Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Saab 9-5 som inte startar förutom om gaspedalen är i botten, problem på bränslesidan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16

    Question Saab 9-5 som inte startar förutom om gaspedalen är i botten, problem på bränslesidan?

    Hej!
    Har en Saab 9-5 biopower från 2008 som vägrar starta. Köpte underverket i våras och blev ganska omgående stående vilket den gången resulterade i nya tändstift, nytt batteri och en ny tändkasset. Nu har den stannat igen och denna gång misstänker jag bränslesidan istället.

    Jag åkte över julen upp till Åre, totalt ca 130 mil ToR och där uppe gav den P0300 (multiple random missfire) vid två tillfällen men inget annat. Jag släckte felkoderna med en läsare jag har i bilen men tog printscreen på värdena och körde hemåt i gladan ro. På vägen hem kan den ha varit lite "småryckig" när jag på motorvägen släppte på gasen och gled vidare (automatlåda) på raksträckor utan att ha någon vidare belastning på motorn men det kan också ha varit jag som satt och kände efter lite för mycket.

    Väl hemma så gjorde jag bara småresor till olika affärer och då blev den stegvis sämre och sämre med att starta när den var kall, dock inga problem att komma igång när den var varm. Sedan blev den en dag jättesvår att få igång och jag har under någon vecka här inte fått igång den alls tills i helgen då jag med nyladdat batteri och låååång nötning på startmotorn lyckades få igång den samtidigt som jag trampade ned gaspedalen och höll den kvar i botten.

    Jag utesluter därför vevaxelgivaren och tändkassetten utan tänker som sagt att problemet borde ligga på bränslesidan.



    Har provat följande:
    -Koppla ur luftmassemätaren/luftslangen/lmm framme till vänster så den har fått fri tillgång till luft.

    -Provmätt motstånd i vevaxelgivaren (som dessutom ju inte bör vara boven om den är svårstartad när den är varm, varvräknaren flyger även upp den gången jag fick igång den. Vid nötning på startmotorn så rörde den sig upp från minusläget den är på till noll iaf).

    -Provat att spruta startgas, vilket på sin höjd gav en hostning men sprutade in ganska långt från motorn (där jag kopplade ur lmm) och fegade med mängden gas säkert.

    -Tittat på tändstiften (lätt fuktiga och lite sotiga, inget anmärkningsvärt)

    -Tändkassetten är som sagt bytt i våras till mekonomen kassett för 3000kr, så den borde hålla lite längre tänker jag.

    -Har lyssnat på pumpen i baksätet och jämfört ljudet med en annan Saab 9-5 en kompis har. Tycker ljuden från pumpen låter lika inkl ett ljud när "slangen fylls".

    -Har testat att trycka in piggen på ventilen vid fuelrailen och då kommer lite bensinen, dock mycket mindre och med mindre "sprut" än på kompisens Saab (dock ej provat trycket då jag saknar mätare). Har heller inte mätt mängden bränsle som pumpas ut.

    -Saab 9-5 biopower saknar bränslefilter (upptäckte jag efter att ha köpt filter och letat som fan efter ett.. Sitter ett filter/sil på pumpen men ja har inte öppnat upp tanken på det sättet ännu).

    -Har tankat på extra bensin med en dunk om det skulle ha körts slut utan att mätarna antytt det (var dock väldigt lite bensin i den förut), kör enbart bensin sedan förra ägaren hade lite problem med e85.

    -Har bytt några vaccumslangar som såg lite torra ut i böjarna (ej hål eller nötta) men har som sagt inte bytt alla ännu.





    Ja, som sagt.
    Har myst lite med den här skönheten nu ute på parkeringsplatsen under några riktigt kalla timmar och börjar få slut på idéer (och tålamod). Mina misstankar ligger just nu på Bränsletrycksregulatorn eller Bränslepumpen och har därför beställt en ny regulator och hoppas på så sätt inte behöva köpa en pump och ge mig in i vad som verkar vara ett väldigt härligt projekt..

    Här är en film jag filmade genom att lägga ipaden över fuelrailen där bilen tillslut går igång när jag håller gaspedalen i botten om någon kan utläsa något av ljudet på denna. Ljudet som hörs i början är bensinen som strömmar in i fuelrailen. Tycker själv att det låter konstigt att det låter så varje gång jag vrider nyckeln till on även fast det är så nära inpå varandra. Bilen går om jag kompenserar med gas, låter jag den gå ned på tomgång så stannar den som den gör vid ett par tillfällen i filmen.

    Titta/lyssna gärna:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2047%2002.mov


    Så, har ni några andra förslag? Har jag missat något uppenbart?
    Senast redigerat av Langbergs den 2017-01-23 klockan 17:43.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Mekonomen kassetten, har den någon märkning på undersidan?
    Lägg gärna upp ett foto.
    Har du tryck i ventilen på fuelrailen?
    Och Välkommen till STCS

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Låter precis som min saab med felkod o småryckig gång.Börja att mäta upp bränsletrycket du kan säkert låna en mätare på någon verkstad för en bull påse.min var det soppa pumpen som inte orkade ge bränsletryck när turbon började ladda.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 157
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Langbergs Visa inlägg
    -Tändkassetten är som sagt bytt i våras till mekonomen kassett för 3000kr, så den borde hålla lite längre tänker jag.

    -Har lyssnat på pumpen i baksätet och jämfört ljudet med en annan Saab 9-5 en kompis har. Tycker ljuden från pumpen låter lika inkl ett ljud när "slangen fylls".
    ...
    Så, har ni några andra förslag? Har jag missat något uppenbart?
    Om det "mekonomen kassett" inte är en Saab/SEM original-kassett (ingjutet på undersidan vid kontaktdonet) så är det normalbeteende. Byt i så fall omgående till en ny eller begagnad (helst en känt fungerande) originalkassett: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295

    När det gäller när slangen fylls så ska det finnas bränsletryck efter backventilen ovanför bränslepumpen i månader efter att pumpen gått, annars är det något som läcker. Den enda slangbit som behöver fyllas är ev en liten bit inne i pumpen, och detta bara under 1/4 tank ungefär. Är pumpen en piratpump så är läckage inne i pumpens slangsystem inte ovanligt, att funktionen är korrekt kan kontrolleras genom att mäta bensinpumpens strömförbrukning: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    P0300 (multiple random missfire) är inte ett normalt fel för en originalkassett.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och en 9-5 skall normalt INTE starta om man håller pedalen i golvet (vilket är ett sätt att kolla hur varvräknaren rör sig i normalfallet med hel givare).
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Ja jag försökte pumpa och lite olika, läste om floodmode eller vad det hette förut men tillslut tänkte jag att jag provar..

    Vilken givare menade du?

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska åka runt med fikakprg imorogn och försöka få napp på att få låna bränsletrycksmätare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska kolla märkningen på kasetten imorgon, bra tips att dubbelkolla märkningen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 157
    Medlem#
    8758
    Jag skulle inte åka omkring med bilen så där.

    Om det är en piratkassett (dvs. tändkassettsfel) är det risk för katalysatorn.

    Prova att mäta strömförbrukningen med en multimeter som pekade på, har du problem med bränsleförsörjningen kan den dels spika, dels fungerar inte kolvkylningen på hög effekt, båda med kolvrasrisk som följd.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle inte åka omkring med bilen så där.

    Om det är en piratkassett (dvs. tändkassettsfel) är det risk för katalysatorn.

    Prova att mäta strömförbrukningen med en multimeter som pekade på, har du problem med bränsleförsörjningen kan den dels spika, dels fungerar inte kolvkylningen på hög effekt, båda med kolvrasrisk som följd.
    Tack för att du dubbelkollade så jag inte skulle ut och åka med den, var snällt! Men den bilen står bra där den står. Och hittade några snälla killar på gångavstånd jag fick låna av. Dock hade de ingen schräderventil men de tyckte jag kunde kunde koppla in den från sidan kanske.. har försökt komma på hur och kan bara se att det är genom att koppla av returglaset från railen i så fall. Är lite osäker på hur man gör det så den idéen får nog vänta lite.

    Kassetten var original förresten, satt en etikett där med både Saab och sem. Så det kändes ju iaf bra att jag köpte rätt..

    Idag körde jag bilen ett litet tag genom att kompensera med lite mer gas och sprang sedan runt och tittade på motorn några gånger. Provade även att dra ur vaccumslangen på Bränsletrycksregulatorn för att prova att köra utan den men ingen skillnad. Bilen kompenserar och kompenserar och försöker verkligen men klarar inte av att hålla sig igång.

    När jag efter att den självdog ytterligare en gång testade att tömma trycket i bränslesystemet så kom det knappt något..blev någon droppe som fan ner från ventilen. Kan man inte resonera så att den Dör för att den får för lite soppa helt enkelt eller gör jag det hela för enkelt då?

    Idag kom en ny regulator på posten iaf, tänker göra ett försök med den i kväll sedan.

    Fler idéer? (Och tack för alla de som redan dykt upp!!!)
    Senast redigerat av Langbergs den 2017-01-24 klockan 15:17.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Langbergs Visa inlägg
    .... testade att tömma trycket i bränslesystemet så kom det knappt något..blev någon droppe som fan ner från ventilen. Kan man inte resonera så att den Dör för att den får för lite soppa helt enkelt eller gör jag det hela för enkelt då?
    Jag skulle sätta 50-öre på att pumpen inte levererar som den skall.
    Mät strömmen som Långmilare tipsar om eller lyft ur pumpen direkt och kontrollera så att inte slangarna är defekta. "slangen fylls" låter suspekt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag skulle sätta 50-öre på att pumpen inte levererar som den skall.
    Mät strömmen som Långmilare tipsar om eller lyft ur pumpen direkt och kontrollera så att inte slangarna är defekta. "slangen fylls" låter suspekt
    Nu fick jag tag på en adapter via ahlsels och kunde mäta trycket via fuelrailens ventil. Fick precis under 3 bar, eller om det nu var så nära så man ska räkna det som 3 bar, när jag vred nyckeln till on. Trycket behölls under ett antal minuter efter att jag dragit ut nyckeln. När jag startar den genom att ge lite extragas och sedan håller ner pedalen lite för att den ska hålla sig vid liv så håller sig trycket, när bilen håller på att dö så åker mätaren lite upp och ned i takt med att den börjar hosta men det kanske inte är så konstigt.

    Även efter att den dött så kvarstår trycket vilket jag själv blev förvånad över, trodde den skulle ha gjort slut på bensinen och att trycket skulle påverkats men den kanske dog tillräckligt snabbt utan att "hinna" påverka trycket. Eller är det mina bristande kunskaper som spelar mig ett spratt/leder mig fel i tankegången?

    Provade att mäta pumpen men säkringarna satt inte på samma ställen som LÅngmilares väldigt informativa inlägg, plus att jag måste söka reda på vart lambdasonden sitter till för säkring då den inte finns upptagen i instruktionsboken. Kvällsprojektet..

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Hur mår spjällhuset?

    Om du vrider på tändningen klickar det i något relä då?
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 157
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Langbergs Visa inlägg
    Provade att mäta pumpen men säkringarna satt inte på samma ställen som LÅngmilares väldigt informativa inlägg, plus att jag måste söka reda på vart lambdasonden sitter till för säkring då den inte finns upptagen i instruktionsboken. Kvällsprojektet..
    Kollade schemat för -08, det finns ingen separat säkring för Lambda-sensorerna där.

    Så, du får mäta mellan säkring 14 (bränslepump+lambda förvärmning) och säkring 18 (elbakrutan på en -0 och invänta att lambda-förvärmingen blir klar, bör inte ta lång tid. Det är två sensorer som troligen drar lika mycket ström.

    Om du bara mäter strömmen och väntar att den sjunker i två steg (kan gå av och på) så har du bensinpumpens förbrukning när det kommit ner till minimum, för när förvärmningen uppnått rätt temperatur så drar den i praktiken ingenting. Lite krångligare mätning bara.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Hur mår spjällhuset?

    Om du vrider på tändningen klickar det i något relä då?
    Fast då lyser CE-lampan - och det antar jag att den inte gör, Langbergs? Eller?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kollade schemat för -08, det finns ingen separat säkring för Lambda-sensorerna där.

    Så, du får mäta mellan säkring 14 (bränslepump+lambda förvärmning) och säkring 18 (elbakrutan på en -0 och invänta att lambda-förvärmingen blir klar, bör inte ta lång tid. Det är två sensorer som troligen drar lika mycket ström.

    Om du bara mäter strömmen och väntar att den sjunker i två steg (kan gå av och på) så har du bensinpumpens förbrukning när det kommit ner till minimum, för när förvärmningen uppnått rätt temperatur så drar den i praktiken ingenting. Lite krångligare mätning bara.

    - - - Uppdaterad - - -


    Fast då lyser CE-lampan - och det antar jag att den inte gör, Langbergs? Eller?

    Nej, den lyser inte. Lyste två gånger veckan innan den la av med P0300 Random multiple missfire eller hur felkoden beskrivs. Men inget nu utan när den väl går (med extragas given) så ger den ingen felkod i samband med att den lägger av.

    /Andreas

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196
    Min 9-5 uppträdde på liknade sätt och då var det spjälhuset som var var i limphome mode (men den varnade inte för det). Jag skulle kolla spjälhuset som tidigare talare har pratat om.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Hej, tiden flög iväg och i veckan tröttnade jag på det hela och bogserade ned till verkstan. 500kr senare så fick jag svaret att det var tändkassetten och jag blev väl både glad ich lite lätt irriterad att det var det som var felet..

    Åkte och köpte en ny (lämna in den gamla på garantin) och satte i och bilen gick kanon..sjukt nöjd och glad i ett dygn med lite olika kortare resor i stan...tills nu, står vid ett friluftsområde med en bil som dog när jag skulle parkera.

