till höger det blir lite tajt att hitta plats. Gör det nåt om man sätter ballasterna på varandra förresten?
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Okej, tack för svar! Under kontinuerlig drift är det nog lugnt, det är mer startströmmen jag är lite bekymrad över. Men som du säger borde det vara tilltaget när man köper ett kit.
    Nä, i extraljusen blir det inte, vill ha det i motorutrymmet. Det är mest till höger det blir lite tajt att hitta plats. Gör det nåt om man sätter ballasterna på varandra förresten?
    Ballasterna kan bli rätt varma så jag skulle undvika det om det är möjligt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena
    Av Vampyrn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 01:22
  2. Xenonkonvertera 9-5-02
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 17:16
  3. xenonkonvertera dimljus 9-3ss
    Av DIFRobban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •