Hej!
Har en Saab 9-5 biopower från 2008 som vägrar starta. Köpte underverket i våras och blev ganska omgående stående vilket den gången resulterade i nya tändstift, nytt batteri och en ny tändkasset. Nu har den stannat igen och denna gång misstänker jag bränslesidan istället.
Jag åkte över julen upp till Åre, totalt ca 130 mil ToR och där uppe gav den P0300 (multiple random missfire) vid två tillfällen men inget annat. Jag släckte felkoderna med en läsare jag har i bilen men tog printscreen på värdena och körde hemåt i gladan ro. På vägen hem kan den ha varit lite "småryckig" när jag på motorvägen släppte på gasen och gled vidare (automatlåda) på raksträckor utan att ha någon vidare belastning på motorn men det kan också ha varit jag som satt och kände efter lite för mycket.
Väl hemma så gjorde jag bara småresor till olika affärer och då blev den stegvis sämre och sämre med att starta när den var kall, dock inga problem att komma igång när den var varm. Sedan blev den en dag jättesvår att få igång och jag har under någon vecka här inte fått igång den alls tills i helgen då jag med nyladdat batteri och låååång nötning på startmotorn lyckades få igång den samtidigt som jag trampade ned gaspedalen och höll den kvar i botten.
Jag utesluter därför vevaxelgivaren och tändkassetten utan tänker som sagt att problemet borde ligga på bränslesidan.
Har provat följande:
-Koppla ur luftmassemätaren/luftslangen/lmm framme till vänster så den har fått fri tillgång till luft.
-Provmätt motstånd i vevaxelgivaren (som dessutom ju inte bör vara boven om den är svårstartad när den är varm, varvräknaren flyger även upp den gången jag fick igång den. Vid nötning på startmotorn så rörde den sig upp från minusläget den är på till noll iaf).
-Provat att spruta startgas, vilket på sin höjd gav en hostning men sprutade in ganska långt från motorn (där jag kopplade ur lmm) och fegade med mängden gas säkert.
-Tittat på tändstiften (lätt fuktiga och lite sotiga, inget anmärkningsvärt)
-Tändkassetten är som sagt bytt i våras till mekonomen kassett för 3000kr, så den borde hålla lite längre tänker jag.
-Har lyssnat på pumpen i baksätet och jämfört ljudet med en annan Saab 9-5 en kompis har. Tycker ljuden från pumpen låter lika inkl ett ljud när "slangen fylls".
-Har testat att trycka in piggen på ventilen vid fuelrailen och då kommer lite bensinen, dock mycket mindre och med mindre "sprut" än på kompisens Saab (dock ej provat trycket då jag saknar mätare). Har heller inte mätt mängden bränsle som pumpas ut.
-Saab 9-5 biopower saknar bränslefilter (upptäckte jag efter att ha köpt filter och letat som fan efter ett.. Sitter ett filter/sil på pumpen men ja har inte öppnat upp tanken på det sättet ännu).
-Har tankat på extra bensin med en dunk om det skulle ha körts slut utan att mätarna antytt det (var dock väldigt lite bensin i den förut), kör enbart bensin sedan förra ägaren hade lite problem med e85.
-Har bytt några vaccumslangar som såg lite torra ut i böjarna (ej hål eller nötta) men har som sagt inte bytt alla ännu.
Ja, som sagt.
Har myst lite med den här skönheten nu ute på parkeringsplatsen under några riktigt kalla timmar och börjar få slut på idéer (och tålamod). Mina misstankar ligger just nu på Bränsletrycksregulatorn eller Bränslepumpen och har därför beställt en ny regulator och hoppas på så sätt inte behöva köpa en pump och ge mig in i vad som verkar vara ett väldigt härligt projekt..
Här är en film jag filmade genom att lägga ipaden över fuelrailen där bilen tillslut går igång när jag håller gaspedalen i botten om någon kan utläsa något av ljudet på denna. Ljudet som hörs i början är bensinen som strömmar in i fuelrailen. Tycker själv att det låter konstigt att det låter så varje gång jag vrider nyckeln till on även fast det är så nära inpå varandra. Bilen går om jag kompenserar med gas, låter jag den gå ned på tomgång så stannar den som den gör vid ett par tillfällen i filmen.
Titta/lyssna gärna:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2047%2002.mov
Så, har ni några andra förslag? Har jag missat något uppenbart?