    Den sköt:
    p0340 camshaft position sensor
    P1312 och p1334 som är missfires på alla cylindrarna

    Några idéer? Finns det något som kan bränna tändkassetter? Kan det vara camshaft sensorn som ställer till det?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 157
    Medlem#
    8758
    Tja, camshaftsensor är en virtuell funktion som styrs av vevaxelgivaren och tändkassetten i kombination - dvs. alla felen pekar huvudsakligen på tändkassetten.

    Nej, det finns inga fel utöver dåligt ditskruvad tändkassett som bränner kassetten. Edit: Utöver fel sorts tändstift - men allt utom rätt NGK-stift är fel. Däremot så kan nya tändkassetter gå sönder på precis samma sätt som gamla, min observation är att felutfallet är c:a 5% per 1000 mil oavsett hur ny kassetten är, så ditt problem är inte unikt. Däremot så kan man ju få en ny på garantin om den är ny.

    Sensmoralen är "det kan alltid vara tändkassetten, provbyt den först". Och hade du sagt P0340, P1312 och P1334 hade du haft många som sagt "byt tändkassett"
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Vilka stift har du satt i?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Ja man har ju hört att tändkassetten-tändkassetten-tändkassetten men tänkt att DEN HÄR gången så kan det ju inte vara den..

    Men det märkliga är att det blev så bra med en ny kassett men redan dagen efter så råkar jag ut för att felkoder sätts och bilen lägger av. Den här gången nya felkoder än förra gången dessutom. När jag väl fick igång den efter att den djävlades så kom det rätt mycket avgaser och rökigt eller vad man ska beskriva det som. Så den lär ju ha gett max blandning och sådant för att komma igång/att det är en del av felet(?).

    Hade jag fått dessa felkoder sist så hade jag absolut bytt tändkassett som en av mina första test. Men nu vet jag inte om det är en tredje kassett som är lösningen, nya kassetten är original den med och har gått max någon mil innan den började krångla. Än märkligare är att när jag hade åkt några varv i skidspåret och försökt ignorera problemet ett litet tag och skulle åka hem så var den lite svårstartad men när jag väl kom iväg så var det inga problem. Kunde till och med stanna till och handla på vägen hem utan några start/körproblem.

    Stiften som sitter i är ngk bcpr7es-11 och de har suttit i sedan maj 2016, kör inga ohyggliga stärckor per år. Har kört ca 1200 mil sedan dess. Visst är det rätt modell på stift till en biopower?

    Kan det vara vevaxelgivaren som ställer till det nu/hela tiden? Eftersom den är ju kvar sedan tidigare medans tändkassetten är bytt.

    Är så ohyggligt tacksam för alla förslag och tips som kommer. Det är helt galet vad bra det här stället är!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 157
    Medlem#
    8758
    Felkoderna är?

    Prova sedan att mäta bensinpumpen elektriskt, det finns lite mer ovanliga bensinpumpsfel där den får kapacitetsproblem, och där den kan få startproblem när den är nästan slut, vilket ofta är efter drygt 25k mil. Hur långt har bilen gått?

    Vingligt bränsletryck skulle också kunna vara en orsak till misständningar, du kanske ska prova din tändkassett i en annan bil?

    Ditt problem låter inte som ett typiskt vevaxelgivarproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Felkoderna är?

    Prova sedan att mäta bensinpumpen elektriskt, det finns lite mer ovanliga bensinpumpsfel där den får kapacitetsproblem, och där den kan få startproblem när den är nästan slut, vilket ofta är efter drygt 25k mil. Hur långt har bilen gått?

    Vingligt bränsletryck skulle också kunna vara en orsak till misständningar, du kanske ska prova din tändkassett i en annan bil?

    Ditt problem låter inte som ett typiskt vevaxelgivarproblem.
    Koderna nu är:
    p0340, P1312 och p1334

    Förut (förra tändkassetten och vid en långkörning):
    P0300

    lämnade in den på verkstan som provade med en ok tändkassett och då gick den fint så jag köpte en ny och satte i och då gick den fint i ett par mil.

    Bilen har gått 31000mil nu ungefär så det kan mycket väl vara något med pumpen men då borde väl inte den blivit bättre med tändkassetbyte? Problemet uppstod när jag saktade in och hade ca 2-3m kvar till parkeringsplatsen efter att ha kört på lite skogsvägar sista biten, så motorn hade ju inte speciellt mycket gas. Kan det ihop med problem med pumpen spela ihop, eller är jag lite för kreativ nu..
    Senast redigerat av Langbergs den 2017-02-25 klockan 20:54.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med eftermarknadsslutsteg - startar inte. OG9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 16:45
  2. problem med ng900 --startar inte-- löst*
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:50
  3. problem med min 9-5 Startar inte alltid
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •