Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Saab 9-5 som inte startar förutom om gaspedalen är i botten, problem på bränslesidan?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Alla de 3 felkoderna pekar på trasig tändkasett. Fick du en ny original den här gången?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Om det är originalpumpen som gått 31k mil skulle jag byta rakt av, det kan inte vara mycket kvar av dess livslängd. Om pumpen är bytt (inte otroligt) kan det vara ide tt kontrollera om det är en pirat, det finns de som har problem med läckande slangar, och i så fall kan man få problem som är beroende på bränslenivå, även om jag inte hört om något kopplat till just din felbild.

    Att det blev bättre eftertändkssettsbytes skulle kunna vara slumpens skördar.

    Kort sagt, ta en titt på pumpen och se vad du hittar. Om det inte är en rätt färsk original så skulle jag säga att den är misstänkt, och även göra en strömmätning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Nu startar den inte igen, känns väldigt temperaturkopplat, varm motor = lättare att starta. Blir att bogsera ned till verkstan imorgon igen.

    Visst är det rätt tändstift? NGK bcpr7es-11 ska det väl vara till biopower? Och 1100-1200 mil sedan förra bytet är ju inget att tala om?

    Kan en glapp kontakt till kassetten orsaka det här?

    Kan dåliga tändstift, bytte inte nu IOM att verkstan sa att det var kassetten och ja...borde ju ha bytt när jag bytte kassett..kan de orka med att starta den när motorn är varm men att något blev fel under förra körningen och att det skadade kassetten igen så att den nu bara orkar att starta när motorn är varm..?

    Ska be dem kolla på pumpen, är ett bra tips det där med att mäta den. Osäker på när och om den är bytt.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    fick tag i en motorvärmarekabel och lät den stå på motorvärmare i en timme och nog för att den var lite svår första gången jag vred på nyckeln men den var ju också rätt sur efter förra gången jag försökte kan jag tänka mig men sedan gick den i gång jättefint och höll jämn tomgång..

    Kan motorvärmaren och varm motor ha bidragit och i så fall eller var det här bara flax? Någon form av termostat? Dåliga tändstift?

    Spännande värre det här....

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    liten iakttagelse, motorvärmarelementet sitter nära vevaxelgivaren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    liten iakttagelse, motorvärmarelementet sitter nära vevaxelgivaren
    Ah, det är ju en intressant grej.. tack!

  7. #27
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    alltid smart att använda motorvärmare

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Intressant tanke där Herman, men enligt TS första inlägg så segar sig varvräknaren upp när man nöter på startmotorn. Men osvuret är bäst.

    Att det fungerar med motorvärmarkabel är nog mest att man får bättre marginaler rent generellt då. Har man luftläckage så beter det sig ofta så, men då brukar tomgången bli lidande. En sak dock, det kan vara en god ide att kontrollera alla sensorer med en Tech2, speciellt att alla temperaturer är rimliga (som jag antar att verkstaden har - annars byt verkstad för här behövs någon som vet vad de pysslar med). Var i landet är bilen, ser ingen ort i din profil?

    Glappkontakt är alltid en möjlighet, felsökes lättas när den har startat genom att följa kablar och pilla på dem för att se om det hjälper.

    På verkstaden gör de säkert inte den där avslöjande strömmätningen jag tipsade om, den får du göra själv i så fall. På verkstaden är det nog pumpbyte som gäller (och är det inte en Saabarmatur som har ersatt den ursprungliga pumpen någon gång så bör man nog göra det - även om det kanske inte löser problemet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ta loss TK, vänd på den, ta foto och lägg upp.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Intressant tanke där Herman, men enligt TS första inlägg så segar sig varvräknaren upp när man nöter på startmotorn. Men osvuret är bäst.
    därav bara en iakttagelse.

    Har man möjlighet till Tech2, mäta bränslepumpen och provbyta t.ex. bränslepump, TK och vevaxelgivare om man har tillgång till delar fungerande delar man kan låna så kommer man säkert långt.
    Med tanke på vad du bytt hittills skulle jag fundera på pumpen först.
    Hur va det med TK'n Original?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Ja både nya och gamla tk är original.

    Står i Hägersten i Stockholm, och har av enkelhet dragit ned den till verkstan som ligger 7-800 meter bort men det finns ju större också.

    Tog loss tk och ett tändstift innan motorvärmaretestet och då kunde jag blåsa bort lite bränsle som låg på stiftet, svart och sotig vätska men det beror väl på de misslyckade försöken att starta.

    Har kört med den här själv för att läsa av lite olika värden, felkoder och sånt men det är ju en rätt billig sak....
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FVDgGQodq6gGtQ

    Printscreen på lite värden jag kan se med den, tänker att en riktig borde visa mer. Detta är från när felkoden sattes igår efter att ha kört till skidstället där den dog med två meter kvar till parkeringsplatsen.

    https://www.dropbox.com/sc/77i5pn5mp...taWu2iQKwo-6Xa

    Bild två visade s-81 som noll, min 1 och Max 255. Hittar dock inget vad s-81 betyder..
    Senast redigerat av Langbergs den 2017-02-26 klockan 16:18.

  12. #32
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Även om det inte är de vanliga felsymptomen, testa byt vevaxelgivaren ändå så det inte är så enkelt.

    Tech2 underlättar mycket vid denna typ av felsökning också, många värden som man kan se i Tech2 kan man dock behöva ha koll på vad som är normalt och inte för att se något fel så att jämföra först med en identisk (fungerande) bil kan vara bra.

    Stoppa inte dit något annat än en originalgivare, antingen en ny eller en erkänd fungerande från en annan bil.

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Både ny vevaxelgivare och soppa pump om den gått 31k mil är nog bra.
    Imponerande att det inte byts tidigare,
    (men det behöver inte betyda att felet blir åtgärdat med det.)

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Så, första verkstan gav upp efter tre veckor där de provat en massa olika saker. Era tips var verkligen till hjälp både för mig och för dem!

    Sedan körde jag över den till en ny verkstad som kände igen problembilden och som programmerade om adaptionen på bilen. Från 84% etanol till 30% samt bytte tändstiften och vips så går den som en klocka igen eller vad man nu ska kalla det..

    Grymt nöjd efter den här evigheten med lånad bil och allt strul. Blir dock lite fundersam vad den här 84->30% förändringen egentligen innebär? Och att det kan bli de här effekterna.. känner inte bilen av blandningen bensin/etanol själv eller är det först efter ett tag den gör det och att det är startvärdet som de nu ändrat?

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Mät bränsletryck. Adaptionen kan dragit iväg pga trött bränslepump. Eller så har du ett luftläckage.

    För jag gissar att det är bensin i tanken?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Ja enbart bensin, ska prova att mäta bränsletrycket sen igen. Fick 3 bar förut men det var under en kort stund jag mätte bara..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med eftermarknadsslutsteg - startar inte. OG9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 16:45
  2. problem med ng900 --startar inte-- löst*
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:50
  3. problem med min 9-5 Startar inte alltid
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •