Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Ingen spolarpump fungerar. NG9-3

  1. #21
    Har samma problem med en NG9-3 cab (d.v.s. främre torkarna rör sig men inget vatten kommer på framrutan eller någon av xenonstrålkastarna). I vilken elcentral sitter den aktuella R1 och var i bilen finns denna elcentral?
    Senast redigerat av turbo4ever den 2018-08-08 klockan 22:02.

  2. #22
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 517
    I elsentralen (UEC) i motorrommet, den ved batteriet mot hjulhuset. Det KAN være ulike pumper/styring for lykter/rute, men du nevner ikke modellår - noe som (alltid) er et godt grunnlag for presise svar .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #23
    Tack för svaret! MY2008 9-3. Relä i R1 bytt mot samma relä från R12. Säkringar OK. Fortfarande ingen funktion av spolare på vindruta eller strålkastare.

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 517
    Et første steg kan være å på enkel måte prøve å finne ut om problemet ligger i (den felles) spaken: Hør om, som TS erfarte, at det "knäpper i relä" (post #9). Gjør det så er problemet fra reléene og videre utover. Har du et multimeter?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Et første steg kan være å på enkel måte prøve å finne ut om problemet ligger i (den felles) spaken: Hør om, som TS erfarte, at det "knäpper i relä" (post #9). Gjør det så er problemet fra reléene og videre utover. Har du et multimeter?
    Vindrutetorkarna rör sig när spaken aktiveras. Ja, multimeter (UT33B) finnes. Jag kan inte testa om det knäpper i reläerna eftersom motorhuven ej kan vara öppen när vindrutetorkarna/spolaren går.

  6. #26
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 517
    Den "enkle metoden": Trekk først sikringene #17 og -18 i UEC og sjekk (med spaken) at vindusviskeren ikke starter i lav - eller høy hastighet. Kontrollér så for "knäpping".

    "Multimetermetoden": Trekk R1 og verifiser pinnene #86 og -85. Den første er batteri(lade-)spenning og den siste skal gi jord for utstyring av reléet. Koble rød meterprobe (målepinne) til #86 i reléholderen og svart til #85. Velg spenningsmåling på meteret. Mål først med tenning avslått, så med tenning til "ON" og tilslutt hva resultatet blir når spaken dras til spyling.

    Den første målingen som en "referanse", den neste bør gi kun en lav spenning (om noen) og den siste bør gi (ca.) batteri(lade-)spenning - OM spaken og CIM fungerer.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2018-08-10 klockan 19:19. Anledning: 2 x trykkleif!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #27
    Återigen tack för svaret.

    Spänning
    tenning avslått = 0.0 V
    tenning til "ON" = 12.34 V
    spaken dras til spyling går ej att spola/aktivera torkarna när motorhuven är öppen (testade även att trycka ner huvkontakten).

  8. #28
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 517
    12,34V målt over #86/85 er jo som om reléspolen er spenningssatt som den skal når spaken trekkes, så dette "skurrer" litt - om dette ble målt uten aktivert spake.

    For å sikre at jeg ikke misforstår: Er dette resultatet helt likt om spaken er trukket / ikke trukket - og med/uten trykket (panser-)kontakt?

    Mål også, med meteret på 200 Ω område, fra pinne #87 til chassis (eller minuspolen på batteriet). Dette er spenningsførende vei fra relékontakten igjennom spylermotoren. Der bør du få ca. 1-1,4 ohm.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #29
    Tack för svaret.

    Er dette resultatet helt likt om spaken er trukket / ikke trukket - og med/uten trykket (panser-)kontakt? Ja/ja. Ja/ja.

    Det finns två #87 (en heter 87 och den andra 87c). Fick inget entydligt mätvärde på resistensen mot batteriets negativa pol.

  10. #30
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 517
    Takk for svar på spørsmålene om spaken - med resultater som er underlige, men som om man ser det fra kun én side kunne ha tydet på at problemet ligger ved spaken.

    Målingen for kontinuitet av motoren til pumpa skal være fra #87 (uten c) og kan tyde på problem med selve motoren eller ledning fra reléet/UEC - slik TS hadde. Om du gjentar denne målingen, men nå med økende område på meteret til du får et mer entydig resultat - hva får du da?

    Og: Om du tar tilsvarende måling for lyktespylermotoren, R14 #87/minuspolen, med ulike måleområder - ?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #31
    Tech2 visar felkod internal circuit - enligt mekaniker fel i spolarpumpen eller relät.

Liknande ämnen

  1. Ingen nyckel fungerar NG9-3
    Av M-tech i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2017-03-20, 15:00
  2. Död spolarpump 9-5 -06
    Av garwin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 19:48
  3. Spolarpump 9-5 -01
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 16:39
  4. Problem med ytter backspeglar ng9-3 ingen el fungerar tips?
    Av pumpe3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 11:40
  5. Farthållare, NG900, fungerar ej, ingen lampa tänds.
    Av Nervsjuk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •